close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Is 1 of meer van mijn verstuivers stuk?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9. Dci

Beste engineers,

Geschiedenis voor ontstaan van het probleem:
Auto lekte olie bij de turbo en egr, turbo vervangen, leidingen gereinigd, egr vervangen, spruitstuk gereinigd. Vervolgens +/- 80 km niet harder gereden dan 100 km/h. (soort van inrijden en voorzichtigheid van mijzelf). Onderweg begon de motor op hol te slaan bij 20 km/h. Vervolgens doorgeschakeld naar z'n 4 en de auto "expres" laten afslaan om overtoeren te voorkomen. Daarna niet meer voorgekomen en nog 200 km gereden. Onderweg begon wel ineens mijn "inspuiting melding" te brandden. Na deze melding een tijd niks meer gemerkt en deze melding verdween als ik de auto stop en start.
Weer een aantal km's verder en dagen, begon de auto te tikken, wiebelen, en opmerkelijke onbalans te vertonen en leek wel of de motorophanging begon te piepen door het schudden. Tevens wat rookontwikkeling onder de motorkap.
Nu begon de ellende, ik kon vervolgens alleen KOUD de motor starten en +/- 12 km rijden en daarna sloeg hij af met veel dieselgeur/uitlaatgassen geur zelfs binnen de auto via de aanjager en duurt het weer een tijdje voordat ik de motor normaal kon starten. Als ik direct na het afslaan startte, wederom uitlaastgassengeur, en puffend geluid, waardoor zelfs de uitlaat schudde.

Nu zegt de garage dat het motortje het begeven heeft en waarschijnlijk een gekantelde zuiger heeft of een kapotte krukaslager. En hen advise was, een nieuwe auto. En lieten zij nou net een mooi modelletje hebben zeiden ze. Die kon ik meenemen en mijn auto laten staatn. Ik heb besloten de auto nog even mee terug te nemen in de hoop dat het wat anders kon zijn.
Mijn vraag aan jullie is, hebben zij (garage) gelijk of had ik niet eens meer kunnen rijden met een kapot krukaslager of gekantelde zuiger? En zou het ook 1 of meerdere verstuivers kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Joko Jansen

Geplaatst door

JOKO1983 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"Op hol slaan" kan gebeuren door lopen op carterolie (vergevorderde slijtage, vaak te merken aan overmatige luchtdruk onder de olievuldop of oliepeilstok), restolie van de eerdere defecte turbo in je intercooler, of een defecte turbo.

In geval van restolie in de intercooler zal die nu na 200 km rijden wel zijn verbrand. Het duidt er dan wel op dat de intercooler en de leidingen niet goed (genoeg) zijn gespoeld voor het monteren van de nieuwe turbo.

Het stinken en de rookontwikkeling kan ook komen door een verstopte uitlaat (defecte katalysator) i.c.m. een lek vooraan.
Al eens voor proef voorzichtig een stuk gereden met de uitlaat vooraan deels losgemaakt (maar wel veilig opgehangen) met warme motor?

Heino4267 655

9 jaar

Lijkt me geen beste garage als ze je gelijk een andere willen aansmeren, ipv goed naar een probleem kijken. Hebben ze alleen je verhaal aangehoord, of heeft er daadwerkelijk een monteur gekeken onder de kap?
Ok, de laguna uit die periode is niet een van de betrouwbaarste auto's en dat is vaak de reden dat veel bedrijven er liever niet aan werken, om zo frustratie aan beide kanten te voorkomen.

Ik zou hem even uit laten lezen om te kijken welke foutmeldingen er allemaal instaan. De codes geven geen duidelijke oorzaak, maar wel een richting.

Bij de klachten die jij hebt, denk ik eerder aan 1 of meerdere verstuivers die lekken langs hun brandplaatjes. Hierdoor lekken uitlaat gassen onverbrande diesel weg uit de verbrandingsruimte en mis je compressie.
Als de rook rond de verstuivers vandaan komt, en er zit een dikke teerlaag rond weet je genoeg.
De betreffende verstuivers zullen losgeweekt moeten worden, verstuivers verwijderen met correcte tools, de boel schoonmaken, en terug monteren met nieuwe brandplaatjes.
Dit is allemaal nog redelijk betaalbaar te doen als er niks afbreekt, en dan daarna verder kijken welke problemen er meer zijn.
Verstandig verstuivers als ze er toch uitliggen gelijk te laten testen.

ofstone 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.