Renault Clio 2020: Clio 5 Bi-fuel distributieketting of riem

Bouwjaar: 2020, Brandstof: Gas, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1000

Mijn clio Bi-fuel uit 2020 heeft er inmiddels 135.000 km opzitten. Incl de nodige problemem en kosten helaas.
Volgens de dealer moet de distributieriem binnenkort- bij 150.000 km-vervangen worden.
Maar het rare is als ik op zoek wat dit gaat kosten, ik zowel bij de Renault site zelf als bij Winparts etc geen steek verder kom.
Er wordt aangegeven dat er geen riem op zit maar een ketting. Op alle sites, dmv kentekencheck.
Maar volgens de dealer wel dus
Iemand enig idee waar ik meer informatie zou kunnen vinden?

Bvd Remon

RdeGoeij

Geplaatst door RdeGoeij (0) , lid sinds 7 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Bandenmannetje (15) PRO, 7 maanden geleden

Zij zullen de multiriem wel bedoelen

    Nee hoor, kwam incl beurt a+b op 1500 euro, incl waterpomp.
    Maar… ketting of riem? - RdeGoeij (0), 7 maanden geleden

JGC (35), 7 maanden geleden

Bij motoren met ketting loopt de waterpom eigenlijk altijd over de multiriem.
Even gekeken op je kenteken, vind nergens distributieriemen of kettingen aangeboden, wel de waterpomp. Die heeft geen tandaandrijving, dus ik vermoed dat je idd een ketting hebt met waterpomp over de achterkant van de multiriem.

    Dank je voor je reactie.
    Wel apart dat je op internet zo weinig kunt vinden over een model dat al 4 jaar op de markt is .Het zou wel een meevaller zijn, als het een ketting ipv riem is. Ik overweeg nl om de auto 🚗 weg te doen, ivm kosten die ik gehad heb en nog komen. Lpg verdamper is vervangen(a 1400 euro ), banden en koppeling duren geen jaren meer. En dan nog de distributieriem erbij, maakt het dat ik hem wil(de) verkopen. - RdeGoeij (0), 7 maanden geleden
    1400 euro voor een verdamper... doorgaans gaan die langer mee en kosten die minder dan dat... voor dat geld bouw je bijna een complete installatie in.

    Distributie is ketting bij deze dingen, waterpomp loopt idd over de achterkant van de multiriem:
    https://mymotorlist.com/engines/renault/...
    Dat tonnetje met 3 boutjes is de waterpomp.

    Voor distributie wordt maar weinig alternatief aangeboden. Waarschijnlijk omdat het niet vaak kapot gaat, en als het dan kapot gaat moet je ook bepaalde garanties kunnen geven. Dan is 4 jaar na introductie vrij kort.

    Kettingen kunnen overigens wel kapot, maar als je verder geen rare geluiden of storingen hebt is de jouwe niet aan vervanging toe. - JGC (35), 7 maanden geleden

Beunhaas (495) PRO, 7 maanden geleden

Ja, deze motoren hebben een ketting....dus weg blijven van deze garage...

Hans4040 (300) PRO, 7 maanden geleden

De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig. Heeft de motor een afgesloten metalen kap (om te voorkomen dat de motorolie lekt)? Dan heeft u een kettingsysteem.

Bron:https://vehicleaftermarket.skf.com/nl/nl...

Beunhaas (495) PRO, 7 maanden geleden

Toch niet bij Renault?

    ik reageer op de reactie de makkelijkste manier om er achter te komen ...............deze is ook over het algemeen niet perse een merk,ik bedoel dus ook over het algemeen - Monteur Senior (610), 7 maanden geleden

Beunhaas (495) PRO, 7 maanden geleden

Ja, Hans4040 was niet 100% spot on, maar meestal gaat het zo toch wel op...
Voorzover mij bekend hadden en hebben alleen Ford en PSA motoren een natte riem...

Moderator Problemcar (75) PRO, 7 maanden geleden

Verhaal over verdamper verwijderd; niet relevant aan probleem.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.