Renault Megane: Airco werkt niet meer. Te weinig gevuld??

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Ja mensen weer een probleem met de megane, zoals gewoonlijk zo langzamerhand.

Ik heb in april dit jaar de airco laten vullen want hij was leeg na 4 jaar, wat wel redelijk normaal was maakte men mij wijs.
De airco is getest op lekdichtheid 15 min beproeving en 30 min vacuum.
Nu is de Airco helaas weer leeg, en ik hoor ook een fluitend geluid op de achtergrond all ik de airco inschakel, nu denk ik dat dat de pomp is die droog draait door te weining koudemiddel.
Nu heb ik het certificaat er es bij gepakt van de laatste vulling en de eerste.
Nu blijkt dat er bij de laatste vulling 370 gram R134A koudemiddel in gedaan is, en bij de eerste vulling 780 gram R134A wat is nu juist????
En bij hoeveel gram houd de airco op te koelen om te pomp te sparen??

Graag hoor ik van jullie:

Jan Derk

jdvdvinne

Geplaatst door jdvdvinne (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

marwess (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi jan derk
er moet in tussen de 720 gram en 780 graam koudemiddel r134a

gr
martin

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Ok dankje Martin, ga morgen es even verhaal halen bij het bedrijf die de airco gevuld heeft.
ze moeten em maar even weer vullen voor niks.

Is er intussen nog iemand die weet bij hoeveel gram koudemiddel de airco stopt met koelen voor het behoudt van de compressor??

Groetjes Jan Derk.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote]En bij hoeveel gram houd de airco op te koelen om te pomp te sparen??[/quote]
Als de persdruk lager wordt dan 2 bar zal de compressor uitgeschakeld worden, toch is het advies wanneer je merkt dat de airco niet naar behoren functioneerd de airco niet te gebruiken.

[quote]Nu blijkt dat er bij de laatste vulling 370 gram R134A koudemiddel in gedaan is, en bij de eerste vulling 780 gram R134A wat is nu juist????[/quote]
Het wil niet zeggen dat er bij de laatste vulling met 370 gram gevuld/afgevuld is, het kan zijn dat er nog 410 gram aanwezig was en de rest is afgevuld met 370 gram.?

Je koopt er niets mee door weer opnieuw te laten vullen, een gedegen lekdetectie moet het lek aan het licht brengen.
In april 780 gram, de tweede keer 370 gram en nu weer bijvullen? een systeem dat na 4 jaar leeg is is bij mij niet normaal, dat heeft een oorzaak.
Blijkt ook uit je vermelding dat er voor de tweede keer 370 gram gevuld is, waarom?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Maar Theo, het is toch gebruikelijk dat het systeem helemaal leeggehaald word i.p.v. bij gevuld.
Dat is toch broddelwerk.
Dat er na 4 jaar niet veel meer inzit vind ik wel normaal, zeker als men de airco de hele winter niet gebruikt, dan verliest tie meer als normaal.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

@Primera p11,

Heb je volkomen gelijk in bijvullen bestaat niet, het is niet duidelijk hoe of wat, waarom de laatste keer 370 gram is bijgevuld? is er gewoon 370 gram bijgevuld op het systeem, of is het systeem leeggehaald en was 410 gram teruggewonnen?
Het moet vermeld worden anders klopt de koudemiddel balans niet die in voorraad is. bijv: teruggewonnen 410 gram, geleverd uit voorraad 370 gram, totaal vulgewicht in het systeem= 780 gram.

De auto is van 2003, dan zou per jaar 195 gram weg gelekt moeten zijn! dat is veel.
Het tweede jaar 390 gram, dan zou al gemerkt moeten worden dat de functie van de airco achteruit gegaan is.
Als we er vanuit gaan dat 8% per jaar verlies optreed dan is dit op het totaalgewicht van 780 gram, 62,4 gram per jaar wat het systeem verliest. Dat is grof afgerond op 53 gram na het vier dubbele wat weg lekt.

Ik trek dan mijn konklusie uit het feit dat nu al voor de derde keer vanaf april de problemen aanwezig waren want het systeem verliest koudemiddel.

De wondere zijn de wereld niet uit heb het zelf meegemaakt de vorige week, een 7 jaar oude auto waarvan de airco niet meer werkte. Alles conform de regels afpersen, lek kontrole, standtijd vacuum 30 minuten, 1000 micron.
Oke vullen dan maar, lekdetectie niets, installatie in werking gesteld enz, enz, weer lekdetectie gedaan en plots begint de electronische meter te gieren bij de compressor. oorzaak lekkende O ring.

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Vandaag met certificaat bij bedrijf geweest.
Aan de hand van hun gegeven vertelden ze dat ie in april dit jaar met 730 gram gevuld was, en dat die 370 gram op papier een typefout was.

Nu hebben ze de airco weer opnieuw afgeperst en gecontroleerd op lekken vacuum etc etc, en natuurlijk afgevuld met 700 ngram R134A.
Ook hebben ze een fluoriserend middel bij het koudemiddel in gedaan om te kijken of ie toch lek is.
Ik moet over 4 week weer komen, en dan kijken ze of ie ergens gelekt heeft met zo'n lamp.

Overigens hebben ze het afvullen en het afpersen etc etc GRATIS gedaan, was nog garantie zeiden ze (Kwik-Fit)

PS: Helaas heb ik geen slechte ervaringen met kwik-fit, en daar gaat het ook niet over bij dit probleem.

Maar wat is nu het probleem, de ventielen waren goed, hebben ze gecontroleerd.
Wel heeft de vorige eigenaar een keer iets geraakt met de condensor cq radiateur, hier zit een deuk in
Weet iemand misschien wat vaak het probleem is met de airco van de Megane 2 voordat over 4 week naar de dealer moet, en waar ze dan zeker de condensor zullen vervangen????

De bijgevoegde foto is een foto van de condensor met de desbetreffende deuk, de hoogte van de gril waardoor de foto is gemaakt is ook gelijk met de onderkant van de condensor.

[url=http://imageshack.us][img]http://img401.imageshack.us/img401/6118/...[/img][/url]


Ik hoor het wel.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Daar gaan we weer? UV is geen Stek vereiste, RLK zegt dat wanneer er een defect is niet afgevuld mag worden, eerst het defect verhelpen en een elektonische lek detectie uitvoeren met een detectie van 5ppm.

Dan levert kwik t gewoon broddelwerk, en laat klanten drie keer op 6 maanden tijd terugkomen.

Wat is garantie? een gratis nieuwe vulling omdat het systeem weer leeg is geraakt! omdat ze niet werken volgens de normen..
Hebben ze ook tegen je gezegd dat je gratis een nieuwe filter/droger krijgt? of dat als binnen de 4 weken de compressor aan gort draait deze ook onder de garantie valt....

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Theo

Mijn vader bezit een Opel Vectra waarvan de airco na een reparatie in een keer leeg was.
Hierop heeft de OPEL DEALER de airco opnieuw getest en vacuum gezogen etc etc en opnieuw gevuld met R134A en Fluroriserende vloeistof.
Dus ik mag er van uit gaan dat zoal de Opel Dealer als de kwik fit mensen verneuken door spul bij hun airco in te doen wat hun systeem sloopt?
Want dat is wat jij hier zegt.

By the way de dealer had mij ook gewoon weggestuurd met een vulling en fluriroserende vloeistof.

Maat Theo kan de Renault Dealer zo'n detectie doen met een vol systeem dan???

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik ben het met Theo eens, maar idd alle bedrijven gooien er fluor bij hier in de omgeving.
Word het niet gewoon gedaan om het zoeken te vergemakkelijken als tie lekt.
Dan is het bril op en kijken waar die lekt.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Beste @jdvdvinne,

Ik heb niet gezegd dat UV het systeem sloopt.
Ik heb gezegd dat UV geen lekdetectie methode is dat door STEK wordt toegelaten.

Je weet nu onderhand wel welke gevolgen er kunnen ontstaan als een systeem te weinig koudemiddel heeft, gezien jouw vraag stelling [quote]Is er intussen nog iemand die weet bij hoeveel gram koudemiddel de airco stopt met koelen voor het behoudt van de compressor??
ik hoor ook een fluitend geluid op de achtergrond all ik de airco inschakel, nu denk ik dat dat de pomp is die droog draait door te weining koudemiddel.[/quote]
Vanaf april is nu al drie keer het systeem gevuld!

Laten we zeggen dat er een lek is, dit lek wordt erger in de periode van twee weken, jij zet in de derde week de airco aan het systeem is bijna zo goed als leeg, de compressor krijgt te weinig smering en krijgt een burnout!
Daar sta je dan... had dit voorkomen kunnen worden Ja. Wie is schuldig?...Is na drie!! keer fatsoenlijk werk verricht Nee...Hebt u als bedrijf de wettelijke normen nageleefd NEE... want kwikfit stuurt de klant met een lekkend systeem terug naar huis wat maakt dat nu uit volgens de milieu normen en het broeikas effect. Laat staan de gezondheid van de eigenaar/bestuurder.
Stek heeft de regels niet gemaakt maar het ministerie van VROM.

Met een elektronische lekdetectie heb ik sneller het lek gevonden dan met UV, mijn meter kan ik op drie waarden instellen (low, normal, high)
Jij hoeft geen 4 weken te wachten, laat een elektronische lekdetectie uitvoeren, ofwel bij een ander.
Als je in de buurt woonde kontroleerde ik het systeem nog wel gratis voor je... of moet er iemand hier kort bij jou wonen waar je terecht kunt.
De manier van werken vind ik echt niet kunnen.

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Theo

Ik bergijp je verhaal, overigens is de airco nu 2 keer gevuld en geen 3 keer.
Maar als ik het airco systeem wil laten testen met een elektronische lekdetectie kan ik dan bij de dealer terecht of moet ik dan naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in airco's???

Kan de de apparatuur waarmee men de airco vult en vacuum zuigt etc etc een lek niet meten dan??

Jan Derk

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kunt bij de dealer of airco bedrijf terecht.

afpersen (stikstof) wordt een lek gevonden (niet altijd) bij standtijd vacuum kan een lek geconstateerd worden als de vacuummeter in het half uur oploopt (hoeft ook niet altijd het geval te zijn)
als het systeem gevuld is elektronische lekdetectie, installatie in werking zetten elektronische lekdetectie.

[quote]Nu heb ik het certificaat er es bij gepakt van de laatste vulling en de eerste.
Nu blijkt dat er bij de laatste vulling 370 gram R134A koudemiddel in gedaan is, en bij de eerste vulling 780 gram R134A wat is nu juist????[/quote]
En dan deze vulling met fluor.

Maakt verder ook niets uit.

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Theo

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de Dealer die gaan woensdag bekijken wat er aan mankeert, ik zal ze er wel bij zeggen dat het lek niet werd gevonden tijdens de stikstof en vacuum procedure, dus zullen ze naar mijn mening eerst de elektronische lekdetectie moeten gebruiken.
Maar we wachten af, je hoort wel van me hoe het afloopt, en wat het kostenplaatje zal zijn.

Jan Derk

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Helaas beetje laat een update.

5 week geleden is de airco opnieuw gevuld bij de fastfitter met de de fluoriserende vloeistof erbij om het lek te constateren.
Die week erna is de auto voor airco controle bij de dealer geweest, en die konden niks constateren alla Eur 73,-
Nu 4 week later met de lamp gekeken bij de fastfitter, en ja hoor hen het met eigen ogen kunnen zien de condensor is lek midden in niet bij de deuk die er in zit.
Nu moet de condensor vervangen worden.
Nu mijn vraag: een bedrijf bij mij in de buurt rekent max 500 tot 550 euries voor het vervangen van de condensor, is dit redelijk nog moet ik nog bij de dealer vragen wat het gaat kosten?
Ik denk overigens dat de dealer duurder is, want ze hebben mij net 2 nieuwe michelin rubbers onder de auto gezet alla Eur 210,- per stuk incl montage dit terwijl ze bij de fastfitter Eur 165,- incl montage en dergelijke.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Jan Derk

Oh ja nog even ter info de dealer kon er ook alleen maar fluoriserende vloeistof bij in doen, ze konden de elektronische lekttest niet doen.

marwess (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi jan

condensor en filter kosten ca 260 euro incl btw
monteren van de condensor en filter is 45 euro
systeem afpersen en controleren dmv stikstof,vacumeren,vullen met de juiste hoeveelheid koudemiddel,toevoegen van olie voor een bedrag van 70 euro
totaal bedrag van €375,-

mvrgr

martin

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Marwess.

Bij welk bedrijf doet het voor deze prijzen dan??

Gr Jan Derk

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Fijn voor je dat het lek gevonden is, alleen heb je hierdoor wel een enorme rompslomp en onnodige kosten gehad.

[quote]Oh ja nog even ter info de dealer kon er ook alleen maar fluoriserende vloeistof bij in doen, ze konden de elektronische lekttest niet doen.[/quote]
Is een vereiste, maar goed voor bepaalde garage's dus niet.

Marwess zelf zeker.

Wat onderdelen betreft vind ik dat zeer goedkoop de condensor + filter/droger,

marwess (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi theo

zelfs ik als particulier heb een electronische tester,want je repareerd airco`s goed of je repareer niet zeg ik altijd maar en fluor gebruik ik echt zelden,wel als de klant het wil dat ik het erbij doe wat betreft de prijs theo voor mij is het meer hobby ik werk gewoon en doe er dit bij

gr
martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.