👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Na een probleem met flikkerende verlichting heb ik de dynamo vervangen. Dat probleem is verholpen. De laagspanning is goed, ca. 14,5V. Vreemde is echter nog steeds dat na een tijdje de spanning zakt naar ca. 12V. Het licht gaat dan ook zwakker branden. Behalve wanneer ik het gas los laat, dan gaat het naar ca. 15V (ik begrijp dat dit via de computer wordt geregeld) en gaat het licht een stuk helderder branden. Na een korte tijd gaat de spanning weer naar 14,5V.
Wat tevens erg vreemd is, is dat het start-stop systeem niet werkt wanneer de spanning rond 14,5V is, maar wel als de spanning terug is gezakt naar ca. 12V.
Ligt dat aan de accu? Het lijkt wel of het systeem denkt dat de accu voldoende is opgeladen en de dynamo dan niet meer laat bijladen en er dus volledig van de accu gebruik gemaakt wordt (vandaar dat start-stop dan wel werkt) maar dat die eigenlijk te weinig capaciteit heeft (vandaar zwakker brandend licht). Als na korte tijd de accu niet meer genoeg kan leveren, gaat de dynamo weer laden en stijgt de spanning weer naar 14,5V. Of is dit onzin?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou daarvoor eens de stroom moeten meten (stroomtang om de masa kabel bij de accu). Daarmee kun je daar een antwoord op geven. De stroom mag niet meer zijn dan 10 Ampere na 5 minuten stationair lopen.
Is de batterij aan gemeld in de computer , de juiste batterij gemonteerd GR JL
4 jaar
Is de originele acccu nog uit 2012.
4 jaar
Meteen accu vervangen door een nieuwe van het juiste type, dat lost waarschijnlijk alle problemen op, ook al kan je er nog gewoon mee starten en rijden.
Laat de accu anders eens testen...
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar