Renault Megane: Aflopen / Scheuren van de multiriem.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dti

Stel normaal niet veel vragen over mn auto's en al helemaal niet sinds ik het onderhoud uitbesteed, maar wil nu toch even iets weten zodat we niet onnodig geld gaan uitgeven :)

Bij de km-stand van 285.000 is de multiriem over de lengte doormidden gescheurd/gespleten. Helaas kwam deze ook nog eens tussen de distributieriem, waardoor deze van tijd af schoot. Gelukkig gebeurde dit bij stationair draaien en brak er enkel een spietje af die de nokkenaspoelie op tijd hield, waardoor de motor na montage van een nieuwe distributieriem, spanrollen en een nieuwe multiriem weer "als een zonnetje" liep.

De multiriem leek nog wel eens "te bokken" bij stationair draaien en de lampen uit (met de lampen aan blijkbaar meer weerstand van de dynamo en geen gebok(?)), dus voor de zekerheid 2 dagen later toen ook maar de spaninrichting van de multiriem vervangen.

Nu 2,5 maand en 10.000 kilometer verder (dus km-stand 295.000). Begon vanochtend de motor even te bokken en hoorde ik weer het welbekende geluid van een stukje multiriem die losliep. Dus meteen gestop en ja hoor...wederom de multiriem mooi over de lengte "doormidden" gespleten...

De auto word momenteel door de ANWB bij mijn monteur gezet, maar ik denk dat enkel het monteren van een nieuwe multiriem in dit geval niet afdoende is. Er moet immers een reden zijn waarom de multiriem na zo'n korte tijd weer "knapt".

Na even zoeken ben ik erachter dat volgens mij enkel de dynamo, airco compressor en stuurbekrachtingspomp op de multiriem zitten. (De waterpomp heeft geen poelie zo te zien(?)). Ook zit er behalve de spaninrichting ook nog een geleiderol (?) op de multiriem? Of zit deze alleen op modellen zonder airco (dus ipv de spaninrichting die enkel op de versie met airco zit)?

De vraag is nu, waardoor zou een multiriem er op zo'n manier na zo'n korte tijd af kunnen lopen? (dus splijten over de lengte)...is dit een "bekend probleem" bij deze Dieselmotoren en wat is dan vaak de oorzaak?

Vriendelijke groeten,

Jeroen

JeroenKok

Geplaatst door JeroenKok (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

RolandK10257 (0), 16 jaar geleden

Als er een vrijlooppoelie op de dynamo zit zou dat een oorzaak kunnen zijn. Uit meerdere berichten van dit forum heb ik begrepen dat dit een onderdeel is wat wel eens (vaak...) stuk gaat. Zeker als het nog de originele is zou ik die zeker vervangen. Blijft raar dat hij over de lengte scheurt.
Vrijlooppoelie is te herkennen aan een zwart kapje wat de poelie zijkant afdekt. Bij een gewone poelie zit daar de moer duidelijk zichtbaar.

pkessen (0), 16 jaar geleden

Het vroegtijdig overlijden van riemen komt meestal door een foutieve spanning, defecte loop of spanrollagers, versleten pulley's (ja de V tjes worden kleiner waardoor de snaar boven de groef
kan gaan lopen) , of het niet goed uitgelijnd zijn van de diverse pulleys.
Ik laat bij mijn auto de snaren bij 100k gewoon vervangen, bij auto's met distrisnaar liet ik ze elke
distrisnaar vervanging vernieuwen. Maar ik laat ook de lampjes in de koplampen elke 100k vernieuwen.
Ik heb nimmer last van slecht licht en defecte snaren, laat staan snaarproblemen.

Devvo (0) PRO, 16 jaar geleden

vrijloop poelie van de dynamo controleren idd

belangrijk is dat de multieriem als deze smaller is dan de poelie waarover hij loopt zoveel mogelijk ''van de motor af'' moet liggen, de binnenste baan(tjes) blijven dus vrij
als dit niet gebeurt loopt de riem ''scheef'' en zoals je je voor kan stellen is dat niet bevoordelijk

als er geen automatische spanner op zit goed op de spanning van de riem letten
en voor montage alle poelies controleren op scherpe haakjes of andere onregelmatigheden gezien de korte levensduur van de vorige riem

willyvan (5) PRO, 16 jaar geleden

Vrijloop Heb Er Al Veel Stuk Gehad(soms Daardoor Ook Moterschade ) Gaan Soms Al Met 80000 Km Stuk Evt Bij Dynamo Met Kleine Schroevedraaier Controleren Moet Ie Een Kant Blokkeren Andere Kant Niet Anders Vervangen,dit Bij Elke Garagebezoek Controleren Kan Dan Een Hoop Ellende Voorkomen Vooral Bij Dti En Ook Bij Lag 2 F4p (1800 16 Klepper)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.