close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio 2017: Clio 4 TCE 0.9 stotterend lopen bij constante snelheid

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Motorcode: H4B B4, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 66

Bij een Renault Clio IV 0.9 TCE model heb ik een (nieuw) probleem dat de auto stotterend loopt dat vooral te merken is bij constante snelheid of bij gebruik van de cruise control.
Optrekken gaan prima zonder vermogensverlies.
Verbruik ligt nu vergelijkend iets hoger dan 'normaal'.
Geen verschil in stotterend tussen koude en warme motor.
Er zijn geen foutcode in geschiedenis te vinden.
De Clio is hiervoor al bij Opel garage geweest : aantal maanden geleden zijn er nieuwe bougies geplaats bij regulier onderhoud en nav deze storing zijn alle bobines nu preventief vervangen, helaas zonder resultaat.
Luitster ik naar de uitlaat, hoor ik een lichte 'plof' geluid, maar hoor dat ook bij een andere clio dat verder wel goed loopt
Als brandstof is altijd de gewone 95 gebruikt.

Is dit een bekend probleem met een wellicht bekende oorzaak? Wat kan ik hiervoor vervangen/ reinigen of testen?

Geplaatst door

andriesbos (50)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

egr klep storing

Je antwoord is gelukkig gelijk kort en 'zeker' ; dit is dus een bekend probleem ?

EGR klep storingen ken ik wel bij de diesel autos en dat ze sterk vervuilen. Die geven ook bij benzine auto's zulke storingen?
Je bedoelt dan dit onderdeel https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/e...

andriesbos 50

1 jaar

. nee is niet dit onderdeel wat jij laat zien je moet echt zoeken egr klep,ik weet niet hoe handig jij bent maar je zou hem eerst eens kunnen afdoppen tenminste als dit bij dit model kan,of de stekker eraf pakken en gaan rijden waarschijnlijk krijg je dan wel een geel lampje op je dashbord maar dit kun je weer resetten als je de stekker weer terugzet,hij ziet er ongeveer zo uit zie foto

Dit gaat zeker wel lukken ;)

Ik ga zoeken, testen en de uitkomst uiteraard ook delen ;)

Thanks voor je reactie !

andriesbos 50

1 jaar

Het kan misschien aan mij liggen, maar ik heb nu 30 minuten lopen zoeken waar de EGR klep op een clio tce 0.9 zit en een dan te bestelen... Helaas vindt ik niets...Er zijn benzine modellen met een egr klep, maar deze toch niet ?
Op de clio diesel DCi zit uiteraard wel een EGR klep maar kan nergens info vinden voor de TCE 0.9 benzine clio 4 model.
De klep die je in je plaatje aanduid is voor een DCI diesel model
In een tutorial wordt ook aangegeven dat in deze clio geen air flow sensor in de lucht inlaat zit , dus ook dat kan het niet zijn?

Mis ik iets ?

andriesbos 50

1 jaar

als er geen egr opzit dan houd het op natuurlijk

De 0.9 benzine captur, ik heb er zelf ook een, heeft een roetfilter. Ik denk eerder dat het af en toe schokken veroorzaakt wordt door interne vervuiling. Zeker als je de schakelindicator aanhoudt zal dit optreden

7seconds 0

1 jaar

Wat is de beste remedie voor oplossen/verwijderen van deze interne vervuiling? Ik neem aan bij de kleppen ?
Bijv doortrekken naar hogere toeren bij een warmte motor of eerst een benzine toevoegen bijvoegen of spray bij de lucht inlaat inspuiten ?

andriesbos 50

1 jaar

ik ken het verschijnsel van het schokken niet. Toen ik mijn Captur kocht had deze 34000 km gelopen en liep ie niet best, vooral stationair behoorlijk schudden. Ik denk dat de vorige eigenaar veel korte ritten heeft gereden en/of de motor veel te laag in de toeren reed. De schakelindicator geeft bv bij 68/70 km per uur aan dat ik naar de 5e versnelling moet. Als ik dat doe bromt de motor en zit ik te ver onder het toerental en het juiste koppel 2250 nm). Dus ik rijd meestal tussen de 2250 en 4000 toeren, dat is het ideale koppelgebied. De eco stand gebruik ik alleen bij de koude start, dan loopt ie gelijk rustig en niet zo zenuwachtig. Ik tank altijd E5 en het echte verbruik gemeten aan de pomp ligt op ruim 1 : 16, praktisch altijd 50/50 wat betreft grote weg en stadsverkeer. Motor loopt nu (44000 km) rustig maar het zal altijd een driepitter blijven. De 0,9 tce heeft multipoint injectie dus is geen direct ingespoten motor als de 1,2 tce en 1.3 tce, waarbij de kleppen niet gesmeerd worden door het lucht/benzinemengsel. Ik denk dus niet dat bij de 0,9 tce de klepvervuiling een belangrijke rol speelt. Ik zou dus wel wat meer op toeren rijden als de motor goed warm is (ook in dit jaargetijde duurt dat toch wel een minuut of 15). Of het schokken hiermee overgaat weet ik niet.

7seconds 0

1 jaar

Eens het advies van 7seconds opvolgen en ook E5 gaan tanken?

Heino4267 655

1 jaar

Nav dit probleem heeft de lokale Opel dealer Broekhuis alle 3 bobines vervangen en inderdaad, hij liep iets beter, maar probleem was nog steeds aanwezig.

De renault dealer Bochane te Lelystad heeft het probleem onderzocht en ook in no time het wel echt opgelost !
Bij een van de bougies die de Opel dealer bij de laatste onderhouds beurt heeft vervangen, was er een stukje porcelein afgebroken waardoor overslag kon plaatsvinden. Dat is ook een bekend probleem bij een 'ploffende uitlaat'.
Bobines was dus alle drie gewoon goed, maar zijn door de opel dealer alle 3 gelijk 'weggegooit' dus niet contreleerbaar of als reserve achter de hand te houden. Dat alle drie stuk zijn, gebeurt praktisch nooit.

Helaas, De Peugeot, Opel dealer Boekhuis te Dronten heeft hier echt steken laten vallen !.

andriesbos 50

1 jaar

Na aanleiding van het probleem en de foutieve constatering waarbij de bobines zij vervangen, is de volledige factuur door de Opel dealer gecrediteerd.
Gelukkig toch nog een goed eind en nu nog steeds een goed lopende clio.

andriesbos 50

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.