Renault Espace: Advies uitbouw en inbouw motor 1.9 DCi Espace IV 2006

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: FQ9 820

Hallo,

Bezit Espace IV 1.9 DCi (FQ9 820) Bjr 2006 175.000 km
Had tik in motor en heb bij Renault de lagerschalen en oliepomp laten vervangen. (€900). Na 25 km gereden te hebben liep de motor vast. Renault ===> geen garantie. Nu juristenvoer.
Nu wil ik er zelf een revisie motor in plaatsten.
Heeft er iemand advies hoe dit aan te pakken (garagewerkboek bv) en kan dit zonder brug?

Frans Keulen

Geplaatst door Frans Keulen (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Vastgelopen na 25 km? Zullen toch ergens iets fout in mekaar gestoken hebben vrees ik.
Motor uitbouwen: ikzelf heb onlangs de motor uit een 2.2 vervangen door een revisieblok. Drie keer zoveel werk als een ' gewone' auto. Werkplaatshandboeken niet in veelvoud te vinden op het net, een beetje rondneuzen op Ebay heeft geholpen, en best zou je de originele Renault Dialogys zien vast te krijgen, worden wel op het net aangeboden aan 48 euro, piraat. Je zou de motor eruit kunnen halen zonder brug, ik heb wel een smeerput, want je moet onderkant auto toch ook een en ander losmaken, zoals een ophangingsrubber en de uitlaat. Op vlakke grond zonder meer, dat zal tegenvallen. En het blok met een giraffe eruit heffen, daarvoor heb je nauwelijks plaats in de hoogte, tenzij je de hefarm zelf aanpast, en vlak boven het blok kan bevestigen. Je kan ook het blok op een kar met hefsysteem laten rusten, maar dat zal je ook niet meteen ter beschikking hebben. En dan de klus zelf: voorkant volledig uitbouwen, bumper, koplampen, radiatoren (allemaal!), dwarsbalk achter bumper, dwarsbalk onderkant radiatoren, accu-bak, aandrijfassen, kabelboom, koelslangen. Opletten bij het loskoppelen van de slangen van de airco-radiator, eerst druk aflaten, anders zie je er uit als de Hulk, die groene smurrie spat werkelijk tot bij de buren. De slangen van de stuurbekrachtiging kan je laten zitten, en opzij leggen, net als de kabelboom. Een volle halve dag werk eer je het blok zelf in zicht krijgt. Snelkoppeling van bediening koppelingsplaat maak je na het losmaken best dicht met een dopje van een ontluchtingsnippel van de remmen, anders druipt de hele rem/koppelingsvloeistof weg. En als alles los is, kan je het blok er langs voor uitlepelen. Als je vooraf de multiriem en poelies losmaakt, heb je al meer ruimte om te werken.
Dan de revisie-motor: doorgaans is dit een naakte rompmotor, en moet je de spullen van jouw blok overbouwen, turbo, vliegwiel, koppeling, alternator, injectiepomp, injectors, starter, gloeiers, distributie compleet. Met wat geluk krijg je bij het blok al een reeks pakkingen meegeleverd, anders moet je die ook zoveel mogelijk nieuw kopen en plaatsen. En dan maar hopen dat er geen andere componenten om zeep zijn als gevolg van het vastlopen.
Veel foto's vooraf maken wil ook nog helpen, en tijdens het demonteren ook elk detail fotograferen, zoals ligging van slangen en kabels.
Succes, en veel goede moed!

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Dag Patrick,
Ga morgen starten met de "klus" Zie er wel tegenop moet ik je zeggen. Gelukkig heb ik iemand kunnen strikken met kennis van zaken.
Ik heb een revisieblok gekocht.
enkele vragen.
Je hebt het in je uitleg over de slangen van de airco radiator. Op welke wijze haal ik de druk ervan af? EN is deze vloeistof achteraf weer te gebruiken?
Staan er op de multiriem ed merktekens zodat deze op een eenvoudige wijze is af te stellen? Deze multieset zit er nu 25.000 km opgemonteerd. Normaal moet je deze bij 120.000 vervangen. Kan ik deze zonder veel problemen overzetten?
Als laatste, De oliepomp is gedemonteerd. De inlaat is volledig verstopt met gruis van de lagerschalen. Hoe weet ik nu zeker dat de turbo gespaard is gebleven.?Normaal als de turbo speling heeft dan vervang je hem. Nu weet ik het niet, wat is aan te bevelen?
Bij de motor wordt een set pakkingen gelevers, alleen niet de pakking van de turbo.
Groet,
Frans

kaleido 1 (1770) PRO, 11 jaar geleden

De airco is een systeem wat onder druk staat , dit systeem is alleen leeg tehalen , als je het milieu vriendelijk wilt doen , met een aircomachine.
Is wat mij betreft de enig juiste wijze.
De slangen zo los draaien en het koudemiddel weg laten lopen is een milieu delict.
Is trouwens ook gevaarlijk , kans op bevriezing.
Is de condensor niet opzij teleggen.
Gas is niet her tegebruiken en is niet te bewaren in een plastic zakje of een emmer.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik snap iets niet.
Je hebt 25 km gereden na reparatie en de boel zit vast,dan ga je toch niet zelf er een nieuwe motor inhangen.
Auto daar laten staan en garantie claimen.
Je hoeft nergens meer aan te kloppen als je de boel zelf vervangt.

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Klopt, alleen zit ik al die tijd zonder vervoer. Tot nu toe heeft claimen totaal niets uitgehaald en via de verzekering kan dit nog maanden gaan duren.

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Wat betreft de airco klopt de uitleg van Kaleido, je zal wel een probleem hebben om de auto tot bij een aircomachine te krijgen, weer extra kosten dus.
Merktekens op de multiriem zijn er niet, die moet je niet op 'tijd' zetten, dit is natuurlijk wel anders met de distributieriem, die je exact op timing moet zetten. Een multiriem zou je volgens het boekje moeten vervangen, telkens je hem demonteert, best samen met span- en looprollen, maar dat zou ik na 25000 toch niet doen. Zelfs als hij zou breken, of rare geluiden beginnen maken, dan is er niet meteen schade, als je dan tenminste niet blijft verder rijden. Een berekend gokje dus. Anders zit je nog eens met extra kosten.
De turbo kan je best goed zuiver maken, de olieleidingen spoelen, en dan de speling op de asjes checken. In de lengterichting van het asje mag je niet of nauwelijks speling hebben (als je speling met vinger kan voelen, is het te ver gevorderd). In zijwaartse richting mag er een beetje voelbare speling op zitten, een halve mm max. En de schoepen mogen natuurlijk de kanten niet raken. Dan valt hij dus binnen de toleranties.
Hopelijk heb je een nieuwe of tenminste goede oliepomp in het revisieblok, anders zit je al heel snel terug met problemen. En de pakkingen van de turbo zitten er soms niet bij, omdat bij bepaalde types de turbo koud op de uitlaat wordt gemonteerd, dus zonder pakking. De turbo die ik onlangs van de 2.2 afhaalde, zat zonder pakking bevestigd.

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Dank voor de uitleg en adviezen.
Vraag: Vandaag heb ik het blok uitgebouwd en de aircoradiator ed is kunnen blijven zitten.
Motor is losgekomen met een palletwagen!!!! idiaal!!

Punt is nu dat op de papieren van de auto het motortype F9Q 820 staat vermeldt en dat op de blok zelf F9K staat.
Kan ik toch als type de F9Q 820 aanhouden of moet het tocht een F9K zijn

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Staat er niet ergens onderaan het blok, achterzijde, boven de carterpan, een identificatieplaatje met daarop het volledige motornummer? Maar als je al een revisieblok hebt gekocht, is het wat laat om gaan te twijfelen, niet? Vaak is er per type slechts 1 romp, met daarop verschillende componenten. Het verschil zit dan in de nummers achter de tye-benaming, terwijl de basis gelijk blijft. Je kan jouw blok best volledig kaal plukken, het dan langs de verse motor plaatsen, en elk detail goed vergelijken. De leverancier kan je natuurlijk ook vertellen of de rompen voor dat bouwjaar uitwisselbaar zijn, vaak gebruiken ze dezelfde romp voor een hele generatie wagens. Kocht je het blok bij Niels?
Goede tip trouwens, die palletwagen, ik heb een uur liggen sukkelen om mijn hefkraan om te bouwen. Mijn volgende gaat dus ook op de palletwagen!

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Yes bij Niels! Probleem motor nummer is opgelost. Het verschil zit er in dat het hier een GIETNUMMER betreft en geen motornummer.
Heeft iemand tips voor het afstellen van de distribitieriem?

sophos (0), 11 jaar geleden

De distr.riem moet een voor-spanning hebben van 1.1 daN.m, voordat je de riem opmeet met een frequentie-meter. Hier heb je speciaal gereedschap voor nodig of je moet zelf iets maken om de riem op deze spanning te zetten tussen de krukas en de spanrol. Zet dan de spanrol vast. Daarna meet je met de frequentie-meter tussen de spanrol en de krukas en eventueel her-span je tot de riem een frequentie-spanning heeft van ongeveer 95hz. Zet tenslotte de spanrol vast met 1daN.m.

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

De auto loopt op dit moment.Start direct en blijven stationair constant. Het klinkt allemaal op het eerste oog prima. Hij lekt een beetje olie op het punt waar de retourleiding van de turbo de Carter-pan ingaat. Hier zitten 2 O-ringen die ik morgen ga vervangen zaten niet bij de pakkingenset die bij de motor werd geleverd.. Overigens zit deze retourleiding er van boven ingedrukt zonder enige bevestiging. Vervolgens wordt het uitproberen of hij daadwerkelijk olie/water dicht is.
Ik houd jullie op de hoogte.
O ja en nog bedankt voor alle prima en bruikbare tips.

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Hoe reset ik de service indicator v/d espace IV?

Frans Keulen (0), 11 jaar geleden

Auto loopt prima. Geen lekkage's of iets dergelijks. Oude motor teruggebracht naar Niels. Op advies van Niels laat ik nog de verstuivers reviseren.
Verbruik is aanzienlijk gedaald,???
Wil alleen nog graag luchtfilter nog vernieuwen maar krijg de deksel er met geen mogelijkheid van af. Schroeven zijn los maar hij laat zich niet verwijderen.
Is hier een handigheidje voor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.