Renault Espace: airco aan koelvloeistof te heet, airco uit geen foutmelding

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 2000

Tijdens rijden een sterke verbrande lucht uit motorruimte (rechtsvoor), bovendien kwam er alarm dat motor (koelvloeistof) oververhit was. Toen motor was uitgezet bleek alle spanning verdwenen te zijn (accu leeg). Auto naar de garage gebracht en hier bleek dat de kabel van de dynamo was verbrand (vermoeddelijk te heet geworden door een slechte verbinding (overgangsweerstand)). Kabel vervangen auto loopt verder prima echter als ik de airco aanzet komt het alarm koelvloeistof te heet op het dashboard. Airco uit normale uitlezig van de koelvloeistof. Auto is bij de dealer geweest en deze heeft de computer uitgelezen, het blijkt dat er wel een goede temperatuur binnenkomt in de computer (ook bij airco aan) maar desondanks blijft de storing: airco aan foutmelding koelvloeistof te heet, airco uit normale uitlezing koelvloeistof.

Wie weet hiervoor een oplossing???

hleemhuis

Geplaatst door hleemhuis (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

daar in de buurt van je fan's ook geen sluiting gehad? airco aan gaat 1 fan meedraaien, waarschijnlijk gaat er dan ergens nog een spanning lopen die deze storing veroorzaakt. Heel goed alle bedrading controleren, vooral in de buurt van de sluiting.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Massaverbinding van motorblok naar chassis van de auto ook goed controleren. Allerlei rare temperatuuraanwijzingen als deze niet goed is. Wellicht dat er een Fan kortsluiting heeft gehad en dat daardoor er een hoge stroom loopt die zorgt voor verkeerde aanwijzing en storing.

hleemhuis (0), 17 jaar geleden

heren,
bedankt voor de oplossingen, jullie hebben het bij het juiste eind. De koelfan (niet van de airco maar van de koeling van de motor) loopt enorm zwaar en wordt gloeiend heet. De motor trekt zoveel stroom dat kabels smelten bij de dynamo (vreemd dat dit niet gezekerd is op een of andere manier). Door de enorme stroomafname zakt de boordspanning en dit resulteerd in de storing "koelvloeistof te heet".
De koelfan wordt vervangen door een nieuwe en de verwachting is dat hiermee de problemen zijn opgelost.

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Groeten,

Hein Leemhuis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.