Renault Mégane : Besparing Brandstof

Een grote vervoerfirma in Belgie heeft aan alle chauffeurs lessen gegeven om brandstof te besparen.Een van die besparingen is in een hoge versnelling met een laag toerental rijden.
Mijn vraag is nu , is dit wel gezond voor de motor.
Ik rijd met een Megane diesel ( 1,5 ) 105 pk. 5 versnellingen.
Welk minimum toerental raadt U mij aan in de hoogste versnelling.
Dank bij voorbaat. Del Moral

dupl-u-31709-5dd14a3d62d53+del moral

Geplaatst door dupl-u-31709-5dd14a3d62d53+del moral (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

richard9718 (0) PRO, 18 jaar geleden

hebben bij ons een klant met een les auto 1.5 dci maar heeft regelmatig storing met het nieuwe rijden. toerental is wel erg aan de lage kant. gr

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

2000 omw/ min is hoog, deze motortjes trekken al lekker vanaf 1700 omw/min.

Richard; wat voor storingen bedoel je dan die veroorzaakt worden door Het Nieuwe Rijden?

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Discussie geloten?! Samen zij we sterk.

Sytze

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Halleluja.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

En dat nog wel op de dag des Heren!

ejnn (0), 18 jaar geleden

Dag Heren.

Ik ben sinds een korte tijd lid (particulier) van dit forum en ik ben redelijk tot goed technisch aangelegd. Ik heb de volgende insteek, wat uit elkaar kan/gaat, gaat weer in elkaar. Ik moet wel WCP gedeeltelijk gelijk geven. Soms komen er opmerkingen op deze webpagina naar voren, wat blijkt uit minachting op mede forum genoten. Volgens mij is deze webpagina in het leven geroepen om andere particulieren en garagehouders te helpen.

Een van mijn ex bazen heeft gezegd, waar fouten worden gemaakt, wordt in ieder geval gewerkt.

Ik wil zeggen, schrijf iets waarbij ieder iets aan heeft en kraak niet IEMAND af.

dupl-u-31709-5dd14a3d62d53+del moral (0), 18 jaar geleden

Ik heb dus op aanraden van WCP 178 eens de site van het nieuwe rijden bezocht en als niet technieker heb ik mij een oordeeltje kunnen vormen. Waar de maximum snelheid 70,80, of 90 km per uur is kan ik dus rustig in 5de rijden. Dit betekent
1750 a 2200 toeren. Bedankt WCP 178 en Henk voor de medewerking.

Groetjes Del Moral

Santa (0), 18 jaar geleden

Check dan ook eens de site's van diverse revisiebedrijven van versnellingsbakken en stel daar eens wat vragen over het nieuwe rijden........

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat je met het nieuwe rijden creeer zijn dichtgekoolde motoren. Een motor moet wel eens hard werken om schoon te kunnen branden. Sjaak

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

ben het met sjaak eens...

dichtgekoolde EGR-kleppen... valende variable turbo's zijn mede een gevolg hiervan...

paul,

Santa (0), 18 jaar geleden

Sjaak, gelukkig durf jij ook nog te zeggen wat je denkt....
Doe je ook aan BINGO....?
1 zwaluw geeft nog GEEN zomer, WCP............

ejnn (0), 18 jaar geleden

gelukkig komt de zomer er aan!

Santa (0), 18 jaar geleden

Kijk, met 80 in z'n 5e versnelling rijden kan natuurlijk wel. Zolang de snelheid gelijk blijft. Wat velen vaak NIET vermelden is dat je, om snelheid te vermeerderen om b.v. even in te halen, even moet terugschakelen! Mensen worden op het verkeerde been gezet en willen alleen maar besparen op de dure brandstof en hebben geen idee wat snelheid vermeerderen in zijn 5e bij een snelheid van 80 inhoudt. Vaak trappen ze dan het gaspedaal in en merken dat de auto te langzaam versnelt en gaan dan NOG meer gas geven! Ach en wee, arme lagers en lagerschalen........ Dan komt daar nog bij dat een motor inwendig vervuilt als deze alleen maar lage toeren draait en dan ook nog eens op zijn donder krijgt. Dit heeft dus NIETS uit te staan met een mening hebben over WCP maar wel ALLES met het verstrekken van info. IK ben van mening dat wanneer je info verstrekt, dit ook zo volledig mogelijk moet doen. Het Nieuwe Rijden heeft niet ALLEEN MAAR voordelen. Daar zijn de bedenkers ZELF ook al achter gekomen. Vandaar dat ze hun adviezen al aangepast hebben v.w.b. de motortoerentallen...

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Iemand met een beetje gevoel voor techniek weet wanneer hij moet schakelen, dat is bij iedere auto anders. Bij constante snelheid kan je gerust aan 1500 toeren rijden met de meest wagens (niet bergop natuurlijk). Konstant met te hoge toeren rijden heeft geen enkele zin. Beter af een toe met warme motor eens goed doortrekken (kan voor een goed onderhouden auto alleen maar goed doen).

ejnn (0), 18 jaar geleden

Ik denk dat de overheid mensen bewust wil maken dat je brandstof kunt besparen door een lager toerental te hanteren, zoals ze doelen probeerden te bereiken met allerlei eerdere SIRE campagnes.

Ik zelf merk wel als je 80 rijdt en iemand in gaat halen misschien wel 1 minuut duurt, terwijl als je in de vierde rijdt 15 seconden bezig bent. Dat een auto daar niet beter van wordt lijkt mij ook duidelijk. Ik denk dat het vele malen belangrijker is om een Diesel langzaam op temperatuur te krijgen en dan normaal gaat rijden, dan meteen volgas de straat uit.

.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Het probleem is dat de meeste mensen helemaal geen gevoel voor de techniek hebben en het nieuwe rijden zo ook opvatten.
Die gaan idd in de 5 gewoon trappen.
Met de gevolgen die santa beschrijft.
Het kan allemaal wel maar die pook zit er niet voor niks in.
Een automotor draait het best met het toerental wat hoort bij de versnelling waar die instaat.
En 70 of 80 in de 5 rijden, het kan maar verwacht dan geen prestaties meer.
Persoonlijk sta je met het nieuwe rijden de boel gewoon te verzieken

ejnn (0), 18 jaar geleden

Ten eerste: ik ben niet voor het nieuwe rijden of tegen het nieuwe rijden. Ik geef alleen aan dat de overheid ons iets mede deelt. Dat het niet goed is voor jou auto dat is voor menig persoon duidelijk. Dan graag een ander punt Bio brandstof. Ik heb in het buitenland een test gezien waarin Bio brandstof vergeleken werd met gewone brandstof. Dan schrik je pas als ze de foto's laten zien van de binnenkant van de motor en de kosten zijn voor het repareeren van de motor. Er staat ons nog wat te wacten met de Bio brandstof.

Santa (0), 18 jaar geleden

Bovendien: het Nieuwe Rijden heeft ook al zijn lesje geleerd en heeft het advies schakeltoerental inmiddels verhoogd van 2000 naar 2500 rpm......... Waarom zouden ze dat nou gedaan hebben....?????

Santa (0), 18 jaar geleden

Tijdje geleden dat je die site bekeken hebt, WCP...?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.