Beste forumdeelnemers,
Gisteren rolde mijn Megane II onverwachts een meter naar achteren en kwam tot stilstand op de kentekenplaat van een daarachter geparkeerde BMW. Netjes met eigenaar BMW schade afgehandeld (door trekhaak deukje kentekenplaat en bumper).
Het viel me op dat daarna het servicelampje en airbaglampje aan waren.
Volgens de dealer is de airbag module geactiveerd en zou deze vervangen moeten worden. Kosten ca 500.
Nu ga ik overmorgen met vakantie en zou dit graag opgelost hebben. De dealer heeft geen tijd.
Ook vraag ik me eerlijk gezegd af of de module wel vervangen dient te worden.
Kan iemand uitleggen wat er technisch is gebeurd en wat de diagnose/oplossing is?
Alvast bedankt voor de reactie!
AP
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de module geaktiveerd is, moet er ook iets gebeurd zijn in de vorm van airbag er uitgeklapt of een gordelspanner aangetrokken.
Zo niet, dan is er niets geaktiveerd en kan het ook een doodgewone storing zijn door bv. een slecht contact ( stekkerverbinding ) onder een zitting.
Dat laatste komt vaker voor als gevolg van het verschuiven v/d zitting.
Storing uitlezen ( foutcode) zal een aanwijzing geven in welke richting je zoeken moet. Zolang het lampje brandt, is het airbagsysteem uitgeschakeld en zal dus dan ook niet werken bij een eventuele aanrijding.
Tanx voor de reactie!
Hoe kan ik controleren of de gordelspanner is aangetrokken (geweest). De gordel was nl niet om toen de impact was.
En vwb de foutcode, staat dat dan ook in het display? Nu geeft het display aan dat er geen storingen zijn.
En als het een slecht contact is, volstaat het dan de stekkers onder de stoel los te halen en weer vast? Of moet er altijd iets gereset worden?
Tanx AP
11 jaar
1. Als een spanner is aangetrokken, dan is deze korter geworden. Moet daarna vervangen worden want je kunt ze niet meer terugzetten. Neem aan dat het hier in dit geval niet van toepassing is.
2. Nee, moet uitgelezen worden met apparatuur.
3. Niet zo maar loshalen !! Eerst accu loskoppelen en 'n paar minuten wachten. Als daar echt het probleem zit is de beste oplossing de stekker er tussenuit te knippen en de draden aan elkaar solderen. Heeft te maken met overgangsweerstand. Nadien zal met apparatuur de fout gewist moeten worden.
Ok, dank.
Dus uitlezen met apparatuur en fout wissen, waarbij mogelijk de stekker plaats maakt voor soldeerverbinding.
Zijn er misschien experts op dit gebied van uitlezen, of is de dealer de beste optie?
11 jaar
Bijna elke garage die met de tijd is meegegaan kan dit uitlezen.
Ok, tanx! Houd jullie op de hoogte!
En bedankt voor de snelle responses :-)
AP
11 jaar
Beste mensen,
Vanwege mijn vakantie en geen tijd om e.e.a op te lossen voordien, met lampjes airbag aan op reis gegaan.
Halverwege de vakantie gingen ze echter spontaan uit.
Later kwam ik er achter dat door de stekker onder de stoel te bewegen ze aan en uit gingen (na herstart).
En dan te bedenken dat de dealer aangaf dat er een complete nieuwe unit in moest!
Op YouTube een filmpje gevonden van iemand die de stekkers los haalt, er contactspray op doet, en dat dan het euvel verholpen is.
Enfin, duidelijk is in ieder geval dat de storing in de stekkerverbinding zit.
Bedankte voor jullie reacties!
AP
11 jaar
Contactspray is maar een tijdelijke "oplossing". Na verloop van tijd komt dit terug. Solderen is het beste.
Met het verhaal over de aanrijding erbij klinkt het vervangen van de module niet vreemd natuurlijk. Uitlezen zou natuurlijk wel handig zijn alvorens te vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar