close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Advies motorolie 1.9 dCi met roetfilter en 270dkm op teller

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dCi 130 FAP

Hallo allemaal, ik heb niet echt een probleem maar ben een beetje in de war door wat een Renault monteur mij vertelde.
Hoop dat iemand mij hier uitsluitsel kan geven.

Ik heb deze auto 4 jaar in bezit, en heb tot nu toe elke 15dkm netjes de olie vervangen.
Tussentijds hoef ik nooit olie bij te vullen, zelfs na lange ritten (vorige maand 14 uur non-stop naar Italië gereden).
De olie die ik tot nu toe altijd heb gebruikt is Castrol Edge FST 5W-30.

De afgelopen 100dkm zonder problemen afgelegd en de motor en turbo lopen nog uitermate soepel.

Normaal gesproken ga ik naar mijn vaste universele autogarage voor al het onderhoud, echter ben ik nu een keer bij de Renault dealer geweest.
De monteur daar "schrok" van het feit dat ik deze olie gebruik en zei zelfs verbaasd te zijn dat de motor nog loopt.
Hij raadde mij sterk af om Castrol olie te blijven omdat deze volgens hem niet voldoet aan de Renault specs en bij de huidige km-stand van 270dkm kan dit tot problemen leiden.
Hij stelde voor om de volgende vervanging (over 5dkm) bij hun uit te voeren, en mocht ik het toch zelf doen dan raad hij mij aan om "Total Quartz 5w40" of "Elf Evolution 5w40" te gebruiken. Volgens hem is de viscositeit 5w40 beter dan 5w30, met name bij hogere temperaturen.

Ik ben overigens al 4 keer met deze auto in Zuid-Europa geweest in de warme zomermaanden en heb nooit problemen gehad oliegebruik.
Ben altijd sceptisch als het op advies van de dealer aankomt.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Prodinho (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon blijven doen wat je al 100.000 km doet.

bieuwke 0
badge

9 jaar

Volgens service boekje:
1.9dci zonder roerfilter 5w40.
1.9dci met roetfilter 5w30.

De olie die jij gebruikt is ook low saps, dus geschikt voor voertuigen met roetfilter.
Het getal na de W geeft de viscositeit aan bij warme olie, en hoe lager, hoe dunner de olie is, en hoe lager de weerstand.

Ik denk dat de dunnere 5w30 alles te maken heeft met meer eco en lagere uitstoot.
Omdat de 1.9dci zonder roetfilter de 5w40 vereist en jouw motor al 270k gelopen heeft, kan ik me voorstellen dat ze liever die 5w40 erin hebben. Er zal immers hier en daar meer speling zijn dan bij nieuwe motor.
Sommige merken hebben het zelfs in de specificaties staan dan na een x aantal kilometers er dikkere olie in mag/moet.

Ik zou me er niet zo druk om maken, Zolang je maar olie gebruikt die low saps is voor je roetfilter. Low saps olie geeft minder asresten, waardoor je roerfilter in theorie langer mee zou moeten gaan.

ofstone 0

9 jaar

Er staat:1.9dCi 130 FAP EN DAT LAATSTE BETEKENT ROETFILTER!Dus gewoon 5w30!!

bieuwke 0
badge

9 jaar

Bedankt voor de antwoorden, allemaal!

Er is inmiddels weer Catrol Edge in gegaan en motor loopt nog steeds als een zonnetje :)

Prodinho 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.