Renault MEGANE SCENIC: Auto slaat slecht aan, hoe kouder hoe slechter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Onze scenic slaat slecht aan wanneer de auto koud is. wanneer het vriest hebben we hem nu 2 keer niet aan gekregen. Bij hogere temperaturen duurt het maximaal een minuut voordat hij aan slaat.

De auto is uitgelezen en dan komt er een vreemd gegeven bij en dat is dat wanneer hij uit staat er altijd een toerental word weergeven op het uitleesapparaat van rond de 200 rpm.

Bougies lijken geen spanning de krijgen bij de bobines, maar bij controlemeting werkte auto weer dus heb het niet 100% zeker.
Bobines zijn een jaar oud ongeveer en de BDP sensor ook( vooral voor de BDP zou ik verwachten dat hij ook problemen zou geven bij warmere motor)
Accu is goed en startmotor is ook goed. startmotor geeft ruim 14V

Iemand een idee waar dit in kan zitten?

roelonius

Geplaatst door roelonius , lid sinds 12 jaar geleden

11 Reacties

Heino4267, 2 jaar geleden

Ik hoop voor jou dat je dynamo ruim 14 Volt geeft en niet je startmotor. :-)

Je auto start dus in het algemeen slecht en in het bijzonder bij lage temperaturen.
Begin eens met een tijdje op benzine te rijden terwijl je nog gas hebt, dan weet je zeker dat je benzinepomp het nog doet.
Dan ga je over op het leegrijden van de gastank en verder rijden op (redelijk verse, anders bijtanken) benzine (zodat je zeker weet dat de motor op één brandstof rijdt, namelijk benzine).
Dan probeer je de auto enkele dagen uit terwijl je op benzine blijft rijden: alle defecten verhelp je totdat e.e.a. vlekkeloos rijdt en start op benzine.
Eventueel kijk je ook eens naar je bougiekabels of die nog helemaal fris zijn.

Daarna tank je gas en dan kijken wat hij op gas doet met rijden en starten.
Het kan zijn dat je auto namelijk in sommige omstandigheden op 2 brandstoffen rijdt en daar kom je anders bijna niet achter.

roelonius, 2 jaar geleden

Beste Heino 4267

Inderdaad de dynamo levert ruim 14V
De brandstofpomp was pas geleden kapot, deze heb ik vervangen voor een nieuwe en er zit verse benzine in de auto..

ik zal de gastank leeg gaan rijden en dan verder kijken of er iets verbeterd. Dank voor de suggestie

roelonius, 2 jaar geleden

Onder het motto baat het niet dan schaad het niet, voor de zekerheid de BDP sensor vervangen. helaas geen effect.

Wat ik me ook nog afvroeg, het probleem van de eventuele dubbele brandstofvoorziening kan in principe niet veroorzaken dat de toerenteller in stilstand op een getal rond de 200 rpm blijft staan. Is dit een probleem en waar kan het aan liggen?

Hans4040 PRO, 2 jaar geleden

Het is beter om de gastank niet leeg te rijden in verband met eventueel vuil in de pomp....beter is het om de zekering van de gasinstallatie even te verwijderen.

Heino4267, 2 jaar geleden

Vaak heeft een toerenteller een pinnetje waar de wijzer tegenaan valt als er geen aansturing is.
Kan jij dat pinnetje zien zitten en staat de wijzer daar tegenaan?

Daarnaast heeft het instrumentenpaneel een zelfdiagnosemodus.
Die activeer je vaak door het indrukken van het knopje van de rechterstuurstengel (of vna de dagteller) terwijl he het contact aan zet. Je zou die zelfdiagnose eens kunnen gebruiken om goed naar de minimale positie van je toerenteller te kijken en dan je conclusie te trekken..

Ramjod PRO, 2 jaar geleden

Hoe is de werking van koelvloeistof temperatuur sensor?
Wanneer deze een verkeerde waarde afgeeft b.v +40 graden ipv -5 graden hen je een echt startprobleem.
De start vind altijd plaats op benzine en schakelt bij een bepaalde temp en motortoerental pas over op lpg.

Dus eerst zorgen dat dat in orde is.

roelonius, 2 jaar geleden

Ik kan de koelvloeistof temperatuur sensor niet uitlezen, zie alleen de air intake temperatuur, deze staat nu op -1. niet heel afwijkend dus..

roelonius, 2 jaar geleden

Nog even een uitgebreidere update.
Een aantal weken geleden wou de hele auto niet meer rijden, dacht eerst versnellingsbak, maar uiteindelijk bleek de spline van de rechter aandrijfas versleten te zijn. Aangezien ik al een gebruikte versnellingsbak had gekocht en de oude ook wel wat schade op de spline van de bak had heb ik deze maar gewisseld en meteen ook nieuwe koppelingsplaten geplaatst omdat die ook niet heel mooi meer waren en daarnaast wat speling gaven.

Vervolgens eindelijk auto weer in elkaar, accu vast en starten. Wat blijkt, hij start in 1 keer..
dat trucje afgelopen weekend ook gebruikt, dus wanneer ik auto niet gebruikte accu los halen en vlak voor het starten de accu weer vast zetten. iedere keer starte hij vlot, op 1 keer na. die keer kreeg ik hem ook helemaal niet meer aan de praat.
Uiteindelijk aan de loop gekregen (gelukkig want ik zat 250km van huis) door de auto aan te slepen. dit duurde wel een paar honderd meter, maar uit eindelijk sloeg hij aan. naar huis gereden auto aan de kant gezet en sindsdien wil hij ook niet meer starten. Het is natuurlijk erg koud en dat verergerd het probleem alleen ik word er zelf niet wijzer uit wat het kan zijn.
voor de problemen met de versnellingsbak is hij bij de dealer geweest. daar ging het starten eerst verkeerd. vervolgens hadden ze de LPG installatie uit gezet en vervolgens startte hij goed. Bleek uiteindelijk een toevalstreffer te zijn. Daar op dit moment ook geen idee wat de oorzaak kan zijn. Hij zou nu meerdere dagen daar naartoe moeten om verdere analyse te doen.

Iemand hier naar aanleiding van dit verhaal nog een goede ingeving?

Heino4267, 2 jaar geleden

Tja, dan zou ik zeggen:
- eerst je accu goed opladen en in de auto zetten, benzine bijvullen als er weinig in zit
- dan je zekering van de gasinstallatie (of het relais ervan) verwijderen zodat je zeker weet dat de auto op 1 brandstof loopt, benzine
- auto op contact zetten, kijken of de lampjes in het instrumentenpaneel normaal reageren en of het lampje van de startonderbreker niet blijft knipperen
- dan startpogingen doen, evt. checken of de brandstofpomp wel loopt bij contact aan.

roelonius, 2 jaar geleden

Accu heb ik goed opgeladen en alles gecontroleerd, brandstofpomp bleek niet te werken, geen 12 volt bij de pomp. heb nu het relais gewisseld met die van de airco om te testen en sindsdien loopt het meteen goed. Hoop dat dit het was.

roelonius, 2 jaar geleden

Al 1,5 maand geen problemen, dus opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.