Renault Laguna: Airco stopt bij ca. 2200 toeren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.800

Beste forumbezoekers,

2 weken geleden ontdekte ik dat de airco van mijn Laguna stopt als de motor meer dan 2200 toeren maakt.
Aangezien ik altijd eerst kijk of ik het probleem zelf op kan lossen ben ik op dit forum terecht gekomen.
Ik zag dat deze storing door meerdere forumbezoekers vermeld werd en dat in de meeste gevallen de capaciteits-sensor als boosdoener wordt aangewezen.
Deze sensor zit onderop de aircocompressor en dient een waarde van 18 Ohm aan te geven bij 25 graden.
Mijn oude sensor gaf 3 Ohm aan, dat moest dus de oorzaak zijn.
Nieuwe sensor besteld en vervangen (deze gaf wel 18 Ohm aan), airco laten vullen en de storingen uit de computer laten verwijderen maar helaas zonder resultaat. De airco stopt nog steeds bij 2200 toeren.
Wat ook vreemd is, is dat de compressor continue aan- en uit-schakeld wanneer de motor stationair draait.
De computer geeft een code 58 aan, met de tekst dat er een onderbreking zit in het cirquit van de compressor.
Ik heb alle stekkerverbindingen die op de compressor zitten losgehad, schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Maar alles tot nu toe zonder resultaat.

Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan wijzen.

12Marc34

Geplaatst door 12Marc34 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

stekker variabel gedeelte = defect....

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

ik heb nog nooit meegemaakt dat deze sensor stuk ging... tis de stekker

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

van de 10 auto's met deze klacht hebben 10 de stekker kapot.

ejnn (0), 13 jaar geleden

Even van mijn ander schrijven gekopieerd.

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot, (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.


Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt
http://www.aircotechniek.nl/?action=pro … nr=MC-855,

ejnn (0), 13 jaar geleden

Code 58 zegt mij niets, maar wat wel belangrijk is, is dat als er een storing in het display staat, deze ook door de renault computer (Clip) eruit te laten halen. Anders werkt het niet.
Als ik het zo lees, is de sensor gewoon overleden, dat is voor mij een feit. Daarnaast kunnen er allerlei andere factoren mee spelen, zoals een slechte stekker verbinding of kabelbreuk na de sensor.

Maar wat gewoon belangrijk is, de storing moet echt gewist worden, als deze erin staat, anders doet hij het nog steedts niet. Mocht de storing niet te wissen zijn, airco display helaas vervangen.

Maar het stappenplan hierboven goed volgen.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

De onderbreking in het cirquit van de compressor kan afkomstig zijn van de hogedrukschakelaar.
Dat de compressor continue aan/uit schakeld kan veroorzaakt worden door een te hoge druk in het systeem, de hogedrukschakelaar schakelt de compressor aan/uit, een te hoge druk in het systeem is meestal de oorzaak van een verstopping, of de koel/condensor ventilator(en) werkt gedeeltelijk/helemaal niet.
Het probleem is dat het systeem niet gekontroleerd kan worden op de hoge druk zijde omdat er geen hogedruk service koppeling is gemonteerd enkel de lage druk.

Nu, kun je een aantal dingen doen, ventilator controleren op werking, systeem leeg laten halen en de orrifice tube nakijken of die niet verstopt is ! deze zit in de HD leiding in de buurt van de accumulator, ook de hogedrukschakelaar kan defect zijn ! die bevindt zich rechts onder op de condensor als je voor de auto staat.

12Marc34 (0), 13 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de reacties!
De oude sensor gaf 3 Ohm aan, direct op de sensor. De nieuwe gaf 18 Ohm aan.
Ik heb de draden aan de stekker van de sensor losgeknipt en dan de stekker doorgemeten, dit is allemaal in orde.
Als er een draadbreuk zit dan moet die dus verderop in de kabelboom zitten.
Lijkt me een onmogelijke opgave om heel die draadboom door te gaan meten, weet iemand waar deze draden naar toe gaan?
Dan is het wellicht simpeler om 2 nieuwe draden te trekken.
Zijn er ook ergens elektrische schema's te vinden van deze auto?

ejnn (0), 13 jaar geleden

Niet hier, maar zal als ik eraan toe kom vanmiddag even kijken.
Wat theo zegt kan wel iets te maken hebben, omtrent het continue in en uitschakelen heb ik geen verstand. Ik heb alleen de airco uitval bij 2200 toeren tot de bodem uitgezocht.
Maar als je die problemen hebt, is het heel eenvoudig bij een renault dealer na te gaan waarom hij uit schakelt.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is een probleem met de airco, dus zal achterhaald moeten worden waar het probleem ligt! dit bereik je niet door twee nieuwe draden te trekken om het probleem te omzeilen? iedereen probeert naar een oplossing te zoeken of te omschrijven, waar, hoe en wat.
Meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken..

Uit een vorig bericht van mij : [quote]Het werkt als volgt: De regeleenheid meet via de verdamper-temperatuursensor de temperatuur aan de uitgang van de verdamper, hierdoor bepaalt de regeleenheid met welke zuigdruk de verdamper annex compressor moet werken, druk en temperatuur zijn immers altijd aan elkaar gerelateerd.
Zou nu de temperatuur te veel oplopen ! zal de regeleenheid de elektronische klep langer aansturen en gaat de compressor meer koudemiddel verpompen.
Wordt de temperatuur aan de uitgang van de verdamper te laag (onder het vriespunt) dan zal de regeleenheid de elektrische klep korter aansturen, de compressor gaat minder koudemiddel verpompen.[/quote]
Moest er een verstopping in het systeem aanwezig zijn! wat bereik je dan door twee nieuwe draden te trekken, ? het enige wat je bereikt is de compressor naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Het toerental heeft niets direct te maken dat de compressor wordt uitgeschakeld, er zijn automobielen die dat hebben o.a. Volvo dat de toerental begrenser de AC uitschakeld ! dat toerental ligt boven de 6000 rpm.
Of de Laguna dat heeft weet ik niet..(informeren)

ejnn (0), 13 jaar geleden

Hallo Theo,

Waarom gebeurt het dat als de auto draait onder de 2200 toeren dat de airco gewoon werkt, en niet geblokkeerd wordt door het motormangement, dit is te controleren door de Clip op de auto aan te sluiten. Als het toerental boven de 2200 toeren komt het systeem wordt geblokkeerd wordt door het motormangement, dit ook wordt geconstateerd door de Clip van Renault.
Daarnaast is er een schrijver die precies het bovenstaande omschrijft, deze schrijver is gemaakt door Renault Frankrijk?

[url=http://img217.imageshack.us/i/aircofoutm...][img]http://img217.imageshack.us/img217/7365/...[/img][/url]

Dit is nog een oude schrijver, van 2002, er is als het goed is een nieuwe die omschrijft wat hierboven staat.
Deze storing DF030 treedt bij zowel bij Diesel als bij benzine motoren op als het toerental boven de 2200 is. Hij wordt namelijk uitgeschakeld door een verkeert signaal geleverd vanaf de aircopomp door het computermangement en niet door het aircodisplay.

Wat ik weet komt deze storing (uitval van airco boven de 2200, foutcode DF030) alleen voor als er een verkeert signaal van de aircopomp na het motormangement gaat, dit door draadbreuk, kapotte stekker of defecte sensor.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

@ejnn, je informatie zal voor iedereen een belangrijke bijdrage hebben, wat mogelijk tot een oplossing kan zorgen/bieden dat trek ik niet in twijfel.
De Ts heeft het elektronisch regelventiel vernieuwt en bied geen oplossing ! het probleem blijft aanwezig.
Daarop was mijn antwoord gebaseerd dat het toerental van de motor NIET direct iets te maken heeft om de compressor uit te schakelen, ik ben het met je ééns dat hoe meer vermogen wordt gevraagd van de motor, de compressor ook meer vermogen moet leveren! doch wordt dit bepaald door het citaat wat ik heb aangehaald.

Theoretisch is alles mogelijk en wijst praktijk anders uit, TS geeft aan dat de foutcode 58 wordt weer gegeven en niet DF030, de compressor kan getest worden buiten het systeem om als de garage of airco (boer) /specialist beschikt over het gereedschap wat hiervoor nodig is.

Als de hogedrukschakelaar in werking treedt? is er al een onderbreking in het cirquit..want de compressor wordt uitgeschakelt.

ejnn (0), 13 jaar geleden

Maar foutcode 58 is geen renault foutcode, dus ik weet niet precies wat het is. Daarnaast is mijn vraag, als hij het bovenstaande stuk tekst heeft gelezen, dat hij bij een renault dealer langs MOET om de storing te wissen. Doet hij dit niet, blijft hij zich uitschakelen bij 2200, ongeacht of het gerepareerd is en alles goed moet functioneert. Dus zit deze foutcode DF030 (wat mogelijk de foutcode 58 weer is) eerst resetten, anders kom je geen stap dichter bij.
Het kan dus ook zijn dat het display mede stuk is, dus kan goed zijn dat het mede vervangen moet worden, dit is alleen te controleren aan de Clip van renault.

Dus toch graag de stappen aanhouden, eerst de sensor controleren, ook de kabelboom en stekker controleren. Is dit alles gerepareerd, dan na de Renault dealer om de storing te wissen. Hier kan worden gekeken of alleen door de storing te wissen alles weer gaat werken. Maar kan ook goed zijn dat er andere storingen in staan, waardoor hij niet goed functioneert.

Namelijk als je de Renault hierover belt, weten ze in de meeste gevallen niet, of ze zeggen het te weten, maar zeggen dan weer niets hoe het opgelost moet worden.
En dat geld ook voor een aantal airco specialisten, die eigenlijk niet weten hoe dit systeem werkt (ja, vervang de airco pomp maar, maar daar los je het dus niet mee op, want de airco display moet gereset worden). Dit omdat de renault machine gewoon BIJNA / NIET uitleesbaar is met een universeel apparaat en dus geen stap verder mee komt (Dit is dus geen aanval op een airco specialist of iemand in het bijzonder, maar het is gewoon veel uitzoekwerk en wat meestal niet betaald wordt). En Renualt niets verteld hoe dit op te lossen. Ik heb dit voor een collega allemaal uitgezocht, dus alles bij elkaar heeft mij dit de nodige uren/dagen gekost, hoe en wat werkt met elkaar, wat grijpt in op elkaar etc. En wat ook niet belangrijk, wat blokkeert nu eigenlijk bij de foutcode DF030 de airco pomp, is het de UCH, motor mangement of de airco display/computer. Want de ene computer pakt daar het signaal op, de andere weer daar, best moeilijk om dit uit te zoeken.

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

en al wat ontdekt?

12Marc34 (0), 13 jaar geleden

Heren,

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik vind het ontzettend leuk om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik die graag willen weten hoe iets werkt en het niet meteen opgeven (zoals de monteurs van de meeste garages).
Ik ben er even een weekje tussenuit geweest (zonder airco).
Maar de storing DF030 heb ik kunnen aflezen bij de Renaultdealer, al was deze monoteur er niet echt happig op dat ik meer interesse in de computer had als hij!
De code 58 waarover ik sprak was op de universele computer bij mijn reguliere garage, wat geen Renaultdealer is.
Bij de Renaultdealer gaf de computer DF030 aan met als extra informatie: onderbreking. De monteur probeerde de storing te resetten maar deze kwam net zo snel weer terug.
Ik heb nadien alle stekkers nog losgehad en nagemeten en ingespoten met contactspray. De storing heb ik niet meer laten resetten, telkens als ik dat laat doen bij de Renaultdealer kost me dat €30,- ex BTW.
Wat ik zoek is iemand waarmee ik samen dit probleem eens tot op de bodem kan uitdiepen, dat moet dan iemand zijn die de beschikking heeft over de juiste apparatuur.
Kan iemand van jullie mij daar verder mee helpen?

ejnn (0), 13 jaar geleden

Pm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.