Renault MEGANE BERLINE: automaat gaat op storing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M B7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Ik heb een Renault Megane 1.6 uit 2001 met 96.000 km met automaat. daar de bak af en toe klapte tussen 1 en 2 als hij koud was, is een paar maanden terug de olie gewisseld door een professioneel bedrijf. Daarna ging de automaat niet meer op storing.

Sinds de laatste week is het echter helemaal mis, storingslampje automaat gaat om de haverklap branden. soms schakelt de automaat dan terug naar 3, soms ook niet. De auto begint dan wel veel meer benzine te gebruiken bij dezelfde snelheid, net alsof de motor harder moet werken. toeren tal bij de zelfde snelheid loopt echter niet op. Ook remt de motor dan bijna niet meer af bij gas loslaten. Doorrijden met hoge snelheid (autobaan!) is soms de enige optie. Bij de eerst mogelijke stop, sleutel eruit, dan weer op contact zetten, minuut wachten en starten, alles ok!
Dan, na een volstrekt onvoorspelbare tijd of vorm van gebruik ( stad of snel/buitenweg), gaat de lamp gewoon weer branden, GEEN bokkende of klappende automaat, meestal geen terugschakelen.

Heb hier en op diverse sites van alles gelezen over gelijkluidende storingen, maar toch zijn de uitgangspunten anders.

Iemand enig idee wat de oorzaak is en nog veel belangrijker, hoe de storing is op te lossen, zonder dat dit meteen de hoofdprijs gaat kosten.

Alvast bedankt voor jullie input!

BigSmoke

Geplaatst door BigSmoke (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

limbra (485), 8 jaar geleden

Aangezien het storingslampje brand kun je de automaten bak het beste eerst uit laten lezen ,


succes.

BigSmoke (0), 8 jaar geleden

Intussen is de auto een paar dagen in de garage (algemene garage) geweest en men heeft daar de storing uitgelezen. Geeft alleen aan dat de oliedruk te hoog oploopt, daarom op storing. Garage heeft er een schoonmaak middel in gedaan en verzocht om een gevarieerde rit te willen maken van 150 -200 km. De storing zou dan steeds minder frequent moeten optreden.
Volgens monteur, kan het zo zijn, dat de oliezeven in de automaat (gedeeltelijk) verstopt zitten met slurrie en het schoonmaak middel zou dit dan moeten oplossen. Als dit idd baat dan kan daarna de olie nogmaals worden gewisseld en zou het probleem weg moeten blijven.

Inmiddels 300 km en een 25 tal storingen verder.....! Koude bak, dan klapt hij erg hard tussen 2 en 3, en soms ook niet. Gaat wel op storing. Bij 80 km in 4de gang, als koud dan ook ineens op storing en terug naar 3.
Op de autoweg bij snelheid 120-130, elke 10-11 km gewoon op storing en geen terugschakelen, wel gaat de motor zwoegen, als of de rem een beetje wordt aangetrokken ( is niet zo).

Dus steeds als enigszins mogelijk is aan de kant en resetten, dan kan ik weer een 10-11 km storingsvrij rijden...!

Wat nu??? Garage is zoekende naar een betaalbare oplossing, maar laat nog niet het achterste van de tong zien.

Iemand een idee? Schoonmaken hydraulisch blok is dat hetzelfde als gedaan wordt bij olie wissel met warmspoelen van de bak?

Ben maar een leek/gebruiker. dit is mijn 3de R.megane en de 1ste waarmee ik dit probleem ondervind...!

Graag jullie gewaardeerde reacties!

limbra (485), 8 jaar geleden

Dat de garage op zoek is naar een "betaalbare" oplossing begrijp ik ,
reinigen helpt blijkbaar niet dus dan moet de garage op zoek naar de oorzaak ,
en dat kan helaas van alles zijn ,
van een defecte sensor tot defect hydraulisch blok ,inwendige slijtage , slecht onderhoud etc . . . .

misschien dat je eens op zoek moet gaan naar een -automatische transmissie specialist-
Vaak weten deze net iets dieper te "graven" naar de oorzaak . .

Safrane10698 (0), 8 jaar geleden

Is dit een 4 traps automaat?
Zo ja dan denk ik dat het een dp0 bak is. En daar zijn deze storingen van bekend gezien km stand kan dit ook wel kloppen. Als het een dp0 is dan moet hydralisch blok vervangen worden en softwareupdate dan is probleem over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.