Renault Twingo: Carterpakking Twingo met c3g motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 c3g

Hallo,

Ik heb een Twingo met een 1.2 c3g motor met een lekkende carterpakking. Ik wil deze vervangen. Ik weet dat er 2 "halve maantjes" in de uitsparing voor de krukas moeten. Op internet kwam ik deze set tegen http://www.arie.nl/auto-onderdelen/renau... maar bij de Renault dealer zeiden ze dat er voor de rest alleen vloeibare pakking tussen moet. Wie heeft dit klusje ooit uitgevoerd en hoe?

Alvast bedankt voor de reacties.

Ernie C.

Geplaatst door Ernie C. (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Vloeibare pakking is niet de juiste benaming. Pakkingvervanger is de naam. voor het gemak noem ik het kit.. zwart van kleur en leverbaar in een tube. Zelfs de halve maantjes hoef je niet te vernieuwen..

Weet je de oorzaak van de lekkage?? Als er niet gesleuteld is aan de carterpan en de bevestigingsboutjes zitten niet los of zijn niet los geweest, is lekkage langs de pakking vrijwel onmogelijk.. komt de olie niet elders vandaan, bv een lekke keerring, olidrukschakelaar of klepdekselpakking???

Ik zou eerst nog maar eens goed opnieuw kijken waar de olie weg komt.. en waarom?

Als toch blijkt dat fde olie langs de pakking het carter verlaat? moet je als volgt te werk gaan. Na demontage van de oliepan moet deze helemaal schoon gemaakt worden van pakkingresten. Het zelfde moet gebeuren met de rand van het motorblok. De randen waar de pakkingvervanger moet komen moeten beslist vetvrij zijn. Voordat je de pan opnieuw monteert monteert moet gecontroleerd worden of deze niet krom is en of de gaten van de bevestigingsboutjes niet vervormd zijn tijdens het eerder vastdraaien. Het zou hndig zijn als je tijdelijk 2 of meer tapeinden in het blok draait om de pan gelijkmatig aan te drukken (zonder schuiven) Desnoods vooraf zonder pakking proberen hoe dat te doen is. Pas de helemaal schoongeaakte ovaaltjes in hun groeven en doe aan het einde aan weerskanten minimaal kit Breng een pier pakking vervanger aan rondom op het blok zonder onderbreking. zelfs op de halve maantjes kun je een dunne pier 1mm leggen En zorg dat de pier tussen de binnenkant en de bevestigingsboutjes wordt gelegd.
Tijdens het aandrukken, zal de pier samengedrukt worden en lijmen op zowel het blok als op het carter.

Ernie C. (0), 10 jaar geleden

Heel erg bedankt voor je reactie en zeer nuttige tips.

Ik weet voor 99.9 % zeker dat het de pakking is. De lekkage zit onder het oliefilter maar rondom het filter is het helemaal droog dus daar komt het niet vandaan voor de rest is de voorkant van het blok geheel droog. Ik overweeg om de carterpan ook te vervangen omdat er een flinke, vrij diepe roestplek op zit. Dat scheelt weer schoonmaken en dan is hij zeker recht.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De felsrand van het oliefilter kan wel lekken. Daarnaast kan een afdichtingsprop in een oliekanaal ook voor lekkage zorgen.. Al met al zou ik eerst willen weten wat er lekt. En daarna uitzoeken waarom het is gaan lekken Pas daaarna is het mogelijk om gericht een goede reparatie uit te voeren. De rest is gokken....

Met een spuitbus remreiniger is de omgeving van het lek vetvrij te spuiten. Als je daarna talpoeder op de droge plek spuit kun je na de motor gestart te hebben exact de plaats van de lekkage lokaliseren.. Zelfs een scheur in het motorblok krijg je op deze manier te zien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.