Op vakantie in België liep er plotseling (veel!) koelwater weg. Volgens de garage moest de waterpomp vervangen worden. De garagehouden sprak alleen Frans en wij spreken alleen vakantie-Frans, en hebben weinig vertsand van techniek, laat staan in het Frans. Het was lastig duidelijk te krijgen wat precies het probleem was. De (Renault)garage wilde naast de waterpomp ook de distibutieriem vervangen, en om garantie te krijgen op deze reparatie moest ook "le tendeur"vervangen worden (?). Kan dat die lange zwarte metalen buis zijn die ik terugkreeg? (ik kreeg een doosje vervangen onderdelen mee), of is dat een poelie/spanrol?
Mijn vragen: waarom wil Reault al die onderdelen tegelijk vervangen? (distributie was pas één jaar/6000 km geleden gebeurd!). Klopt het dat deze reparatie 4,5 uur duurt? En wat kan die stinkende rubberachtige geur zijn die ik sindsdien soms ruik als de motor warm is?
Groeten Eveline
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
le tendeur Is volgens mij de spanrol.
Hans
klopt hans
erwin
17 jaar
is de geur echt rubber of is het toevallig hete olielucht? Er is bij de werkzaamheden mischien wat olie gelekt en die wordt nu verstookt. Dat stinkt nogal.
17 jaar
Ga terug naar de dealer die een jaar terug de distributieriem heeft vervangen. Hij had destijds ook de waterpomp en spanrollen moeten vervangen. Heeft hij dat gedaan?
Ik heb destijds coulance regeling gehad op vervangen van distributieriem, spanrollen en waterpomp. Dit omdat waterpomp na 4 1/2 jaar (en binnen 120000 km) iets lekte.
Volgens mij heeft de Belgische dealer goed gehandeld. Je had wellicht gevoel dat hij teveel had vervangen. Had je eigen dealer dat een jaar terug maar gedaan.
Groet,
Willem
17 jaar
Oké Willem, bedankt voor je reactie. Ik heb de distributie vorig jaar niet bij een dealer laten doen, mijn auto is bij een vakgarage in onderhoud. Meestal goedkoper, in dit soort situaties misschien niet zo handig.Ze houden er erg van goedkope oplossingen...
Over die lucht (sgm) : kan idd heel goed olie zijn, ik weet niet precies wat ik ruik, maar heb ook aan olie gedacht. Het oliepeil is prima verder. Het zou dus om op het motorblok gemorste olie kunnen gaan, die langzaam verbrand door heet worden van de motor? Begrijp ik dat goed? En dan zou het ook vanzelf over moeten gaan, toch?
Groeten Eveline
17 jaar
Dat is het idee. Maar aangezien je toch naar je vakgarage moet met vragen over die lekke waterpomp, kun je dat meteen laten bekijken.
Ik weet niet of het een bakerpraatje is, maar er zijn mensen die beweren dat een niet meevervangen waterpomp snel gaat lekken na het vervangen van de riem vanwege de kracht die een riem op het lager van de pomp uitoefent. Eerlijk gezegd twijfel ik eraan vanwege de spanner. Maar de kern van waarheid is volgens mij dat je riem, rollen en waterpomp altijd tegelijk vervangt om problemen te voorkomen.
17 jaar
Ik denk dat de pro's je kunnen vertellen dat het geen bakerpraatje is...
Mijn pomp ging ook lek na vervangen riem. Het is dat die niet aan de disriem zit anders had ik 'm zeker gelijk ook vervangen.
17 jaar
Hallo,
Bij het vervangen van een distributieriem ligt de nieuwe riem altijd wat strakker om de looprollen en de waterpomp en de krukas. Na een tijdje is de riem ahw een (minimaal) beetje opgerekt. Het zou kunnen zijn dat die Franse monteur wat te ethousiast de spanning heeft ingesteld. Zaak is daarom om de nieuwe riem te controleren dat de spanning niet te hoog is.
Het zou inderdaad ook rest olie of vet kunnen zijn dat warm wordt en stinkt.
Succes Ralf
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar