Hoi,
Als oldtimer liefhebber ben ik tegen een probleem aangelopen met m'n dagelijkse auto waar ik zo één-twee-drie niet uit kom.
M'n 2000 Renault Clio 1.4 (8v) met LPG G3 installatie weigert sinds enkele dagen aan te slaan. Dit probleem heeft zich sinds ik de auto in bezit heb (6 jaar alweer) al vaker voorgedaan. Telkens loste het probleem zich grotendeels vanzelf op, maar nu krijg ik 'em niet meer aan de praat.
De auto start normaliter altijd meteen, dag of nacht, winter of zomer. Maar vorige week had hij opeens kuren; de ene keer meteen aanslaan, de volgende keer heel moeizaam, en kort daarop helemaal niks meer. De CV werkt probleemloos, de startmotor gaat prima rond, maar het motortje slaat niet aan.
Pa (van origine automonteur) heeft één en ander al nagekeken (andere sleutel geprobeerd, accuspanning nagekeken, vonk gecontroleerd) en de auto is inmiddels bij een garage ondergebracht (Renault specialist, geen officiële merkdealer). De conclusie; geen foutcodes, maar de startonderbreker gaat er niet af.
De garagehouder heeft al vergeefs naar storingen/kabelbreuken e.d. gezocht, en ook een vervangende computer heeft 'ie niet kunnen vinden (een 1.4 8v met multipoint injectie is schijnbaar vrij zeldzaam).
Hezelfde probleem heeft zich twee jaar geleden al voorgedaan, maar is toen opgelost door dezelfde garagehouder één en ander aan bedrading door te verbinden.
Verder heeft de Clio al sinds jaren wat nukken waar ik verder weinig aandacht aan heb besteed, maar die voor dit probleem mogelijk relevant zijn:
- heel soms zeer kort inhouden op constante (snelweg) snelheden
- heel soms pas na enkele KM's overschakelen op LPG
- heel soms enkele minuten na een koude start inhouden/bokken tenzij je het gaspedaal volledig intrapt
Voorlopige conclusie is 'niet meer rendabel te repareren', maar ik hoop van harte dat iemand nog een oplossing weet om de auto een paar jaar rijdend te houden.
Groeten,
Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de krukas positie sensor al laten vervangen??
dit zijn wel die symptomen...
Hoe zit het met de lampjes startledje inspuitingslampje knipperen branden?
relais naast de accu willen vaak oxideren. en de klemkraccht van de relasistekkers
"maar de startonderbreker gaat er niet af".
Dat betekent dus dat het startonderbrekerlampje in je dashboard altijd blijft knipperen, ook als je probeert te starten.
Je moet dus eerst op zoek naar de reden dat de centrale vergrendeling wel werkt, maar de startonderbreker er niet af gaat.
Startonderbreker en CV zijn twee verschillende functies van de sleutel, die weinig met elkaar te maken hebben. De sleutel geeft op aanvraag van de auto een code terug aan de auto via een "transponder" in de sleutel. Dat signaal wordt voor zover ik weet ook in jouw auto ontvangen door een ontvanger-ring in de auto bij de sleutel en gedecodeerd door de computer. Deze ringen zijn binnen hetzelfde autotype gewoon uitwisselbaar.
Meestal probeer je in zo'n geval eerst de tweede sleutel uit. Als die het ook niet doet, zit het euvel vaak niet in de sleutels maar in de auto (ontvanger-ring?). Dan wordt het meestal een klusje voor de dealer, omdat die kan meten wat in de computer nog wel wordt gezien van de sleutelcode en wat niet. Mocht de sleutel defect wezen, dan is er een bedrijf dat deze sleutels kan repareren. Of je koopt een/twee nieuwe sleutels bij de dealer en laat die inleren.
14 jaar
het relais voor de navoeding van de inspuiting staat in verbinding met de startonderbreker.
Maar probeer ander s eerst je reserve sleutel
en met testapparatuur kan je inderd zien waar de code wel of niet ontvangen wordt.
Is bijv je bobine stuk en slaat deze door wil dat bij de clio wel eens zorgen dat de startonderbreker in storing slaat een kwestie van de accupolen op elkaar en de condensatoren ontladen dan werkt hij weer.
Bedankt voor alle reacties. We gaan er mee aan de slag.
14 jaar
De garage waar de Clio nu staat komt er niet verder mee. Een nieuwe computer is volgens hem de enige oplossing, en die is lastig aan te komen omdat het één van de weinige 8-kleps 1.4's is met multipoint injectie.
Heeft iemand een adres in de omgeving Uden waar men m'n Clio wel weer aan de praat kan krijgen?
14 jaar
Als de startonderbreker er niet af gaat, is het heel normaal dat je startmotor normaal ronddraait, maar de motor niet start.
Er zijn twee mogelijkheden:
- de startonderbreker gaat er wél af maar de motor start toch niet. Dan zou de computer defect kunnen zijn.
- de startonderbreker gaat er niet af. In dat geval kan je je blauw blijven zoeken bij de computer, maar dat zal er nooit voor zorgen dat je auto gaat starten. In dat geval kan je beter laten bekijken of het transpondersignaal wel goed doorkomt in de computer.
Dus nogmaals de vraag: gaat je startonderbreker er nou af of niet? Dat zie je aan het knippergedrag van je lampje op je dashboard.
Zet het gedrag van dat lampje nou eens klip en klaar hier neer.
Als je Centrale Vergrendeling goed werkt met de sleutel, wil dat NIETS zeggen over de startonderbreker: dat is een heel andere functie van je sleutel.
Ik lees trouwens niets over een noodcode: waarschijnlijk heeft jouw auto er nog net wel eentje en na opvragen daarvan bij de dealer + de procedure zou je zo eenvoudig de startonderbreker zelf kunnen vrijgeven. Als de motor dan meteen start lijkt mij de conclusie en de zoekrichting duidelijk.
14 jaar
Hoi Heino,
Bedankt voor je reaktie. Ik kan je helaas niks vertellen over het gedrag de lampjes. Het defect is opgetreden terwijl ik op vakantie was (en de auto thuis stond). En tijdens m'n vakantie heb ik last gekregen van nierstenen, waardoor ik de afgelopen weken hoofdzakelijk in het ziekenhuis doorgebracht heb.
Ik heb gisteren even de garagehouder aan de lijn gehad, maar eerlijk gezegd snap ik niet zoveel van het hele electronica verhaal. Volgens mij zei 'ie dat het transpondersignaal niet aankwam bij de computer vanwege een probleem zit in de HCA/HCA (oid?). En hij kan niet met zekerheid zeggen of het vervangen van die regeleenheid het probleem 100% oplost aangezien de ECU ook nog problemen kan hebben.
De garagehouder heeft ook al diverse sloperijen afgebeld voor vervangende onderdelen, maar schijnbaar zijn d'r niet veel Clio'tjes geleverd met een multipoint injectie en 8 kleps 1.4.
Het ziet er naar uit dat ik op zoek moet naar iets anders. Iemand nog interesse in een 1.4 Clio met G3 LPG, 190.000km op de teller en bovengenoemde storing?
14 jaar
[quote=tminus3]Volgens mij zei 'ie dat het transpondersignaal niet aankwam bij de computer vanwege een probleem zit in de HCA/HCA (oid?).[/quote]
Wellicht moet een professional dit hele verhaal nog eens inhoudelijk beoordelen, maar volgens mij staat hier toch echt dat de code in de sleutel niet aankomt in de computer.
Als dit met een uitleescomputer (bv. clip) blijkt, moet je daarop ook kunnen zien of er wel degelijk een code binnenkomt, maar die niet als "correct" wordt gezien, of dat er helemaal geen code wordt aangeboden aan de computer, bv. omdat de sleutel defect is (onlogisch bij twee sleutels) of omdat de uitleesring defect is (wat iets meer voor de hand liggend is).
Om daarvoor een hele auto weg te doen voor een prikkie (want wat krijg je ervoor als hij niet loopt?) zou ik wel heel raar vinden.
Volgens mij zit je vlak tegen de oplossing aan en hoeft die oplossing m.i. NIET in te houden dat je zomaar een nieuwe inspuitcomputer moet plaatsen.
14 jaar
Nou de Clio is de deur uit voor iets wat wel rijd. Ben benieuwd of degene die 'em ingeruild heeft wel aan de praat krijgt.
14 jaar
ik heb veel autos van sloop gered, ik heb kant en klare ecus of jou uw eigen ecu kan ik ook startblokkering vrij maken, niet alleen renault maar ook andere merken
stuur maar een PM
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar