Ik kwam er net achter dat er droogtescheurtjes zitten in de LPG vulslang bij mijn auto.
Dit vind ik vreemd aangezien de auto net APK gekeurd is. De reden dat ik er naar ging kijken is dat er LPG lekte bij het tanken toen ik op vakantie was.
Hoort dit geen afkeur te zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die slang is wel dicht. Die droogtescheurtjes zitten alleen in de buitenmantel.
De apk-eis luidt:
De gasvoerende slangen mogen geen beschadiging vertonen waarbij het wapeningsmateriaal zichtbaar is.
Geen afkeur dus.
Waar lekte hij gas ?
En inderdaad zolang het wapeningsmateriaal , metalen mantel , niet door de scheurtjes zichtbaar is , niets aan de hand.
Als de vulslang lekt, dan is het wel tijd om te vervangen, ongeacht of de wapening te zien is of niet. Aangezien er een terugslagklep zit bij zowel de tankopening als de vulaansluiting van de tank, hoef je niet bang te zijn dat je tank leegloopt als de slang zou knappen. Het kan wel gevaarlijk zijn bij het tanken.
11 jaar
Heb vandaag bij tankstation geprobeerd met lpg slang erop om te weten waar hij precies lekt.
Zo kwam ik erachter dat de vuller aan de achterkant lekt. (is ook erg verroest)
11 jaar
Dus slang met vulaansluiting vervangen.
Gebeurd het vaker dat de vulaansluiting zelf lek gaat? (door roest)
11 jaar
Gebeurt wel eens , na 13 jaar is niets onmogelijk .
Maar waarom deze vraag ?
Omdat je meestal hoort dat de vulslang lek is.
11 jaar
Bleek uiteindelijk toch te liggen aan de vulslang.
Deze had dus ook niet goedgekeurd mogen worden bij de APK.
11 jaar
Sinds de vulslang is vervangen kan ik nog maar heel langzaam tanken.
Waar kan dat aan liggen?
11 jaar
Knik in de slang of vuil dat nu voor de vulopening van de tank zit. Zelf vervangen of laten doen?
11 jaar
Heb ik laten doen. Knik in de slang is het in ieder geval niet.
11 jaar
Hoe vaak heb je geprobeerd te tanken? Ik heb wel eens meegemaakt dat tanken moeizaam ging als de tank erg heet was. Dan stond er kennelijk te veel druk op voor de pomp van het tankstation. Als het ook bij een koele gastank en bij meerdere tankstations niet goed gaat, dan weet je pas zeker dat er een probleem is.
Dan gewoon even terug naar die garage. Die moeten het dan maar oplossen. Zijn er nog andere dingen gebeurd aan de auto? Iets met de vulbegrenzer wellicht? Weet niet of die nog van buitenaf te verstellen is. Zou stom toevallig zijn, maar een vulbegrenzer die slecht open gaat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
11 jaar
Heb hiervoor nog nooit problemen gehad met tanken.
11 jaar
Gewoon even bellen en terug gaan dat na het repareren van de slang er een probleem is. Ieder prof bedrijf gaat je daarmee helpen.
80% vulklep blijkt het probleem te zijn.
11 jaar
Is die nu vervangen of gerepareerd en is daarmee het probleem verholpen?
Ik vermoedde al eerder dat het iets anders was dan de vulslang.
11 jaar
Dit was het probleem, hier kwam ik achter doordat ik weer gewoon kon tanken nadat ik met een rubber hamer een tik op de tank heb gegeven.
Blijkbaar bleef die klep hangen ofzo.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar