Hallo,
Ik heb het volgende probleem: bij een koude start slaat de motor soms direct weer af of helemaal niet aan. Of hij slaat wel aan maar heeft dan heel weinig toeren en de auto gaat helemaal schokken. Als ik in dat laatste geval wat gas bijgeef dan slaat hij niet meer af en loopt daarna normaal (normaal geluid en normaal stationair toerental). Meestal zet ik echter de motor direct maar weer af en start hem opnieuw. Vaak start hij dan als een zonnetje alsof er niets aan de hand is.
De storing vertoond zich echter lang niet iedere dag, hij kan dagen achtereen goed starten en dan opeens weer moeilijk gaan doen. Natuurijk net niet als de auto een hele dag bij de garage staat om een diagnose te kunnen stellen......
De garage heeft om dit probleem op te lossen echter enkele weken geleden de nokkenasversteller en distributieriem vervangen. Bij ophalen vd auto bij de garage direct weer hetzelfde probleem: auto sloeg direct weer af, nu gelukkig in het bijzijn van de monteur ;-))
Auto dus maar weer naar binnen en uitgelezen. Bleek dat door het slechte starten de boel steeds meer ontregeld was, waarbij de instellingen niet meer klopten. Boord computer dus gereset door de accu los te koppelen en toen was het probleem verholpen.
Dat dacht ik dus....
Want nu enkele weken later, begint de ellende weer. Hij heeft ondertussen alweer enkele keren dit probleem vertoond. Vandaag weer met koude motor: 2x slaat hij uberhaupt niet aan (slaat eigenlijk direct af), derde keer start hij wel maar begint heftig te schokken, vierde keer start hij als een zonnetje..... Er gaan geen storingslampjes branden als hij afslaat of zo slecht stationair loopt.
De auto is van mei 2003 en heeft nu 48.000 km op de teller. De eerste 3 jaar (vorige eigenaar) heeft hij in totaal echter maar 26.000 km gelopen en is dus erg weinig gebruikt, vast ook veel korte ritten in de stad. Hij wordt nu wel dagelijks gebruikt, ook veel snelweg km.
Iemand suggesties voor een oplossing?
Ik heb al gehoord dat mogelijk het smoorkleppenhuis vervuild kan zijn? Of de nokkenaspositiesensor vervangen? Ik ga vrijdag weer naar de garage, dus alles is welkom!!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
idd eerst smoorklephuis reinigen. Volgens mij heeft de 2.0 geen nokstokpositiesensor, maar dat weet ik niet zeker.
[quote=kawaZ750]idd eerst smoorklephuis reinigen. Volgens mij heeft de 2.0 geen nokstokpositiesensor, maar dat weet ik niet zeker.[/quote]
Bedankt voor de reactie!
Kan het smoorkleppenhuis extra vies zijn als de auto de eerste jaren maar heel weinig heeft gereden (26.000 km in 3 jaar, en waarschijnlijk ook veel stad km door vorige eigenaar, oudere man)?
Hij heeft nu 48.000 op de teller (dus alweer 22.000 sinds de 10 maanden na aankoop :) ) en wordt dagelijks gebruikt, ook veel snelweg km.
Vreemd dat de klachten dan in eerste instantie wel opgelost leken te zijn na het vervangen vd nokkenasversteller en distributieriem en nu weer terug lijken te komen.
Misschien had dit dus helemaal niet hoeven te gebeuren en was het direct opgelost geweest met het schoonmaken van het smoorkleppenhuis?
17 jaar
moeilijk te beoordelen vanaf hier wat precies de oorzaak is, en of de nokkenasversteller terecht vervangen is. Ik weet wel dat ik nog nooit problemen heb gehad met de nokkenasversteller van de F4R. Ik zou in ieder geval eerst het smoorklephuis laten reinigen, en opnieuw laten inlezen. mocht het probleem dan wel opgelost zijn, ga dan maar eens rond de tafel zitten met de betreffende garage.
bdp sensor vervan gen +stekker en herprogrammeren is een sm van geweest bij renault
[quote=abc]bdp sensor vervan gen +stekker en herprogrammeren is een sm van geweest bij renault[/quote]
sm=Service Melding? Speciaal voor dit type motor? weet je ook of deze motor een nokkenaspositie sensor heeft zoals de motor in onze vorige auto (Clio II 1.6 uit 2003)?
Nog steeds trouwe Renault rijder he tot nu toe: Twingo => Clio II => Megane II => ... al verklaard onze omgeving (o.a. VW, Volvo rijders) ons wel eens voor gek na alle storingen....
Toch rijdt de 2.0 automaat fantastisch als hij is gestart...., wil nooit meer een handbak ;-))
17 jaar
sm=service mededeling weet niet of dat specifiek was voor dit type.kan de sm niet vinden .maar wat ik er nog van weet is dat je de sensor +stekker moest vervangen en als klacht niet over was de nokkenas versteller.
zijn er geen foutcode's uitgelezen?
[quote=abc]zijn er geen foutcode's uitgelezen?[/quote]
Nee, geen foutcodes! Dat was ook steeds het frustrerende..... Alleen zag de monteur wel (nadat alles was vervangen trouwens) dat de parameters ontregeld waren.
Benieuwd wat ze morgen gaan doen. Ik kan ze in ieder geval wel een bepaalde richting aangeven, waarvoor dank!
17 jaar
[quote=abc]sm=service mededeling weet niet of dat specifiek was voor dit type.kan de sm niet vinden .maar wat ik er nog van weet is dat je de sensor +stekker moest vervangen en als klacht niet over was de nokkenas versteller.
zijn er geen foutcode's uitgelezen?[/quote]
sm die je bedoelt is volgens mij sm 4432. Deze SM gaat over de K4M+, en is nvt op de F4R. BDP sensor van dit type motor gaat zelden defect, stekkers zijn ook anders en beter.
Denk toch echt dat met het reinigen van het smoorklephuis, en hem dan opnieuw initialiseren, het probleem oplost is. in ieder geval het proberen waard!!
Dan zal ik zeker morgen vragen of ze dat willen doen!
Bedankt vor alle tips!
17 jaar
yep"sm die je bedoelt is volgens mij sm 4432. Deze SM gaat over de K4M+"die bedoelde ik dacht dat ie ook voor de f4r was,maar misschien kan die toch op nieuw geprommameerd worden.
waar en welke brandstof tank je over het algemeen?
Vandaag bij dealer het smoorkleppenhuis laten reinigen en opnieuw geinitialiseerd. Het smoorkleppenhuis was volgens de monteur zeer smerig en helemaal zwart. Het was dus hard aan een schoonmaakbeurt toe. Hopelijk is het start probleem hiermee uit de wereld.
Ik tank trouwens altijd gewoon Euro 95. Maakt dit ook nog wat uit? Is Euro 98 of V-Power echt merkbaar beter voor dit type Renault motor? Beide zijn natuurlijk wel weer eens stuk duurder... De clio reed op LPG, dus het verschil daarmee is al erg groot iedere keer aan de pomp ;-))
17 jaar
mooi zo, ik hoor graag en keer of het probleem echt opgelost is.
Maakt volgens jou de brandstof nog wat uit in dit geval? V-power schijnt beter te zijn om het smoorkleppenhuis schoon te houden.
17 jaar
maakt voor het smoorklephuis niks uit, deze word smerig door carterdampen, er gaat geen benzine doorheen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar