Hoi allen, ik heb een vraag. Sinds drie weken heb ik de Scenic in bezit maar het valt me op dat de auto in de ochtend niet spontaan start. Het lijkt wel of de accu de lading niet vasthoudt. Starten gaat soms moeizaam maar na een paar kilometer rijden is de accu weer volledig op peil. De laadspanning is gecontroleerd en die is om en nabij de 14 volt.
Wat is wijsheid de accu vervangen of kan het toch een probleem in het laadcircuit zijn.
M.v.g
Ronald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat verstandig is ? METEN!! Lekspanning en de capaciteit van de aacu
De accu is natuurlijk niet nieuw, als er sprake zou zijn van een lek spanning hoe kan ik dat meten, wat is het reële verbruik van de CV, radio in stand-by stand.
10 jaar
Meten door middel van een Amp meter mag 0.02 amp. zijn
[quote=jan5047]Meten door middel van een Amp meter mag 0.02 volt zijn[/quote]
Ik heb er ampere's van gemaakt Jan.........
Sorry goed opgelet moderator, ja op den duur gaat het duizelen V & Amp
Ja wacht even, 0,02 Ampère met de auto op slot klopt!
Als de auto niet op slot staat, trekt de computer zo'n 400 milliAmpère omdat die in de zelfdiagnose-modus draait.
10 jaar
ja de auto moet in rust staan
[quote=ronny530]De accu is natuurlijk niet nieuw, als er sprake zou zijn van een lek spanning hoe kan ik dat meten, wat is het reële verbruik van de CV, radio in stand-by stand.[/quote]
Hoe meet je een leksroom:
KIJK UIT! Stromen meten is moeilijk en omslachtig!
Zorg dat je de radio-antidiefstalcode hebt en dat je weet hoe je die moet invoeren!
Ramen leer je opnieuw in door ze helemaal te sluiten en de schakelaar dan 15 seconden in de omhoog-positie vast te houden!
Hoe meet je in detail correct een lekstroom?
Dat doe je zo:
- benodigd: een Ampèremeter die 10 Ampère gelijkstroom kan meten en een steek/ringsleutel waarmee een accuklem kan losdraaien.
- zet de auto met de motorkap open in de gewenste stand (dus op slot of niet op slot) en maak de accu goed bereikbaar
- draai de pluspool van de accu los, maar haal die nog niet los
- maak de min van de Ampèremeter (die dan op zijn grootste gelijkstroom-meetbereik staat) vast aan de plus-klem die je zometeen van de accu af gaat halen
- hou de plus van de Ampèremeter op de pluspool van de accu en haal de plus-klem (dus die klem aan de dikke rode draad die de auto in gaat) van de accu-pluspool af
- kijk of de Ampèremeter een waarde aangeeft. Schakel evt. terug naar een kleiner stroombereik.
- slaat de wijzer van de Ampèremeter de verkeerde kant uit of geeft hij een - teken voor de cijfers aan: sluit de accuklem weer aan en herhaal de meting met omgedraaide Ampèremeter aansluitingen.
- na de meting sluit je de accuklem weer aan en draai je hem weer vast.
Als je een te grote lekstroom meet, kan je tijdens het meten iemand in de auto zekering voor zekering even laten verwijderen en weer terugsteken.
Als tijdens het verwijderen van de zekering de lekstroom fors vermindert, is één van de apparaten die door die zekering van stroom wordt voorzien, de veroorzaker van de lekstroom.
Als je alle zekeringen zo hebt gehad en de lekstroom is nog niet gevonden, is waarschijnlijk een diode in je dynamo kapot. Je moet dan je dynamo laten nameten.
10 jaar
Bedankt voor de antwoorden zover, toen ik de auto kocht werd mij verteld dat de vorige eigenaar een nieuwe accu had geplaatst maar buiten weten van de verkoper gewisseld met een te kleine oude accu. De verkoper heeft een andere grotere accu geplaatst maar daarvan is de historie niet bekend. Wat betreft de radio die heb ik nieuw aangeschaft en monteren was een kwestie van stekers inklikken en klaar. De dynamo verdenk ik ook niet want als er een diode is gaan hemelen wordt de lekstroom zo groot dat de accu met twee dagen volledig uitgeput is. Wat me wel opviel is dat het elektrische schuifkantel dak op een ochtend spontaan open ging en niet meer te sluiten was de raambediening werkte toen ook niet meer. Een paar uur later werkte alles wel weer en bij loshalen van de schakelaar in het dak bleek vocht de oorzaak te zijn.
Misschien maak ik me zorgen om niets maar mijn vorige Laguna 2.0 16v sloeg bij de eerste toer al aan.
10 jaar
Is dit de scenic ,met de accu nog onder de stoel of al in het motorcompartiment ?
De accu staat nog onder de stoel.
10 jaar
Oude type dus , dan zou ik beginnen met alle plus en min verbindingen eens goed te controleren , bij slechte verbindingen en de lange kabels , heb je al gauw veel verlies , is dit nog de 8 kleppen motor ?
Ik ga er van uit dat de accu nu wel goed is , Omdat de accu naast je onder de stoel staat kun je mooi meten wat de accuspanning doet als je hem start , met een multimeter erop aangesloten , zo kun je ook al een richting vinden.
Het is nog een 8 kleppen motor en het verhaal over lange kabels doet wel een bel rinkelen, koude kabels geleiden ook minder stroom dat verklaart ook waarom de eerste aanzet tot starten wat moeizaam gaat en daarna pas volledig doorzet.
10 jaar
[quote=ronny530]koude kabels geleiden ook minder stroom[/quote]
Je hebt zojuist een nieuwe natuurwet uitgevonden als dat waar is!
Ik denk dat dit de bel is.
De klepel is dat een koude accu veel minder capaciteit heeft en dat een koude motor met koude, dikke olie véél meer weerstand geeft bij het starten, waardoor de startmotor véél harder moet werken en dus méér stroom trekt bij koud weer. Als je accu slecht is zal je daar relatief gezien het meeste last van hebben bij koud weer.
10 jaar
[quote=Heino4267][quote=ronny530]De accu is natuurlijk niet nieuw, als er sprake zou zijn van een lek spanning hoe kan ik dat meten, wat is het reële verbruik van de CV, radio in stand-by stand.[/quote]
Hoe meet je een leksroom:
KIJK UIT! Stromen meten is moeilijk en omslachtig!
Zorg dat je de radio-antidiefstalcode hebt en dat je weet hoe je die moet invoeren!
Ramen leer je opnieuw in door ze helemaal te sluiten en de schakelaar dan 15 seconden in de omhoog-positie vast te houden!
Hoe meet je in detail correct een lekstroom?
Dat doe je zo:
- benodigd: een Ampèremeter die 10 Ampère gelijkstroom kan meten en een steek/ringsleutel waarmee een accuklem kan losdraaien.
- zet de auto met de motorkap open in de gewenste stand (dus op slot of niet op slot) en maak de accu goed bereikbaar
- draai de pluspool van de accu los, maar haal die nog niet los
- maak de min van de Ampèremeter (die dan op zijn grootste gelijkstroom-meetbereik staat) vast aan de plus-klem die je zometeen van de accu af gaat halen
- hou de plus van de Ampèremeter op de pluspool van de accu en haal de plus-klem (dus die klem aan de dikke rode draad die de auto in gaat) van de accu-pluspool af
- kijk of de Ampèremeter een waarde aangeeft. Schakel evt. terug naar een kleiner stroombereik.
- slaat de wijzer van de Ampèremeter de verkeerde kant uit of geeft hij een - teken voor de cijfers aan: sluit de accuklem weer aan en herhaal de meting met omgedraaide Ampèremeter aansluitingen.
- na de meting sluit je de accuklem weer aan en draai je hem weer vast.
Als je een te grote lekstroom meet, kan je tijdens het meten iemand in de auto zekering voor zekering even laten verwijderen en weer terugsteken.
Als tijdens het verwijderen van de zekering de lekstroom fors vermindert, is één van de apparaten die door die zekering van stroom wordt voorzien, de veroorzaker van de lekstroom.
Als je alle zekeringen zo hebt gehad en de lekstroom is nog niet gevonden, is waarschijnlijk een diode in je dynamo kapot. Je moet dan je dynamo laten nameten.[/quote]
Voor een leek is het beter de min klem los te maken daar je zo minder snel sluiting maakt via het gereedschap om de klem los te draaien
Akkoord, maar dan moet je wel de meetmethode daarop aanpassen.
10 jaar
Even een update, ik weet niet of het mogelijk is maar sinds ik die volgelopen schakelaar van de dakbediening heb verwijdert start de auto al drie dagen lang zoals het hoort. Nu is het wel zo dat het buiten niet echt koud is maar als de vorst weer toeslaat en het starten weer moeizaam gaat mag je toch een mindere accu verwachten of zie ik dat verkeerd.
10 jaar
Is goed mogelijk , maar ook hier geld , meten is weten , accu goed opladen , laten testen en je weet het zeker.
[quote=ronny530]Even een update, ik weet niet of het mogelijk is maar sinds ik die volgelopen schakelaar van de dakbediening heb verwijdert start de auto al drie dagen lang zoals het hoort. Nu is het wel zo dat het buiten niet echt koud is maar als de vorst weer toeslaat en het starten weer moeizaam gaat mag je toch een mindere accu verwachten of zie ik dat verkeerd.[/quote]
Wat je zou kunnen doen, is bij het starten met koude motor vóórdat je start, eerst even de binnenverlichting aan te zetten. Dat geeft een redelijk goede indicatie hoe ver je accuspanning terugvalt tijdens het starten. Je kunt dan koude start als het niet vriest (en de motor volgens jou gemakkelijk aanslaat) vergelijken met een koude start als het vriest.
10 jaar
Hallo allemaal, In mijn optiek was het toch de schakelaar van de dak bediening die roet in het eten gooide want het moeizaam starten is tot nu toe niet meer voor gekomen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en alvast een gezond en goed 2014 gewenst.
10 jaar
Hoi we zijn bijna 5 maanden verder met dezelfde accu die ook goed blijkt te zijn, het volgende doet zich nu voor. Soms als ik de auto start grijpt de bendix van de starter in op het vliegwiel maar de starter draait niet, alle lampjes op het instrumentenpaneel gaan uit dus er wordt wel stroom afgenomen start ik daarna opnieuw gaat de starter weer vrolijk aan de gang alsof er niets gebeurt is. Wat me wel opvalt is dat als ik de auto na het parkeren nog even laat lopen totdat het juiste toerental is bereikt het probleem zich tot nu toe niet voordoet.
Nu is mijn vraag is de starter aan vervanging toe of kan die nog wel even mee.
Dan heb ik nog een vraag betreft de distributieriem, bij aanschaf met 195000 op de klok is de riem optisch gecontroleerd deze is niet uitgedroogd en zou nog een tijd mee kunnen, Renault is er een beetje vaag over die stelt voor een 2.0 8 klepper tussen de 100.000 of 120.000 km.
M.v.g. Ronald.
10 jaar
Je startmotorprobleem klinkt (bij goede contacten) als een defect anker van je startmotor.
Maar een slechte massaverbinding/massakabel geeft dezelfde verschijnselen. Eerst dus dit punt controleren.
M.b.t. de distributieriem: optisch controleren geeft geen enkele garantie. Hij mag 5 jaar of 120.000 km mee, en wat het eerste wordt bereikt is bepalend.
Als je niet weet wanneer de distribitueriem is vervangen, wordt het een gok: als je genoeg geld hebt om de gevolgen van een timing-ongelukje te betalen rij je door. Als je dat niet hebt, vervang je de distributieriem (en in de praktijk alle rollen, spanners en de waterpomp, afhankelijk van hoe lang je nog met deze auto wil doorrijden).
10 jaar
Bedankt voor de info, ik ken de historie van de auto niet maar gezien de aanschafprijs van de auto neem ik de gok om de riem voor als nog niet te laten vervangen. De tip om om de kabels te controleren bevestigen een beetje waaraan ik zelf al dacht maar het is een boel werk om al die beschermplaten onder de auto los te schroeven als je niet zeker weet wat de oorzaak kan zijn.
10 jaar
Hoezo in het ergste geval 6 boutjes/parkertjes , meestal minder.
Ondanks alle zeer welkome tips die ik heb gekregen, heb ik vanwege verandering van werkplek de Scenic ingeruild. De elektrische problemen hebben daar toch ook een rol in gespeeld omdat domweg gezegd sleutelen op straat geen optie is. Maar toch de Scenic heeft me nooit laten staan, de onzekerheid was wel aanwezig. De nieuwe aanschaf is een Opel Astra stationwagon 1600/8 klepper met wat opties maar wennen wordt het wel.
Iedereen die mee gedacht heeft nogmaals bedankt.
M.v.g.
Ronald.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar