Hallo, ik ben nieuw hier en heb een terugkerend probleem met mijn auto. Ik heb een Renault Clio 1.2RL uit '94 en hij is pas gekeurd. Hierbij vonden ze nogal wat problemen, stuurkogel R was kapot, fuseekogel R ofzoiets, stuurstangkogel R, de achterremmen zaten dus vast en co was niet goed maar dat kwam door lekke uitlaat, dat wist ik.
Mijn grootste probleem is dat hij na reparatie 2 dagen goed heeft geremd, en nu zitten ze weer vast. Ik laat mijn auto's altijd door een kennis repareren en door keuring doen, maar blijkbaar is dat ditmaal toch niet goed gegaan. Ik weet ook niet exact wat hij heeft vervangen. Volgens mij complete set.
Zou ik dit eventueel zelf kunnen oplossen? En waar zou het dan aan kunnen liggen?
Ik ben trouwens een vrouw, maar was vroeger wel heel handig met repareren van scooters en brommers. :P ik moet toch iets verzinnen want ik rij een oud brik omdat ik geen geld heb voor fatsoenlijke auto. het liefst doe ik er nog minimaal een jaar mee.
Ook 'rommelde' de auto vandaag voor het eerst toen ik hem starte. Volgens mij zit er bij het linker voorwiel ook iets niet lekker want daar rammelt wel vaker wat.
En als ik nou overweeg om em te verkopen, hoeveel moet ik er dan voor vragen? Uhmm, hij heeft wel veel gelopen maar motor is prima. 245000km :O
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten de remmen echt vast ?
Vraag eens even wat er precies vernieuwd is..
Gr Stefan
Ja, de schoentjes zullen wel niet tegen de trommel zitten want hij loopt niet aan. Ze remmen gewoon niet. Al trek ik de handrem zo strak mogelijk aan, hij rolt gewoon van een bult af.
Ik zal em zo even bellen om te vragen wat hij precies vervangen heeft.
Gr Tamara
15 jaar
Zitten de blokken en trommel niet onder het vet of olie ? alles moet mooi schoon zijn,anders kun je deze problemen hebben..
Had in eerste instantie begrepen dat de rem vast zit,maar hij remt dus niet.
Gr Stefan
15 jaar
Mja, als de schoentjes op 1 of andere manier zo vast zitten dat ze niet naar buiten gedrukt kunnen worden, dus remmen, zitten ze toch ook vast? Denk ik...
Ik zal anders morgen even kijken, ben nou op mijn werk.
15 jaar
Dat zie je dan snel genoeg als je de trommer er even vanaf haalt..
We zijn benieuwd.
Stefan
15 jaar
remmen wel gesteld voo montage?
Nou, heb em gebeld, hij had het geheel vervangen dus ook trommel. Hij zei dat ik ook even moest kijken of er nattigheid op zat, of ik dat zo kon zien. Dan misschien (wat zei ie nou, nippel ofzo?) lek zou zijn en daarom druk zou verliezen maar dit is niet het geval. Is aan beide zijden mooi droog.
Dat wordt loshalen morgen. Ik heb stiekem ook wel zin om aan auto te klussen, mis het geknutsel aan technische snufjes wel een beetje :D
Ben het vergeten te vragen van het remmen stellen maar hij heeft dit al zo vaak gedaan dat ik aanneem dat ie het goed doet. Een hoop vrienden en familie van hem laten door hem de auto's repareren. Hij is automonteur (doet dit niet voor zijn werk) maar in vrije tijd ernaast. Heb mijn vorige auto's ook altijd erheen gebracht en ging altijd prima.
15 jaar
is wel vreemd want voetrem en handrem zijn 2 verschillende mechanisme voet hydraulisch en handrem kabel
15 jaar
Beste Tammerat,
Je hebt na afkeur van je auto, een kennis de auto laten `repareren´. Toen was het goed. 2 dagen later, was het weer niet goed.
Je hebt op verzoek navraag gedaan bij deze reparateur, en hij vraagt jouw, of je kunt kijken of er geen nattigheid te zien is ??????????
Als hij werkelijk de remsegmenten en de trommel heeft vervangen, hoeft hij dit niet te vragen, dan heeft hij dit zelf gezien.!!!
Dit is gevaarlijk en onverantwoordelijk. Zoals vaker hier vermeldt; een boom springt niet opzij................
Suc6
Ralf
Robby, volgens mij (weet ik niet heel zeker) trek je wel aan een kabel maar wordt er daardoor oliedruk (dus hydraulisch) opgebouwd.
Ralf, hij snapte het zelf namelijk ook niet, hij wist zeker dat ie goed was. We probeerden even na te lopen wat het probleem zou kunnen zijn. Als ie wel was gaan lekken (dus voor zekerheid controleren) had ik em in elk geval weer meteen weg moeten brengen. Maar nu ga ik eerst zelf even kijken (ik heb namelijk geen zin em weer paar dagen kwijt te zijn). Hij was anders ook nooit door de keuring heen gekomen, met te weinig oliedruk (remkracht). Daar was ie juist voor gerepareerd, omdat ie dus geen remkracht had :D
Maar ga er morgen met spoed naar kijken, ik heb voor de keuring kennelijk al langer met gevaarlijke remmen rond gereden zonder dat ik het wist. Dus laat ik het lot maar niet te veel tarten. Gelukkig komt de meeste voorwaartse druk van de auto op de voorwielen te staan.
Oh, kan het trouwens zijn dat het een beetje mijn eigen schuld is? Dat ik em overal te pas en te onpas op handrem zet? Vervelende gewoonte van mij :S
15 jaar
Door het aantrekken van de handrem, wordt er GEEN hydraulische druk opgebouwd. Alleen wordt er een remsegment tegen je trommel getrokken.
Ralf
Ah, oke, ehmmm, dan kan het bijna alleen maar aan het segment liggen.... als die twee zaken van elkaar gescheiden zijn. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. De remschoenen zullen wel niet vastgeplakt zitten aan de trommel want dan zou ie op z'n minst een 'bonk' geluid geven of em zelfs helemaal niet van de plek krijgen. Misschien dat ie em niet tegen de trommel kan drukken, dat de veren ofzo niet goed zijn? Zeker de moeite waard om even los te halen.
15 jaar
Denk inderdaad dat de segmenten ofwel de handrem niet (goed) gesteld is. Dit verklaart echter nog niet dat hij 2 dagen, wel goed geremd heeft.
Het vaak gebruiken van je handrem, heeft geen nadelige gevolgen voor de werking.
Ralf
De remvloeistof staat ook precies op het minimum zag ik. Er staat op het kapje dat ik de originele remvloeistof moet gebruiken, is dat zo? Dus bij Renault dealer halen? Ik ben benieuwd wat ik morgen aantref.
Had ik mijn BMW-tje nog maar :( maar ja, die werd te duur. Is tenminste echte auto... grrr
15 jaar
Als echt alles vernieuwd is, Cillinders, voering en zelfs trommels, dan moet het spul fout gemonteerd zijn.
( er is toch geen gebruikte voering gemonteerd hoop ik?)
Beste Tammerat,
als je gewoon remvloeistof, klassificatie DOT4 gebruikt is prima. Verkrijgbaar bij elke automaterialenzaak en of tankstation.
Echter te laag nivo heeft niets met jouw remprobleem te maken, ook al is dit nivo te laag. Haal nou gewoon die trommels eraf en zie wat er loos is.
Misschien heeft zelfs de voering losgelaten, dat zou wel die eerste 2 dagen van goed remmen verklaren.
Dus trommels eraf en kijken, zowel links als rechtsachter.
Suc6
Ralf
Nou, heb vandaag links-achter gekeken, moest eerst nog een dop halen bij auto onderdelen zaak want ik had geen 30 in huis liggen XD tjesus wat een ding. (ik heb rechts niet gekeken omdat het ging regenen)
Alleen de trommel en schoenen waren vervangen, dus niet de cilinder. Maar hij had het ook niet over cilinder gehad dus daar ging ik ook niet vanuit. Uhmm, nou lijkt dat juist wel het probleem te zijn want aan 1 kant waar zo'n dichtingsrubber erop zit lekt ie heel klein beetje. Die rubbers zijn denk ik bedoelt om het vuil weg te houden? Dus cilinder is gewoon kapot?
Verklaart echter nog niet waarom de handrem het niet doet, of in elk geval niet goed. Er zit nieuwe kabel op. Misschien is ie door nieuwheid met aantrekken weer opgerekt ofzo? Dat ie weer afgesteld moet worden. Net zoiets als gitaarsnaren? :D
Met gewoon het wiel eraan, handrem erop, kan ik em niet draaien. Maar hij rolt wel van bultje af, hoe hard ik em ook aan trek, tot ik niet verder kan.
15 jaar
Tammerat,
Voordat je die cilinder gaat vernieuwen, met alle problemen die daarbij komen. Eerst rechts openhalen en kijken of daar het stelmechanisme van de remsegmenten goed zit. Deze is in een richting te verdraaien, (stelwieltje aan die afstand houder...). Deze zover verdraaien tot de trommel er nog steeds overheen kan.. Beiden wielzijden moeten ongeveer even ver ingesteld worden.
Indien dat Ok IS dan zul je een goede handrem hebben. Doe dit eerst, voordat je met de cilinders verder gaat.!!!
Suc7
Ralf
heeft de vorige monteur mischien het stelmechanisme van links en rechts verwisseld zodat hij in plaats van opstelt terugsteld omdat hij in het begin wel goed remde
15 jaar
Ik ga donderdag de andere kant ook even bekijken, maar ik laat em tot die tijd maar even staan :S lijkt me niet verstandig om met lekkende cilinder te rijden want ik neem aan dat de vloeistof uit het hele systeem kan lopen, dus dan ook geen voorremmen meer heb?
Moet over snelweg naar werk dus dat doe ik maar even niet :) kan dan niet zo snel iets vinden om em tegenaan te parkeren als het moet.
En klopt het dat ie eerst 1 voering tegen de trommel moet drukken, en dat dan pas de andere voering ook naar buiten drukt?
Links ging de trommel er nog net omheen, paste met moeite, loopt niet aan als alles goed en wel vastgedraaid is, dus dat is goed?
Oh Robby, nee dit is niet het geval. Dan had ie het meteen na reparatie al niet gedaan maar dat was niet zo.
15 jaar
Nou, ik heb rechts losgehad en daar zit dus het grote probleem. Die kant lekt ook! Erger dan andere kant. Remschoenen zo vet als boter. En ze sluiten ook niet netjes aan op de trommel, zit te veel ruimte tussen. Gelukkig had ik al tegen die gast gezegd dat ie er maar twee moest bestellen, voor elke kant 1. En hopen dat die voeringen nog vetvrij te krijgen zijn, anders moet ik daar ook maar ff nieuwe voor halen.
Gewoon dus zelf ff checken, word je snel wijzer van :D
15 jaar
"En hopen dat die voeringen nog vetvrij te krijgen zijn, anders moet ik daar ook maar ff nieuwe voor halen."
vetvrij krijgen kan je vergeten, de remvloeistof is in de voering geperst.
Nieuw kopen dus.....
En wellicht "van vorige monteur" wisselen?......
15 jaar
Oke, dan nieuwe remvoering halen. Dank jullie wel voor de tips ;)
Tja en van monteur wisselen is waarschijnlijk ook geen slecht idee. Heb nou handboek besteld, en ga me maar es verdiepen in de autotechniek zodat ik in de toekomst vervelende dingetjes zelf op kan lossen. Scheelt weer hoop ellende en oplichterij.
Simpele dingen kan ik zelf wel maar is toch handig om te weten wat je koopt, want eigenlijk is het de schuld van de garage waar ik hem kocht. Heb em pas half jaar en dat er nou ineens al zoveel mis mee blijkt te zijn, dat hebben ze echt wel eerder geweten als ze goed hadden gekeken. Bestaan er uberhaupt nog garages waar je niet beflikkert wordt? (Tja de BMW garage waar ik mijn BMW toen kocht, maar dat waren liefhebbers, die verkochte ook niks anders. Heb zelfs de vorige eigenaar te spreken gekregen, waar maak je dat nog mee)
15 jaar
Beste Tammerat,
Noiu daar ben je dus achter. Om er nog maar eens op terug te komen. Jouw reparateur heeft de trommels vervangen en de remvoering, en niet gezien dat de cilinders slecht zijn.!!!!! Dit is pure onkunde, en totaal gebrek aan kennis en/ of interesse.
Die WRC´s gaan niet in 2 dagen stuk!! Daarbij is de rechterkant niet goed opgesteld, waardoor de handrem dus niet functioneerde.
Je schreef ook dat hij de auto´s van zijn vrienden en familie onderhield. Dit komt nu wel in een ander daglicht te staan.
je meldde ook dat alles ligt aan de verkoper van deze auto, maar ik denk als het onderhoud juist was uitgevoerd, had je ook deze ellende niet gehad.
Veel succes en wijsheid.
Ralf
Zo leren we maar weer dat we onderhoud beter zelf kunnen doen ;) Groot dank aan iedereen die heeft meegedacht! Deze thread mag van mij ook gesloten worden, lijkt mij duidelijke zaak XD
15 jaar
Waarvan akte...[img]http://img138.imageshack.us/img138/4893/...[/img]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar