Renault Clio: Clio stopt met starten na paar seconden.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Goedendag iedereen,

Bij deze Renault Clio van 2002 hebben we al twee weken hetvolgende probleem. Tijdens het starten stopt de startmotor na twee seconden met starten, nog net voor de motor aanslaat. Het probleem doet zichzelf alleen maar voor eens in de 30 keer proberen dus jullie begrijpen dat dit niet makkelijk is voor ons. De startmotor en het kleine zwarte startrelais (bij de koplamp linksvor) reeds vervangen maar mocht niet baten. Massapunten op de motor en accu reeds gecontroleerd en uit voorzorg goed schoongemaakt.

Ik ben er van overtuigd dat er iemand anders hier op dit forum dezelfde problemen heeft gehad en wellicht heeft opgelost. Wie kan ons helpen...

Bij voorbaat dank,

Teun

runtoteun

Geplaatst door runtoteun (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

abc (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je het goede relais vervangen.
ik adviseer altijd om ze alle 3 te vervangen

DAF33 (0), 12 jaar geleden

Teun

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 2002 Clio RS. Gedurende zo'n episode blijkt dat als je even wacht na het contact aan te zetten de starmotor helemaal niet draait. Ik konkludeer voorzichtig dat het mogelijk de startbeveiliging is, maar ik heb verder geen bedradings schema.

Ik had ook al de BDP sensor vervangen maar dat was het niet.

Ik zou het liefst de hele startbeveiliging er uit willen halen. Heb je daar ervaring mee?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn opl voor het probleem bekent bij de dealer.
Foutcode als ik me niet vergis DF076.
Bij de een moet je op de code ring kijken of er een gele schakelplus zit of een rode draad met constantplus.
Bij de gele draad dan moet men de deze draadpositie op een constantplus aansluiten. (let op draadje wel doorknippen en aan de codering kant de constanteplus zetten). en codering vervangen.
Als de draad al rood is en voorzien van constandplus alleen de codering vervangen.

Aangezien de de auto van 2002 is kan deze ook intern probleem in de uch hebben.
Moet je even laten checken bij de dealer ivm productiedatum en software versie.
Als deze in de serie valt dient deze incl codering te vervangen worden.

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

@DAF33:
Je kunt in je instrumentenpaneel zien of de startbeveiliging er af is: blijven knipperen = startbeveiliging niet vrijgegeven. Knippert niet: dan zou de auto gewoon moeten starten/aanslaan. Het is inderdaad zo dat als je de auto te lang op contact hebt, de startbeveiliging deactiveert (na iets van 5 of 10 minuten). Je moet dan de sleutel er uit halen en weer opnieuw erin steken.

Als de startbeveiliging wordt vrijgegeven en de auto start toch niet (dus de startmotor wil niet gaan draaien), kan dat de volgende oorzaken hebben:
- het stekkertje aan het draadje dat van het contactslot af komt, maakt op de startmotor geen goed contact (schoonmaken / contactdruk herstellen)
- draad tussen contactslot en startmotor is beschadigd (draadboom nalopen en herstellen)
- contactslot defect (electrisch gedeelte vervangen)
- startrelais op de startmotor defect (kan je controleren door met de auto op contact en de versnelling in vrij en de handrem aangetrokken het kleine contact op het startrelais even door te verbinden met de dikke moer op het startrelais. Als de startmotor dan wel gaat draaien, is het startrelais in orde).
- contactslot defect

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je het probleem zoals ik in 4 heb aangegeven hebt dan zit het probleem niet in de startmotor of contactslot.
plipsleutel en startvergrendeling is niet het probleem bij de klacht die je hebt.

De start procedure wordt software matig onderbroken in de Uch.
Je kunt hem resetten dmv inde zekeringskast intrieur alle 3 de zekeringen eruit te nemen met de auto op contact en wacht zo'n 5 minuten en stop deze weer terug.
Contact af zetten en daarna weer starten.
Als het goed is start de auto weer normaal de eerste tijd.

DAF33 (0), 12 jaar geleden

Ramjod

Welke 3 zekeringen betreft het hier?
Ik zie er maar één voor de 'Engine Immobiliser' in het interieur zekering kastje.

Groet
Rocketman

Dmld Auto,s (0) PRO, 12 jaar geleden

Kabels onder rele goed nakijken. Soms heeft een of meer kabels slecht contact.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Zie aan binnen zijde klepje zekeringskast dashbord daar staan de ze vermeldt.

runtoteun (0) PRO, 12 jaar geleden

Goedendag,

Dit probleem was mij ontgaan omdat door een foutje ik hierover (deze topic) geen emails heb ontvangen en de auto is inmiddels omgeruild voor een astra.
Weet vrij zeker dat door het vernieuwen van het startrelais het probleem er niet meer is, kan me ook niet voorstellen dat het anders heel ingewikkeld is bij zo'n auto. Mocht de volgende eigenaar (straks bij verkoop) ook problemen hebben dan ga ik wellicht wat met de info van Ramjod doen, tot die tijd......


Bedankt voor de hulp.

Teun

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ok Teun bedankt voor de terug koppeling.

Andre379 (0), 12 jaar geleden

Wat ik ook een keer heb gehad is, dat de accu slecht was, nieuwe erin en zelfde probleem, daarna uitgelezen en alle fouten gewist, toen was het probleem over.

DAF33 (0), 12 jaar geleden

Ramjod

Dat in en uitnemen van de UCH zekering heeft tot dusver goed geholpen.

Bedankt voor de tip!

Rocketman

frotkees (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb ook clio uit 2002 1.2 hij gooit hem 5 sec rond en in die tijd dat hij hem rond gooit vonkt hij niet maar hij start helemaal niet meer wat kan dat dan zijn??

HansJola (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de tip het resetten van de UCH werkt, ik weet echter niet voor hoelang.
Als het probleem zich blijft voordoen weet iemand dan een definitieve oplossing?

Alvast dank Hans van Brussel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.