ik heb een auto gekocht, die sowieso wat elektra problemen heeft, n.l de auto radio doet het momenteel niet, ik moet nog de juiste stroomdraad opzoeken en doorverbinden, toch terwijl ik de daarvoor bestemde stekertjes heb.
de binnen verlichting werkt niet, staat ook geen stroom op de aansluit puntjes van de lampjes.
maar dat zijn nog niet eens de ergste dingen....de accu loopt na een paar dagen leeg, krijg de motor niet meer rond.
hoe kontroleer je dat er stroom weg lekt?
met welke meet app. de multie meter mischien?
er branden geen stroomverbruikers (visueel)
vraag 2, de motor roet bij de start , eerst blauw, daarna de zwarte diwesel roet, totdat de motor op temperatuur is, op de weg geen roet stoot te zien!
er werd geopperd dat de klepsteel geleiders versleten zijn? en er diesel op de cillinder drupt?
laat maar even horen
deze 2 probleempjes zijn even voldoende, maar voornamelijk de 2de is voor mij belangrijk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
betrefd een renault espage td (2,2ltr).
ruim 4 ton op de teller.
stond bij de sloop al een paar maanden stil, en moest met hulp gestart worden, dat is geen probleem.
op de snelweg geen roet, (bij de start wel uiteraard, zoals beschreven).
thuis weer accu leeg, na n dag of wat.
accu bij geladen, en onderwijl aan de auto gewerkt, wat moet gebeuren voor de apk.
tussentijds wel gestart, maar vandaag ..niks meer, accu leeg.
dus hoe kontroleer je de leegloop, dacht zelf met een multimeter?
en dan het roeten, zo komt ie geheid niet door de roetmeting
laat maar horen
gr. frans
Je zorgt voor een gevulde accu en dan sluit je de minpool aan.
Je zet de multimeter op het hoogste gelijkstroombereik en je sluit die aan tussen de pluspool van de accu en de plusdraad.
Let op: als de lekstroom hoog is kan dat je multimeter opblazen!......
Wat je óók kan doen is zorgen dat je de accu gevuld gewoon aansluit en dat je elke zekering omhoog wipt en daar de multimeter tussen houdt op het hoogste gelijkstroombereik. Dat is minder riskant voor je multimeter.
Mocht deze laatste methode weinig resultaat opleveren, dan kan je altijd nog de eerste methode uitproberen.
Welke stroom mag je meten?
Als je een 48 AH (Ampere-uur) accu in pakweg twee dagen leegtrekt, is dat met een stroom van 1 ampere.
een stroom van pakweg 0,4 Ampere is dus echt het maximale dat je mag meten.
14 jaar
dank je Heino, daar kan ik iets mee
mijn accu is een 90Ah, (standaard?)
in iedergeval zwaar genoeg en niet te oud, 2007
en de roet probleem? toch druppelende diesel, langs de stelen?
14 jaar
Bij een benzinemotor duidt een roetwolk bij volgas meestal op versleten of vastzittende zuigerveren en een roetwolk bij gas los op lekkage langs de klepstelen.
Hoe dat nou precies zit bij een diesel weet ik niet, omdat niet goed verbrande diesel óók roetwolken geeft.
Ik doe daar dus geen uitspraak over en ik raad je aan om dat nader te onderzoeken.
Welke kleur heeft de roet en waarnaar ruikt hij (olie of diesel)?
14 jaar
ik heb wel eens meegemaakt dat de kabel van de koelfan doorgeschuurd is op onderliggende verstevigingsbalk de koelfan heeft namelijk constant +
en al verder?
neen nog weinig resultaat, koppel de accu steeds los, de auto staat achter het hek, geschorst
het is wat elektra betreft wel een zooitje, geen binnen verlichting, geen radio stroom, en cigarettenaansteker, heb vanmiddag enkele delen weggehaald, zag o.a kleine draadjes aanelkaar gesoldeerd, niet orgineel dus, en nog wat loss aansluitingen, waar ik naar de desbetreffende aansluit punt zoek
heb nu een dikke plus kabel rechtstreeks van de accu naar binnen gehaald, evenals de min, kan ik morgen verder voortborduren
14 jaar
hallo P Kelder,
ik heb 2 probleempjes, nl een slechte elektra gebeuren, en een roetende motor
kunnen deze 2 problemen door elkaar genoemd worden?
dacht voor elk probleem een nieuwe toppic
gr. frans
14 jaar
zekering kastje bekeken, 1 rood/witte dikke draad staa stroom op
deze hangt los, mannetje aansluiting, wat betekend deze kleur in de auto wereld?
3 dikke rode draden hangen los, geen stroom vrouwtje aansluiting, (normaal stroom draad ?)
kan ik de externe dikke rode draad, vanaf de accu,koppelen naar de cigaretten aansteker draad?
of is dat teveel van het goede
wordt vervolgd
14 jaar
[quote=frans.j]hallo P Kelder,
ik heb 2 probleempjes, nl een slechte elektra gebeuren, en een roetende motor[/quote]
Frans.
Indien je het zo bedoelt is dat prima.
Het gesloten Topic is inmiddels weer open.
Gr. paul
Je noemt nergens een bouwjaar. Laat ik aannemen dat het 97,98 of '99 is. In deze bouwjaren werd de G8t gebruikt en deze motoren roeten idd. Mijn advies; gooi een busje brandstofreiniger in de tank en besteed er verder geen aandacht aan.
Het stroomverbruik opsporen zal lastiger zijn. Je zal de lekstroom moeten meten.
Een accu van 3 jaar oud en die al een aantal malen leeg is geweest is ook niet meer echt betrouwbaar.
bouwjaar auto is 1990
ik heb wel de brandstof filter vervangen, nadat ik kontakt met de sleutel gemaakt heb tijdens het aandraaien van de accu plus!, een vonk en een gaatje waren het resultaat, nu roet ie inderdaad nauwelijks meer, maar srart iets slechter,( lijkt mij)
vanmiddag bezig geweest kontakt naar binnen te brengen (externe plusdraad)
cigarettenaansluiting gefabriceerd , binnen verlichting negatief en wat losse draad gevonden, waar geen aansluitpunt voor gevonden is
maar de accu zal wel op zijn .was weer leeg
wat die lekstroom betrefd, plus losgekoppeld, testlamp aan de pluspool gezet en de accu klem, geen oplichtend lampje, lijkt geen lekstroom te hebben?
mijn buurman zegd, dat deze manier net zo goed werkt als met een multimeter?
wordt vervolgd
14 jaar
Een J8S (2,1) heeft bij de koude start last van blauwe rook. Deze motor werd al gebruikt in de Renault 20 en toen was er nog geen sprake van emissie eisen. Voor de roetmeting slagen deze motoren bijna altijd.
Voor de elektrische problemen moet je de zekeringkast en alle stekkerverbindingen hiervan goed controleren. Dus ook de stekkers loshalen en kijken naar verbrande stekkertjes.
De sluiting zoeken valt niet mee, maar je kunt beginnen om eerst meten met een multimeter hoe groot het stroom verbruik nu is met de meter tussen de accu en de los gekoppelde + kabel te zetten.
Vervolgens haal je alle zekeringen uit de zekeringen kast( pas op dat de zekeringen weer op de zelfde plaats terug moeten komen, dus op volg orde leggen).
Vervolgens ga je weer meten bij de accu.
Is hij nu nul is kun je de zekeringen één voor één weer terug plaatsen.
Op deze manier kun je zoeken in welke stroom kring de problemen zitten.
Vervolgens als je die stroom kring nu gevonden hebt ga je in die kring verder zoeken.
Heeft U de kortsluit stroom al gemeten?
Ik heb een keer gehad dat de contacten van de stroom van de gloeibougie's bleven hangen en dan is hij zo leeg.In ieder geval succes verder.
14 jaar
Grote lekstromen kan je opsporen "met een lampje". Dit is echter een erg onnauwkeurige methode...
14 jaar
is een multi meter van zo n 10E alnauwkeurig genoeg, of moet ik kijken naar duurder?
ik gebruik het nauwelijks tot niet.
ondertussen staat ie al weer aan de lader
14 jaar
dan nog zo n fenomeen, kabelboom voor de radio, stroom op het gele draadje (constant), mag ook rood wezen.
de blokjes aangesloten en die gaan naar de radio, ff een lampje branden, gezoem van de cd en weg is ie weer.stroom gevolgd tot aan de radio, zekering is oke (van de radio), maar werken ..ho maar
rara hoe ken da!!
14 jaar
Met een multimeter van 10 euro , kun je perfect een kleine stroom mee meten, je moet de plus kabel van de accu afhalen en dan de ene poot van de multimeter op de accu pool en de andere op de plus kabel .
En de meter moet natuurlijk goed staan en de pootjes van de meet draden in het goede gat.
Als je vermoed dat er een grote stroom betreft gebruik je eerst de 10 amp meting.
Geef deze geen uitslag dan ga je lager naar 200 m amp. Je zult zien dat gaat perfect.
Nul is de stroom nooit omdat bepaalde apperatuur altijd wat stroom gebruikt.
Zoals bij de oudere auto's een klokje die neemt al genoeg stroom af om op den duur de accu leeg te maken.
14 jaar
zal morgens eens kijken naar zo n metertje....had er wel een .....maar ergens, ha
14 jaar
als je niet weet hoe een multimeter werkt, tikt dan in google" multimeter handleiding" dan wordt je
precies uitgelegd hoe zo'n ding werkt.
In principe kun je niet buiten zo'n ding, het belangrijkste is dan ook de circuit meting.
14 jaar
met deze konninginedag, een paar oude radio/cass. meegenomen
in de renault deed ie niks, in mijn andere auto werkt het perfekt
de externe plus, verbonden met de plus en geel van de radio...min erop, voila, stroom
dus het gedeelte van de orginele radio aansluiting werkt niet! en toch geeft ie wel even stroom, op de spannings zoeker
ik heb nu via de externe stroomvoorziening, spanning op mijn cigaretten aansteker en radio.
nog geen binnenverlichting!
wordt vervolgd
dank voor de tips, heino en teunissen, we komen er wel
14 jaar
op de spanningszoeker kun je wel een spanning meten op een losse draad, zou je er een lampje op aansluiten valt die stroom vaak weg, en dan is het een lekstroom (je meet wel volts, maar de draad levert nauwelijks amperes)
Kan ook nog zijn dat je wel een goede + hebt op je contactblok, maar dat je radio het niet doet omdat je geen goede - op het contactblokje hebt.
kan ook nog zijn dat je kapotte radio de accu leegtrekt (test deze radio eens op je andere auto, wie weet doet ie het daar wel en kun je concluderen dat de aansluitingen van de radio in de renault niet goed zijn of dat er geen spanning op staat)
Het blijft meten en proberen uit te sluiten.
hallo sjaak
de het kontakt staat af, maar na een dag of wat,(ikmoet nog lekstroom controleren) is de accu leeg
al die tijd staat er geen radio op aangesloten
kan nog proberen een extra min op het radioblok te zetten, maar denk dat dat niet de oorzaak is, weil er toch stroom staat op de plus
tot aan de radio wel spanning, bij aanzetten v.d radio , geen leven, wel hele fusse
wordt vervolgd
14 jaar
kan ook nog zijn dat de accu zichzelf ontlaad (door vuil bovenop of ouderdom) of dat de accu via de dynamo leegloopt (wat ie dan niet altijd doet, hangt van de stand van de dynamo binnenkant af).
Accu volgeladen meenemen naar een garagebedrijf (Kwikf....) en door laten meten, dan weet je het meteen.
14 jaar
heino, dat zal ik van de week doen, auto net gestart gaat prima, maar bij weder starten, niet meteen, maar 2x voorgegloeid,( had em ook niet voorgegloeid)
bij mijn andere diesel, is dat niet nodig
multie meter aangeschaft, ff doorlezen...
sjaak, de accu is van 2007, maar kan inderdaad al slecht zijn geworden, door het een of ander
hoe kontroleer je de dynamo, " sluiting"
de bak is geheel volgebouwd, om de accu eruit te halen, moet ik een of ander pomp, en de alarm uitbouwen
laat staan als je bij de startmotor of dynamo moet komen, grrrr
14 jaar
metertje is een , Y122KA EAGLE, koste haast niks, digitale schermpje
batterij (oplaadbaar) test gedaan, geeft 1 aan, schakelaar op 2000u
schakelaar doorgedraaid naar 200m, geeft 1 . (let op de punt)
ik doe niks er tussen, achter de . switst ie van 0 naar 1, regelmatig
snap er niks van, morgen op de accu proberen
14 jaar
Met een multimeter werken is niet zo eenvoudig. Je moet weten hoe de multimeter werkt, wat je wilt meten en hoe je het kunt meten !!
het is niet zo makkelijk via de computer uit te leggen hoe je met de multimeter moet werken .....
wat jij bedoelt met 2000 u ?? is dat de stand bij de A ?? Dit is een meting van je lekstroom, maar dat doen op een batterij maak je een contact tussen + en - , en hierdoor loopt meer stroom dan 2000 u (de u is geen u, maar is een speciaal grieks teken, staat volgens mij voor 10 -6 ampere (dit is dus heel weinig !!) en dus kan je multimeter dit niet aan. Over het algemeen kan een goedkope multimeter niet gebruikt worden voor lekstroommetingen in een auto, deze zijn vaak groter dan de multimeter aan kan.
Zoals je lekstroom meet in # 13, dat kan ook, het gaat nu eerst niet om de waarde van de lekstroom, maar of ie er is (en aardig groot is). Heb je wel gecontroleerd of het lampje het wel gaat doen als je aan het testen bent ? (dus iets aan zetten dat stroom verbruikt, dan moet het lampje oplichten)
Zitten trouwens de draadjes wel in de juiste aansluiting ??
Lees eerst de gebruiks aanwijzing op internet, zie mijn vorige schrijven.
14 jaar
morgen heren
de gebruiksaanw. geeft op een tekening waar ik de 2 draadjes en de kleur moet insteken, echter op de tekening. van internet staan MM. met 4 gaatjes.
ik heb er maar 3.
ook hoe ik de pennetjes op de polen v.d accu moet zetten, (met de batt. was ff een uitprobeersel).
op de accu dezelfde beeld als met de batt.
ahum...., schakelaar de verkeerde kant opgedraaid, op de batt. geeft ie nu aan (schommelend)1,4/1,6, (alkaline is 1,5)
op de losgekoppelde accu 13,1
we komen verder
dadelijk de min aansluiten en dan weer doormeten, en de schakelaar verdraaien, kijken wat er uitkomt
dank alvast voor zover
14 jaar
ben er weer
de fan aan op 3, geeft de meter 10,2 aan.
(motor loopt niet)
is dat een normale stroomverbruik?
gr.
ff koffie
14 jaar
ben weer bezig met de auto, na een weekje nachtdienst
volle accu, meet13,4 aan na 4dgn laden
alle zekeringen eruit gehaald.
meter op 200 gezet, (de goede kant opgedraaid)
(die 200, zegt me niks)
zekeringen terug laten zetten, meter gaat naar 12,9 bij alle teruggezette zekeringen
geen noemenswaardige terugval?
moet ik de meter verder terug draaien?
de meter gaat terugdraaiend naar witte veld, 200/20 200m/200m...daarna gaat het naar het groene veld
200k/200k/20k/2000/200
wat betekenen die kleurvelden? en getallen
laat maar horen aub.
14 jaar
Het bereik met de 200k t/m 200 moet je niet gebruiken.
Je gebruikt de multimeter op A stand en dan gelijkstroom, DC of = . Ik zie dat er een 10A = stand op zit die heb je nodig. Gebruik hem _niet_ in de stand wisselstroom of AC met zo'n tekentje ~.
Wel de snoeren op juiste bus aansluiten, dus de Ampere of A bus en de ander in de COM bus.
Trek dan een voor een de zekeringen uit de kast en steek hier dan de pennen van de multimeter hierin. Dan kijken hoeveel stroom er gaat lopen. Waarschijnlijk zal je ergens een stroom meten van 100 mA of 0,1A (is zelfde) of meer. Dan zul je uit moeten zoeken welke onderdelen van de auto hierbij horen en deze ga je die een voor een uittrekken en opnieuw meten in de zekeringhouder wat voor stroom je hebt. Als de stroom ineens veel lager is heb je het onderdeel dat het probleem veroorzaakt gevonden.
Zorg ervoor dat de auto verder helemaal uit staat dus contact niet aan, geen verbruikers aan.
heb net lopend naar de AH, het volgende inderdaad bedacht, accu aangesloten, de zekeringen een voor een uitgetrokken en de pennen in de desbetreffende gaatjes, (waar de zekeringen met hun voetjes in komen) gestoken. zekering nr. 5 (staat voorelektr. portier) geeft aan ,(meter op 200), 11,3
zekering nr 17,( staat voorl.ruithefmotor), geeft aan11,3.
kontakt staat uit.
de snoertjes staan in de goede busjes gestoken
de rest van de gegevens varieert van 00,0/1, soms komt er een min tekentje
wat jij bedoelt pieter moet ik ff bestuderen
14 jaar
als ik de meter naar de A stand draai, groene veld waar 200 met de u erachter staat (speciale u), komt het niet overeen met de beschrijving van de gebruiks aanwijzing, voor accu meten,( tekening.)
dat had ik in de 1ste instantie gedaan, en dat klopte dus voor geen meter, accu geeft dan geen 13,2 aan, (op de meter)
14 jaar
als de meter in de 200 mA stand staat dan meet je 11 mA, dat is 0,011 A en is erg weinig. Hiervan kan je accu in een paar dagen niet van leeglopen.
Meet nog eens een paar zekeringen, als die ook allemaal zo laag zijn dan vermoed ik toch dat de accu slecht is. Staat de accu niet droog ?
Lekstroom meten:
Zoals hierboven uitgelegd, doe je ALLE metingen met de netsnoeren in de gaten "COM" en "A" (10 A max).
Je moet alle metingen doen met de draaiknop op de rode stand "10A". Als daar "10.0" staat is dat 10 Ampere. "1.00" = 1 Ampere. 0.10 = 0,1 Ampere.
Als de aangegeven waarde te klein is, moet je de draaiknop terugschakelen naar de groene stand "200m".
"100" op deze stand = 100 milliampere = 0,1 ampere. "10" = 10 milliampere = 0,01 ampere.
Als op de groene stand "200m" de aangegeven waarde te klein wordt, is dat sowieso onbelangrijk als lekstroom.
De meest betrouwbare meetmethode is de volgende:
1. start de motor en laat die even lopen.
2. zet de motor uit
3. maak de rode accupool los TERWIJL de multimeter op stand "10A" aangesloten is tussen de plusaansluiting van de accu en de accupool die zojuist is losgenomen. Zorg dat de multimeter steeds aangesloten blijft en laat iemand steeds op de multimeter kijken. Noteer steeds de meterstanden. Verander niet de stand van de draaischakelaar.
4. haal 1 voor 1 alle zekeringen los en kijk welke invloed dat heeft. Noteer de zekeringnummers die relatief veel stroom trekken + de meterstand met/zonder deze zekering.
Zo kom je er vanzelf achter waar de lekstroom zit: die wordt namelijk via de multimeter uit de accu getrokken.
Waarschuwingen:
- als je radio een code heeft, zul je die bij de hand moeten hebben en opnieuw moeten invoeren
- start nooit met de accuklem los en de multimeter aangesloten. Zet ook geen grote verbruikers aan in de auto (blower, achterruitverwarming): dat trekt meer dan 10 ampere en dan is je multimeter kapot.
14 jaar
heino, tis jammer dat je zo ver weg woont..
het enige waar ik max 10A aantreft, is op het 3de gaatje (niet zoals op de tekening), ik heb maar 3 inplug mogelijkheden op het app.
en 1 rood streepje waar 10A op staat
daaronder hFE bij een wit streepje
morgen zal ik deze meetwijze uitproberen
alles is uitgeschakeld en geen radio aan boord
dank alvast heren
14 jaar
De hfe is de versterkingsfactor van een transistor die je met jouw multimeter ook na kunt meten. Die stand heb je niet nodig. Alleen de 10A en evt. de stand erboven, 200 mA.
en 200u(griekse u)?
en 200m? , deze moet ik hebben?
14 jaar
200u = 200 microampere, dat is 0,2 milliampere of 0,0002 ampere. Deze stand is ongeschikt voor jouw doel (te gevoelig, de meter staat dan continu op tilt).
Je gebruikt de gaten COM en 10A.
Je begint met de rode schakelaarstand 10A.
Als er echt een lekstroom is, meet je op de accu iets dat groter is dan pakweg 0,6 ampere.
Alles onder 0,6 ampere is geen lekstroom (trekt je accu niet snel genoeg leeg).
In principe is deze schakelaarstand dus genoeg om de hele lekstroommeting te doen.
Hoe kom ik aan 0,6 ampere?
Stel jouw accucapaciteit is 50 ampereuur. (Op de accu staat dat als "50 Ah")
Je accu wordt door die 0,6 ampere leeggetrokken in 50/0,6 = 83 uur.
Gesteld dat je in de zomer de halve accucapaciteit nodig heb om nog te kunnen starten, kan je na 42 uur nog net starten.
42 uur = nog geen 2 dagen. (Deze lekstroom is dus al heel hoog ingeschat!)
14 jaar
hallo heino
net terug uit vleuten (zwarte markt), welgeteld 2 multimeters gezien.
gesprekje gehad met de verkoper, achter de tafel.
de auto heeft wisselstroom? streep en puntjes lijn
dus dan de zwarte draad in de COM, rode draad in de 10A en draaien tegen de klok=200/200m
de andere kant heeft ook 200u/200m,maar staat bij 220v (golfje)
werd dus ff van de wijs gebracht door bijna iedentieke cijfers/kleur, wit en groen
waarom moet ik de motor ff starten?
lees je antwoord zo dadelijk wel
ga aan de slag
tot dan
14 jaar
iets klopt er niet!!
accu is losgekoppeld plus, en plus accu draad
meter aan gezet op10A (rode vakje)
het rookt en de draden worden warm en er komt rook
je kan me bellen op 0615194875
dat praat makkelijker, denk ik
14 jaar
de auto heeft gelijkspanning...[url=http://img87.imageshack.us/i/84506581.jp...][img]http://img87.imageshack.us/img87/3791/84...[/img][/url]
oke , verkeerd geschreven
maar ook op deze manier accu meten geeft warmte ontwikkeling
plus op 10A , zwart op COM , en de meter tegen de klok op 200, met het gelijkspanning teken
14 jaar
heb net getracht de auto te starten......accu heeft toch een tijd aan d oplader gestaan, en geeft normaal, gemeten een 13,3 aanbij het starten, eerst 1x gegloeid, geen resultaat, daarna met 2x gloeien nog niks...
auto staat iets omhoog...diesel moet daar toch geen hinder van ondervinden???
denk gewoon dat de accu niet goed meer is, ondanks leeftijd 2007, onderhouds vrij en 90aH
14 jaar
dit moeizaam starten, ondanks meerdere malen gloeien, zal heel waarschijnlijk aan de gloeipitten liggen, morgen maar nakijken
accu lampje blijft tijdens starten heeel vaag gloeien, gloeilampje dus niet
14 jaar
accu eruit gehaald, zal em opladen en laten doormeten
wat is dit ding..VDO adolf schindling AG
6000Frankfurt96
geschwindigkeit regelgerat (puntjes op de a)
type teken KBA-ABE 99004
nennspanniung 12v
heeft het mischien ook invloed? of zou hier iets mis mee zijn? rubber slangetje en draad aan bevestigd
14 jaar
Als er rookontwikkeling is en er begint iets te stinken, is de stroom die uit je accu wordt getrokken groter dan 10 ampere en dat is niet goed (zowel niet als lekstroom als voor de multimeter)..
Let op: NIET starten met de multimeter aangesloten: starten trekt pakweg 200 ampere ......
Een auto heeft géén wisselspanning aan boord, enkel gelijkspanning en wel 12 Volt (motor uit) tot 14,5 Volt (bij lopende motor).
De meeste auto's hebben wel een wisselstroomdynamo met daarin een diodebrug (die maakt van de wisselspanning gelijkspanning) + spanningsregelaar ingebouwd. Een wisselstroomgenerator is namelijk veel lichter en efficiënter dan een gelijkstroomdynamo.
Waarom eerst auto starten? Als de auto even heeft gelopen en dan wordt uitgezet, blijven diverse computers actief "in de zelfdiagnose-stand", tot dat de auto wordt afgesloten c.q. het alarm wordt geactiveerd. Als een defecte computer een te grote lekstroom veroorzaakt, of een apparaat dat door een computer geactiveerd blijft, mis je die stroom in de meting als je gewoon begint zonder de motor eerst te starten.
Het Geschwindigkeit Regelgerät is waarschijnlijk een cruisecontrol-module.
14 jaar
zal morgen eens een andere accu inzetten, heb een 70aH staan, als het de accu niet is is het zeker iets anders
dank heino/hans
14 jaar
andere accu gemonteerd, start na een paar keer, en frisser geluid v.d startmotor.
dus een andere accu is het 1ste.
dan de volgende vraag..het ontluchten had ik niet gedaan bij het monteren van een nieuwe dieselfilter, wel gepompt, maar er zal dan een luchtbelletje in kunnen zitten of verdwijnt het met het lopen v.d motor, gisteren ontlucht trouwens, voor die tijd heeft ie wel gelopen, maar las het in het boekje.
nu nog de accu erin laten staan en wandelen met de honden, kijken wat ie daarna doet...of niet.
14 jaar
accu gemeten gisteravond, passief 12,7V (dus gewoon aangesloten en geen lopende motor)
stationair 14,4V
vanmiddag 12,7V
meteen lopen!
deze toppic kan wat mij betreft afgesloten worden
maar zal de metingen nog eens uitvoeren, om eventuele lekstroom op te sporen, middels zekeringen test
allen dank voor de tips en bijdragen
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar