De airco is van slag, gaf de rechterkant eerst vaak zeer koude lucht, nu geeft de linkerzijde van de gescheiden zones soms heel erg warme lucht, draaien aan de temperatuurregelaar helpt dan niet. Airco uitzetten en weer aanzetten helpt soms... Wat opvalt is dat wanneer de airco uitgeschakeld is hij een luchttemperatuur uitblaast die zo fris is alsof hij nog aanstaat. De gasvulling pas laten checken en bijvullen, systeem onder druk gehad, alles prima in orde. Wat toen opviel was dat de airco bij 16 gr. verder door koelde en temperaturen onder 0 afgaf...? Zou het de regelunit kunnen zijn.... volgens mij werken de kleppen wel... iemand een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nog een aanvulling, soms werkt het een tijdje redelijk en dan opeens gaat de linkerzijde spontaan verwarmen met redelijk hoge temperaturen...
Klopt toch niet met wat je zegt? [quote]De gasvulling pas laten checken en bijvullen, systeem onder druk gehad, alles prima in orde. Wat toen opviel was dat de airco bij 16 gr. verder door koelde en temperaturen onder 0 afgaf...?[/quote]
Onder 0 kan de airco in principe niet meer werken, is geen diepvries!
Tja met je eens (als leek), maar het gebeurde echt, de monteur die de gasvulling had gedaan controleerde de temp van de uitgeblazen lucht en die ging bij ingestelde stand van 16 gr vrolijk verder naar beneden naar een temp van -6 gr.... heb het met eigen ogen gezien Theo, heb net een artikel gelezen dat het wel eens aan geoxideerde stekkers kan liggen bij de airco pomp. Wat is je suggestie.... uit laten lezen bij de renault dealer?
11 jaar
We zijn weer een hele tijd verder. De renault-dealer heeft er een ander gebruikt bedieningspaneel ingezet. Probleem bleef. Airco specialist laten kijken. Heeft hem afgeperst en bijgevuld, met een extra smeermiddel doorgesmeerd. Op zomervakantie geweest, hij koelde redelijk tot goed! Nu het weer kouder werd, ging hij weer spontaan koude lucht blazen links. De renault dealer bestelde een gloednieuw bedieningspaneel voor me. En gaf bij de bestelling al aan dat het in ieder geval nooit meer retour gestuurd kon worden, m.a.w. Ik moest het afnemen. 4 weken geleden is her er in gezet.... Duurde 15 minuten, kosten 561,00 montage gratis. Maar het probleem was niet weg, vorige week 20 jan. is de auto weer terug geweest, maandag tegen de avond een telefoontje: we dachten het probleem samen met renault nederland te hebben getackeld, maar nu blaast hij links koud.... We hebben een deel van de bedrading vervangen en een modificatie uitgevoerd... We willen hem nog een dag houden. Prima, ik kreeg al vervangend vervoer en aan de welwillendheid lag het zeker niet. Dinsdagmiddag werd ik gebeld hij doet het nu goed! De auto gehaald en de eerder nog niet betaalde rekening contant voldaan. De hele week kortere stukken gereden, kachel deed het prima. Gisteren echter naar Brabant en Limburg, lange rit.... Het probleem begon op de heenreis vlak voor Waalwijk zich weer te manifesteren, weer koude lucht rechts en links warm, beide kanten op dezelfde temp ingesteld.... Gisteren van onderweg een mail gestuurd met de melding.... Nog geen reactie gehad dus vanavond nogmaals een mail gestuurd. Is er onder de lezers van dit forum een specialist met een goed idee of een adequate oplossing?
10 jaar
Als de dealer op het moment dat je het fout gaat de clip (laptop) aansluit, kan hij direct uitlezen wat er fout gaat.
Als de Climat Control Unit al is vervangen, lijkt mij dat het aan één van de motortjes ligt die de temperatuur regelen, of een sensor geeft verkeerde waarden af.
Dat kan de dealer uitlezen.
10 jaar
Precies,de dealer kan de stelmotoren checken en eventueel een diagnosetest doen of ze resetten.
ik zou nooit zomaar iets laten vervangen als ze het niet zeker weten.
10 jaar
De dealer heeft me net gemaild: Ik (de receptionist) heb nogmaals contact gehad met de technische dienst van Renault Nederland. Zij geven aan dat wanneer er geen storingen meer zitten in het geheugen van de verwarming/airco er geen aanleiding is om verder te zoeken in het elektronische gedeelte van de verwarming. Ook geven zij het volgende aan:
Een temperatuurverschil van zo'n 5 graden valt binnen de marges en heeft te maken met toleranties in het kachelhuis.
Zoals eerder besproken zat er een permanente storing in de luchtmengklep. Deze storing is door het vervangen van het paneel opgelost en dus ook niet meer zichtbaar in het geheugen. Het lijkt er sterk op dat er in kachelverdeelhuis wat speling op afdichtingen zal zitten wat uiteindelijk de temperatuur verschillen veroorzaakt.En daarmee lijkt het voor hen opgelost/afgedaan.
Iemand suggesties hoe hier mee om te gaan?
10 jaar
Er is in het half jaar toch wel wat gebeurd.
Zou je nog eens aan kunnen geven wat NU het probleem nog is?
bv, een temperatuurafwijking (soms, permanent?) tussen links en rechts? Hij doet het goed maar ineens wordt hij links ijskoud?
Dan kunnen we dat langs het bovenstaande verhaal leggen voor analyse.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar