auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault MEGANE: airco slaat niet aan

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q B8, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 88

Beste monteurs en pro's

Ik heb hier een megane met een airco probleem.
Aircopomp slaat niet aan en heb dus deze laten hervullen en er zat nog 520 gram in dus toch laten hervullen naar 550 gram maar sloeg nog steeds niet aan.
Bij renault laten uitlezen met de clip en vonden geen df1070 wat algemeen bekend staat bij deze modellen dus verder gekeken en we constateren dat de fan contineu blijft draaien ook bij uitgeschakelde airco. Bij contact en koude motor blijft de fan draaien en schakelt niet uit.
We keken naar de waarde van de druksensor en we zien geen schommelingen bij aan of uitschakelen van de airco. Geeft een contineu waarde van 35.
Als we de stekker loskoppelen van de druksensor gaat de fan wel uit.

Is dit simpelweg druksensor vervangen of kan hier de thermoschakelaar ook de boosdoener zijn ?

Bedankt alvast.

Geplaatst door

opelastra18 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de waarde 35 , als dit druk in bar is , dan is het logisch dat hij het niet doet , bij 35 bar is het systeem allang uitgeschakeld om veiligheidsredenen.
Als de sensor dus inderdaad 35 bar aangeeft , zou ik beginnen met de sensor te vervangen.

Wat zijn de normale waarden ? Want ik heb de stekker van de sensor gefopt door pin 1 en 3 met elkaar te verbinden maar de fan slaat ook aan als ik dat doe. Ik vind het maar raar dat de fan blijft draaien.

opelastra18 0

8 jaar

Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur .
met een buitentemperatuur van 10 graden zit je op een condensortemperatuur van ongeveer 20 graden , dit is ongeveer 5 bar , bij stilstand oplopend tot de temperatuur /druk bereikt wordt waarbij de fan aanslaat ergens bij 7-8 bar dacht ik.

Maar dan vind ik het nog steeds raar dat de fan blijft lopen als ik de stekker van de sensor doorverbind.

opelastra18 0

8 jaar

Wordt anders geschakeld , zit nog een stukje electronika tussen.

Ik probeer nog even de tempratuursensor te checken kijken wat ie dan doet. Weet jij mischien waar ik deze kan vinden ?

opelastra18 0

8 jaar

Zijkant van de cilinderkop dacht ik.

Nou probleem is opgelost !

Ik heb druksensor/regelaar bij de sloop van een scenic afgehaald voor een tientje en het probleem loste zichzelf op. Dit is makkelijk zelf te doen door linksonder de bodemplaat los te schroeven aan de voorkant en de kapotte sensor kan je dan beetje lastig bij maar is makkelijk te doen.
Pas op met losdraaien want je moet namelijk heel snel de oude losschroeven anders loopt al je koudemiddel weg en pas op je gezicht want ik kreeg het volop in me bakkes en heb een halfuur staan kotsen.
Nieuwe sensor erop met een nieuwe o-ring anders gaat de sensor lekken. De mijne was namelijk kapot gegaan tijdens losschroeven maar gelukkig zat er een intacte oring bij de tweedehandse sensor.

Hier kan een slotje op en kaleido bedankt voor je feedback.

opelastra18 0

8 jaar

Daarom moet je dit eigenlijk door specialisten laten doen , kan namelijk ook flinke brandwonden opleveren.

Viel wel mee werd eerder misselijk door de olie die erdoorheen loopt dan de koudemiddel zelf.

opelastra18 0

8 jaar

Bij renault vroegen ze 130 euro voor een sensor en met arbeidsloon en aftappen van fluor koste dat nog eens 180 euro boven op. Ik was klaar met een tientje. Alleen 25 euro betaald voor het uitlezen dat wel.

opelastra18 0

8 jaar

Originele sensor van blank aluminium rot op een gegeven moment de behuizing van door. Dan kan er vocht in en gaat de electronica in de sensor stuk en rare dingen doen.
Een 2e handse kan ook snel de geest geven. Een niewe sensor is rond de 4 tientjes op internet te koop.
Met losdraaien van de sensor durft inderdaad het schrader ventieltje wel eens blijven hangen. Wat er dan gebeurt is bij jou nu bekend. Normaal met beleid losdraaien en blijft hij sissen, dan het systeem leeghalen, sensor en ventiel vervangen, afpersen, vacumeren en terug vulllen.
Hoop wel dat er niet veel olie uit is, anders wordt dat de oorzaak van je volgende airco probleem.

ofstone 0

8 jaar

Slotje

opelastra18 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.