close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: climate control links koud rechts warm

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci 120pk

Beste mensen,

ik heb dit bericht al een keer eerder gekoppeld aan een ander probleem.

Het probleem is een jaar weggeweest en nu weer terug.

De climate control links blijft op elke stand koud, recht functioneerd goed.
Ook op stand 26, de overrule stand, blijft links gewoon koud!
Rechts op 26 wordt zeer warm.

De auto is 2 weken terug bij de dealer in R'dam zuid geweest maar hebben geen foutcodes gevonden.
Auto heeft de hele dag daar gestaan en ze komen er niet uit, conclusie was dat er of een nieuwe climate controle pc inging of het dashboard eruit en kijken wat er dan loos is...

Moet preciezer kunnen lijkt mij! Vertrouwen in de dealer is aardig weggezakt, ook al door een eerder voorval bij deze dealer. Verder is de auto in onderhoud bij de Dieselspecialist jacobs en gouw in R'dam.

Ik heb gezocht naar dit specifieke probleem op de site maar niet kunnen vinden dat het precies dit geval is of erop lijkt dus ik hoop op goede reacties, alvast heel erg bedankt!!

Geplaatst door

Geer3469 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op laguna forum zijn we er ook nog steeds niet achter wat de oplossing is. Daar zijn er meerdere met het probleem. Geen enkele dealer heeft het kunnen vinden volgens de probleem houders.

Safrane10698 0

15 jaar

Sebastiaan bedankt voor je reactie!

Ik zit er nu aan te denken om maar een 12 volt kacheltje aan te schaffen voor onder mn stoel, krijg ik het straks als het wat kouder wordt toch nog een beetje warm haha.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat zelfs de dealer er niet uit komt ?!
Toen ik de auto net had toen werkte alles goed, wel werd het dashboard bij mijn rechter knie altijd loeiheet!
Ook als de airco aan stond...denk dat dit dan warme lucht was ?
Nu is dit niet meer het geval uiteraard.

Dit probleem heb ik een jaar geleden ook gehad maar toen moest bij 177d km's de versnellingsbak gereviseerd worden, toen was ik de auto 2 weken kwijt.
Toen ik de auto ging ophalen en de sleutel/kaart erin deed hoorde ik allemaal kleppen open en dicht gaan. Moest de radio-code ingeven en even later waren de rare geluiden weg.
Later op de snelweg voelde ik zowaar warme lucht aan mijn kant!!

Nu zijn we inmiddels bijna een jaar later en het probleem is weer terug.
Zelf denk ik dat er ergens een sensor stuk is die de mengklep aanstuurd of dat die klep juist stuk is...
Maargoed je zou zeggen dat als je de computer overruled en de temperatuurstand op 26 graden zet dat hij dan moet reageren. De airco gaat dan wel uit, dus de computer is niet helemaal stuk lijkt me, want rechts functioneerd het wel prima.

Ik ga ook is even speuren op het laguna forum misschien gaan er bij mij dan wat meerdere lampjes branden..
nogmaals bedankt voor je reactie!
groeten Gerard

Geer3469 0

15 jaar

Hoi Gerard,

Gelijk aardig hetzelfde gehad bij een Renault Laguna,(komt meer voor) maar daar lag het probleem juist rechts! dat er alleen maar koude lucht werd geblazen.!!
Het probleem ? mechanisch of electrisch...
Links en rechts hebben een aparte regel/stel motor om de klep(pen) te bedienen, het meest voor de hand liggende is dan natuurlijk dat de linkse motor defect is of vast zit.
De regelmotor links kan gekontroleerd worden op werking als je de temperatuur wijzigd, kun je met de hand voelen of de motor draait?
Aan de middenconsole naast het gaspedaal dien je de plaat te verwijderen en kom je met enig murwelen de motor tegen.
Nu was het in mijn geval niet de motor, maar een slecht kontakt van een GROENE stekker verbinding achterop het bedieningspaneel.

Nu heb je twee mogelijkheden de groene stekker of de regel/stelmotor.

Ik lees het wel of de bijdrage iets heeft opgeleverd.

succes

TheoStek 0
badge

15 jaar

Hoi Theo bedankt voor je reactie !!
Ik ga dit weekend even kijken, dan ben ik vrij en heb ik alle tijd!
Die plaat bij het gaspedaal, kan ik die makkelijk verwijderen ?
Bedankt!

Geer3469 0

15 jaar

Hoi Theo,
afdekplaat bij het gaspedaal verwijderd + isolatie boven de pedalen, dat zat even in de weg.
ik ben half op mn kop in de auto gaan liggen en zag idd een soort van motortje met een soort witte hendel eraan.

als alleen het contact aan staat dan zie je dat witte hendeltje bewegen. zowel als je links als rechts bediend.
je hoort hem dan bewegen. als je warm draaid gaat het witte hendeltje naar boven ( dan zie je hem niet meer ).
draai ik hem op koud dan gaat ie naar beneden en is de witte hendel goed te zien.

Als de motor draaid eigenlijk hetzelfde verhaal alleen hoor je dan niks bewegen natuurlijk.
wat ik wel zie als je hem helemaal op koud draaid, beide kanten, dat als de witte hendel helemaal beneden is dat ie dan een soort van terug ''klikt'' dit is maar een heel klein stukje...
wat wel gek is dat het motortje wat ik kan zien dus reageerd op de linker én rechter temperatuurknop!
zou ik het motortje links ook moeten controleren of is dat overbodig en kan dat niks met elkaar te maken hebben?

hoe kom ik achter de regelunit ? moet ik deze dan verwijderen ? want via de pedalen ga ik daar nooit komen denk ik...

ter info, beide buizen die van en naar de kachel gaan worden loeiheet, denk dus niet dat die verstopt zitten.
ik heb een foto gemaakt van wat ik kan zien daaronder, kan ik die hier op zetten ter verduidelijking?

alvast bedankt weer!

Geer3469 0

15 jaar

Foto's kan je via www.imageshack.us bijv hier posten, foto uploaden en dan de link plakken in je bericht.

Waar jij naar kijkt zijn de mengkleppen, door de klep verder open of dicht te zetten kan er meer/minder warme lucht bij kachel vandaan komen. (dit zie jij bewegen) Deze twee kleppen moeten dus onafhankelijk van elkaar werken. Echter het kan zijn de dat computer regelt dat als links iets warmer moet worden dat hij recht iets kouder maakt of andersom. (anders warmt de ene zijde mee op met de andere)

De regeleenheid van de ecc kan je verwijderen door asbak er uit te trekken->kaartlezer naar je toe trekken->dan regeleenheid eerst aan de onderzijde naar je toe trekken dan komt hij er zo uit. Alles zit geklikt.

Safrane10698 0

15 jaar

Dit probleem kan ook ontstaan door een 'fout' in de R.E. van de airco. De chip die dit regelt zit dan 'vol' . In sommige gevallen wordt een DF code opgeslagen m.b.t. de mengklep motortjes en soms wordt er geen code opgeslagen. In actis (Renault helpdesk) staat er een item over.
Accupool losnemen en dan zou het opgelost moeten zijn.

Meten=Weten 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de reacties, ik heb de foto staan op http://img248.imageshack.us/img248/7637/...
foto is gemaakt met mn telefoon...verder dan dit kan ik niet komen, zit met mn hoofd al tegen de pedalen haha!

ik ga eerst de optie van meten=weten proberen, want; vorig jaar is de versnellingsbak gereviseerd en is de accu er ook af geweest en daarna werkte het systeem weer!
maar is het niet raar dat die chip dan na zo'n 10 maanden weer 'vol' zit ? betekent dit gewoon eens in het jaar even de accu los halen ?!
het blijven rare auto's die laguna's!

Geer3469 0

15 jaar

Meten=weten jou optie heeft gewerkt !! thnx !
heb de min-pool er zo'n 2 uur af gehad en daarna weer aangesloten, het is raar maar waar; aan de linkerkant heb ik weer warme lucht !! ik weet natuurlijk niet voor hoelang...

kan het zijn dat mijn regeleenheid gewoon niet goed meer is ? en wat is een df code ?
ben benieuwd !!

Geer3469 0

15 jaar

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Laguna, maar dan omgekeerd. De linkerkant werkt prima. De rechterkant blaast alleen maar warme lucht.
Vanavond de optie van Meten=Weten geprobeerd. Helaas zonder succes. Nu hoop ik dat Theo mij misschien op weg zou kunnen helpen met zijn twee opties. Theo, waar moet ik op letten wanneer ik de groene stekker inspecteer? Op het eerste oog ziet de stekker er prima uit. En mocht het de groene stekker niet zijn, waar vind ik dan de eventueel defecte regelmotor? Ik gok rechts?

marinusbrink 0

15 jaar

Bovenstaand probleem heb ik nog eens in de aandacht gebracht op een ander forum en daardoor kwamen nog twee mogelijkheden als oorzaak naar boven:

Citaat:
"De klep die de koud, warme lucht verdeelt functioneert niet meer goed. Deze zou je moeten vervangen voor een nieuwe. De 0 stand moet hij eerst vaststellen en dat gebeurd niet goed of hij verloopt door spelling op het asje van de motor. Het is ook gebeurd dat door tijd en warmte de klep intern iets vervormt, waardoor de lucht niet meer goed wordt gemengd.

ik zou eerst de klep inspecteren of deze bij het starten van de auto op en neer gaat, hij moet namelijk eerst de 0 stand kennen, vandaar uit werkt hij verder. Dus als de computer een bepaalde stand ziet, is dit eigenlijk geen % opening. hij weet de nul stand en weet hoeveel stroom deze heeft gehad, aan de hand van de temp en de stand bepaalt hij of gecorrigeerd moet worden."

Safrane10698 0

15 jaar

Bedankt voor het meedenken, Sebastiaan. Heb je enig idee waar ik deze klep kan vinden?
Is dit dezelfde klep als waar Theo over praat?

Wat mij trouwens opviel nadat ik ruim 2 uur de min-pool heb losgemaakt, is dat ik bij het aansluiten geen radiocode moest invoeren. Kan dit kloppen?

marinusbrink 0

15 jaar

Zie de reactie #6 van Geer. Dan kijk je tegen de hendels aan die naar de mengkleppen gaan. Maar de mengkleppen zitten in het gehele apparaat.

Safrane10698 0

15 jaar

Thanks Sebastiaan. Ik duim morgen eens met mijn neus richting het gaspendaal voor de kleppen. Nu het wat kouder is geworden viel mij gisteravond op dat de bestuurderskant altijd koud blaast tenzij je de temp op 26 graden zet. Rechts blijft altijd warm, ook als je de temp op 16 graden in stelt. Duidt dit nog steeds op een probleem met de kleppen?

marinusbrink 0

15 jaar

Hoi Marinus,

Om even terug te komen heeft Sebastiaan de vragen al beantwoordt.
Nu met betrekking tot je vraag over de ingestelde temperatuur, denk ik dat dit meer te maken heeft met de interieur temperatuur sensor!!
Links blijft dus koud door de klep! en rechts blijft warm dus ook op 16 °C.

Nu weet ik niet welke Renault Laguna je hebt? Maar gok ik op de interieur sensor...
Bij een Ranualt Laguna II (2002) bevindt deze zich in een behuizing van de achteruitkijkspiegel tegen het raam.
Er zit een ventilatortje in deze kan vast zitten, waardoor de temp niet meer geregeld wordt.

TheoStek 0
badge

15 jaar

Als de sensor stuk was geweest dan was dat er met uitlezen uitgekomen, want de waardes kan je nagaan.

Safrane10698 0

15 jaar

Zal ik zeker niet in twijfel trekken..
Nergens staat vermeld dat de auto is uit gelezen..?

TheoStek 0
badge

15 jaar

[quote=Geer3469]De auto is 2 weken terug bij de dealer in R'dam zuid geweest maar hebben geen foutcodes gevonden.
Auto heeft de hele dag daar gestaan en ze komen er niet uit, conclusie was dat er of een nieuwe climate controle pc inging of het dashboard eruit en kijken wat er dan loos is...[/quote]

Safrane10698 0

15 jaar

Sebastiaan als je goed leest en de topic's afloopt, is het probleem van Gerard (Geer3469) opgelost en deze was idd uitgelezen.
Marinus heeft een nieuw probleem vast gekoppeld in een bestaand topic van gelijke aard, en daar wordt niets van vermeld dat de auto is uitgelezen.

TheoStek 0
badge

15 jaar

Maar goed, de klachten zoals omschreven is een bekende bij de eerdere modellen, en dan lag het bijna nooit aan de binnensensor. Maar sowieso bij problemen altijd eerst laten uitlezen.

Safrane10698 0

15 jaar

Sinds enkele dagen het zelfde probleem met mijn Laguna uit 2003. Nadat de accupool los is geweest is het probleem verholpen.
Meten=Weten, thanx voor de tip.

[quote=Meten=Weten]Dit probleem kan ook ontstaan door een 'fout' in de R.E. van de airco. De chip die dit regelt zit dan 'vol' . In sommige gevallen wordt een DF code opgeslagen m.b.t. de mengklep motortjes en soms wordt er geen code opgeslagen. In actis (Renault helpdesk) staat er een item over.
Accupool losnemen en dan zou het opgelost moeten zijn.[/quote]

aq_janssen 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.