close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: airco slaat eerst wel aan, maar later niet meer

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Pomp was lek en daarom is er 2 weken terug een nieuwe op gezet. Nu komt de klant met de melding dat zijn airco het niet meer doet. Was onder het rijden op een gegeven moment ermee opgehouden.

Na uitlezen (geen storingen) en de auto met koude motor gestart werkt de airco gewoon, echter slaat de pomp niet meer af en gaat op een gegeven moment zelfs de leiding bevriezen. Als ik de ingestelde temperatuur verhoog, slaat de pomp wel af , maar als ik de ingestelde temperatuur dan weer verlaag slaat de pomp niet meer in en dit blijft totdat ik de auto weer laat afkoelen en opnieuw start.

Denk zelf aan de druksensor, maar tips zijn welkom. Dealer uitlezen is op dit moment niet mogelijk (te druk daar).

Gr, Robbie

Geplaatst door

Robbie Jensema (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de druk van het systeem ? Als de leiding bevriest heeft dit te maken met het feit dat de zuigdruk te laag is, bij een te lage zuigdruk verandert ook de dampdruk, deze bepaalt dan de laagste temperatuur. Bijvoorbeeld: 1,8 bar lagedruk, bereikt het koudemiddel een temperatuur van -1 °C.
Oorzaak ligt dan o.a. bij, een te lage vulgraad, luchtstroom naar verdamper geblokkeerd (interieurfilter), verdamper bevroren (rijp), of expansieventiel werkt niet goed.

Gezien het feit dat de pomp wel afslaat bij temp verhoging en niet meer aan slaat bij temp verlaging, dat kan aan de druksensor liggen ? maar verklaart niet dat de leiding bevriest.
M.a.w. moest het systeem volledig in orde zijn en de druksensor defect ? kan de leiding niet bevriezen inclusief de verdamper.
Moest het betrekking hebben op een ecc systeem ? die hebben geen anti-rijpsensor op de verdamper zitten.
Handmatige ac systemen hebben wel een anti-rijpsensor, die schakelt de compressor uit als een temp wordt gemeten van +3 °C

TheoStek 0
badge

13 jaar

Blijft wel wat vreemd, want de druksensor hebben we vervangen en nu werkt hij goed. Bevriest niet meer en dat had daar eigenlijk niets mee van doen dacht ik van Theo te begrijpen. Klant gaat naar Spanje dit weekend dus er maar van uit gaan dat het daar wel aan heeft gelegen.

Thx,
Robbie

als je teveel 134a erin doet bevriest ie ook bij deze meg 2 mag er maar 550 gram in (soms wijkt weegschaal vulstation af)

willyvan 15
badge

13 jaar

Klant is gisteren langs geweest en heeft geen problemen meer gehad tijdens vakantie reis naar Spanje.

Thx voor de tips jongens.

Geert

ik heb zelfde probleem met mijn grand senic 1.6 g3 10-2006 geen storingen uit telezen om dat die er niet is
maar als ik ongeveer 15 km heb gereden en de auto uitzet en ga tanken en betalen dan doet mijn airco (climatic Control) (staat altijd op auto) niets meer

druk is goed en geen lekkage volgens vulstation

heho75 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.