close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Megane break 2001 tikkend geluid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

Mijn Megane break uit 2001 heeft op gas 260000 km gereden.
Vorig jaar ervoer ik vrij plotseling een tik wat voor vandaan kwam; was vrij constant aanwezig. Bleek dat de stuurstangen ruimte hadden. Deze zijn vervangen.
Ook zijn vorig jaar de veerschotels en lagers vervangen.
Een paar weken geleden reed ik over een weg die onverhard was en keerde later terug op een verhard deel. Toen was heel nadrukkelijk een tik hoorbaar. Medepassagier vroeg wat er met mijn auto aan de hand was. Verder gereden, probleem bleef weer weg. Paar weken zo gereden en gisteren plotseling weer wat merkbaar in het stuur. Niet heel duidelijk tikkend geluid, maar wel zachtjes hoorbaar. Met name merkbaar op o.a. klinkerwegen en met name als je langzaam rijdt. Bij hogere snelheden merk ik het niet.

Nog bij de garage langs geweest. Die heeft de veerpoten e.d. gecontroleerd, ook op speling en die kan zo niets vinden. Wel is vorig jaar een stuurhoes vervangen; lekkage van de oude zou evt. problemen kunnen veroorzaken??

Iemand die met zoiets ervaring heeft? Megane van deze leeftijd met dit aantal kilometers? Blijven het verder (ook op gas) bertouwbare auto's? Zou dit slijtage m.b.t. aandrijflijn kunnen zijn? Hoe houden de motoren zich van deze auto's ?
Alvast dank voor reacties,
Johannes

Geplaatst door

jdg (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het geluid altijd aanwezig is wanneer de auto zwaarder beladen is (meerdere personen) En als het minder of weg is als je alleen in de auto zit??? Moet de oorzaak gezocht worden in een binnenste koppeling van een aandrijfas.. (de hoek waar onder deze draaien verandert bij verschillende belasting...

Draai de bevestiging bouten van het stuurhuis maar eens na.
Er kan een minimale speling ontstaan waardoor deze op het subframe iets springt bij sturen.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Vanmiddag was het probleem duidelijk waarneembaar. Maakt niet uit hoe zwaar auto beladen is. Op zo goed als vlakke weg zonder te hoeven sturen, vernam ik het. Direct doorgereden naar de garagehouder. Hij heeft ook het probleem nu zelf kunnen waarnemen. Omdat het probleem waarneembaar is zowel bij gekoppeld rijden als in vrijloop, gaat zijn idee in eerste instantie naar een tweetal rubbers uit van een 6 euro per stuk. Ik hoop het beste er maar van....
Johannes

jdg 0

12 jaar

Na het laatstgenoemde bezoek aan de garage, klacht niet meer waargenomen. Garagehouder heeft vandag, zoals afgesproken, de twee rubbers vervangen. Vandaag heeft ook hij (zowel voor als na vervangen van de rubbers) niets kunnen merken. De rubbers bleken niet volledig doorgesleten, hoewel het rubber van bestuurderskant wel erg los zat. Het is dus afwachteb hoe het resultaat zal zijn.....

jdg 0

12 jaar

Hallo,
Tot op dit moment geen problemen meer waargenomen. Toch de rubbers? Garagehouder belde trouwens netjes nog even om te vragen hoe mijn bevindingen waren. Ik denk dat we het eerst toch maar op de rubbers moeten houden.

jdg 0

12 jaar

Als het de rubbers van de dwars stabalisator waren?? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je het geluid ervan ook in het stuur kan voelen.. Wat wel kan bij speling op fusee- of stuurkogels...

Bijna een jaar verder, maar het probleem is er nog steeds. Vorig jaar september/ oktober zijn nog veren (was eentje geknapt) vervangen. Hiermee is de ophanging voor praktisch geheel vervangen; ook de rubbers zijn nog een keer vervangen.
In de wintermaanden geen problemen gehad, maar sinds twee weken merk ik het probleem weer op. Zou het verband kunnen houden met klimaat/ temperatuur?
De tik voel ik in het stuur, is duidelijk hoorbaar; ook passagier achterin kon het duidelijk horen. Voor mijn gevoel is het iets van speling.
Gisteren was het bijna 20 graden en naarmate ik langer gereden had, werd het probleem erger. Vanmorgen niets waarneembaar (termperatuur rond 10 graden).

Stuurstangen zijn al eens vervangen; las iets bij een Laguna (geen Megane/ wel overeenkomsten?) over een stuurhuis dat niet goed was (ook klacht met tikgeluid; daar was ook alles in ophanging al vervangen). Is zo'n stuurhuis op spelingen te controleren? Is, gezien de kilometerstand van 280000 km., het stuurhuis een onderdeel dat zo'n klacht zou kunnen veroorzaken (slijtage/ speling)?

Het is echt super irritant.....
Iemand iedeeën/ suggesties?

jdg 0

11 jaar

In het stuurhuis zit een klein kogellager onderin. Als dat lager stuk is kan dat willekeurig geluid maken, afhankelijk van de toevallige positie van de defecte kogel(s) maakt het stuurhuis geluid.
en dat voel je in het stuur. Ook een gebroken veer of zwaar bewegen van de druktaats in het stuurhuis kan voor een tik zorgen. zwaar gaan van de taats kan met de temperatuur te maken hebben.

Cotech kan ook heel goed gelijk hebben. De "marriage" (samenvoegen van de op het subframe gepaatste motor en de carrosserie) is een hectisch gebeuren tijdens het fabriceren van de auto. Er worden meerdere tap bouten tegelijkertijd met behulp van luchtgereedschap gemonteerd en vastgezet. de schroefdraad waar de tapbouten in gedraaid moeten worden is achter een versterkt deel nl. chassisbalken geplaatst en hebben al eerder wat meegemaakt. De antieroest behandeling (electrolitisch neer laten slaan van lak op alles wat kaal is.

De bouten lopen soms vast op de schroefdraad met als gevolg dat deze niet zijn taak kan uitoefenen, nl het vast op elkaar zitten van verschillende onderdelen. 1 bout meer of minder maakt in eerste instantie niet uit, maar na een paar ton aan kilometers zal de zaak een keer gaan kraken oid.

Is een reparatie aan het stuurhuis eventueel, of moet het dan geheel vervangen worden? En wat zijn"druktaats"?
Is stuurhuis goed te controleren op speling/ defecte kogels etc? Deze vraag i.v.m. dat de klacht zich niet constant voordoet.

Het kraken waar Cor over schrijft, is dat ook duidelijk voelbaar in het stuur? De klacht die ik heb, voel ik eerder in het stuur dan dat ik het kan horen.

jdg 0

11 jaar

Eerst diagnose stellen.. Om dat te kunnen is technische kennis mbt de onderdelen, de montage ervan en de werking van het geheel nodig.

in het stuurhuis is een tand heugel geplaatst. waarop haaks een tandrondsel past. door het rondsel te draaien verschuift de tandheugel.
google eens stuurhuis en kies dan afbeelding.

de tandheugel is via binnenste stuurkogels spoorstangen en buitenste stuurkogels verbonden met de draaibare fusee (wielen

op het rondsel zit een (rubber) koppeling, daarop de stuuras en Stuurwiel.

De tandheugel en het rondsel zitten in het zg stuurhuis. Aan 1 kant past de verderop ronde as van de heugel in een glij lager. aan de andere kant past het ronde deel van de heugel ook in een glij lager, maar aan de kant van de tanden drukken (en draaien als er gestuurd wordt) de tanden de as in het lager.. het halve lager wordt aangedrukt door een veer(welke afgesteld is.( Niet te vast en niet te los) Het halve lager noemt men druktaats.

Het rondsel is meestal aan de stuuras kant in een glijlager geplaatst. Aan de andere kant gebruikt men veelal een kogellager. aan de vorm van het stuurhuis kun je altijd wel zien waar dat lager is gemonteerd. Als je de auto aan de voorkant op bokken zet draai je vrij eenvoudig het stuur helemaal naar links of rechts. Door te luisteren en/of te voelen kun je concluderen of het lager af en toe lawaai maakt.

Update:
Woensdag toen ik onderweg was van werk naar huis, kwma de klacht duidelijk naar voren en ben ik doorgereden naar de dealer. Die kwam tot de conclusie dat de stuurkogel aan bestuurderskant beslist vervangen moest worden vanwewe speling; ik gaf toen aan dat die al een poosje geleden vervangen was. Men kon mij bovendien niet garanderen dat het tikkende geluid definitief weg zou zijn. Hierop naar eigen garage gereden. Die constateerden inderdaad ook speling op de stuurkogel en hebben diezelfde middag de stuurkogel nog vervangen (had 40000 km gezeten) + opnieuw uitlijnen. Dit alles kosteloos voor mij. Vond dat toch wel erg netjes. Gisteren nog een aardig ritje gereden en probleem niet meer waargenomen.

jdg 0

11 jaar

Ik heb ook zo'n tik.
Zou weleens hetzelfde als bij jou kunnen zijn dus.

richard9712 0

11 jaar

Ik ga er van uit dat een garage wel weet hoe hij kan constateren of de slijtage delen ok zijn. stuurkogel horen daarbij.

Bij de garage gaven ze aan dat toen de auto in februari gekeurd werd, de speling niet dusdanig geweest zou zijn dat de stuurkogel vervangen zou moeten worden. Tijdens laatste bezoek gaf men duidelijk aan dat er nu wel teveel speling op zat. Kennelijk kan het met slijtage dan dus plotseling wel snel gaan.
Maar goed, mijn probleem lijkt nu wel goed opgelost....

jdg 0

11 jaar

Er is altijd een moment waarop een bepaalde speling hoorbaar wordt.. Mijn ervaring is inmiddels, dat Ervaring en gehoor elkaar gaan kruisen. MAW hoe beter je weet waar je naar moet luisteren, Hoe minder je hoort. Omdat je inmiddels gewoon dof bet geworden..

Ook met de ogen is het hetzelfde verhaal...... Mijn vader (leeftijdverschil 40 jaar) vroeg mij om te kijken.. Ik wist niet waarnaar, Inmiddels weet ik wat hij wilde zien, maar nu zie ik het zelf ook niet meer zo scherp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.