close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 19 1994: Co t.o.v Lambda-waarde

Bouwjaar: 1994

Volgende fenomeen deed zich voor bij deze 19 met 1.4 mono-point:

Bij keuring in eerste instantie stationair, wel met warme motor een Co van 6%. De auto wordt voornamelijk op korte stukken gereden door een oudere dame, en vervuiling van L-sonde en Catalysator leek mij voor de hand liggend. Ik heb reiniger in de benzine toegevoegd en met de auto een 30 minuten flink gereden, regelmatig doorgetrokken tot 6000 tpm.

Bij 2e meting was CO 0%, zoals het hoorde, maar, een Lambda-waarde van 1,15...niet goed dus.

Bij simuleren van de lambda naar de ecu toe, aan de 4gas-tester een Lamda-waarde van strak 1.00 gecreeerd, maar bij een aan de 4gas-tester gemeten Lambda 1 was het gemeten CO wel een 2-2,5%.
Verdenking valt voor mij hierbij op de Catalysator.
Wel dien ik op te merken dat in het verleden bij een collega van mij, ivm een te hoog stationair toerental(1500 tpm/warme motor), ipv de lekkende pakking onder de mono-point, het gat waardoor de uitlaatgassen kunnen circuleren is afgestopt met een bout. stationair toerental was vanaf dat moment weer goed, maar mogelijk verklaart dit het euvel van nu?

Geplaatst door

alfamini (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke spanning geeft de lambda sensor af?

lupo6727 0
badge

21 jaar

Ik denk dat luchtlekkage het euvel is, dus pakking tussen de spruitstukken. Dit kun je volgens mij ook zien aan het O2 op de viergastester. Is de uitlaat toch wel gasdicht? Dan krijg je ook dit soort problemen.

ik zou eerst de injector controleren spuit waarschijnlijk veel te veel in komt veel voor vooral bij auto's die korte stukjes rijden (zie je waarschijnlijk ook terug in een hoge HC waarde)

HM 0
badge

21 jaar

je hebt het over lambdawaarde bij stationair,is dit een keuringseis of niet,volgens mij moet, lambda 0.97 tot 1.03 zijn bij verhoogd toerental,dus als de motor gewoon goed presteert,hoef je er volgens mij niets aan te doen......of vergis ik mij en moet ik m.n keuringspas inleveren????

Michael7702 0
badge

21 jaar

Niet inleveren!!!!!, lambda is alleen bij verhoogd tpm. van toepassing, niet stationair. .

Averdonk 0
badge

21 jaar

De renault is inmiddels klaar en goedgekeurd.....diverse probleempjes zorgden voor de combinatie.



1:Lichte lekkage uitlaat, hierdoor beinvloeding Lamda-waarde die hoger werd>>2:soms slecht werkende Lamda-sonde, signaal viel gewoon soms weg, niet aan de kast, maar wel rijdend met een mobiele lambda-tester>>3:katalysator was inderdaad redelijk vervuild, bij dichte uitlaat, en nieuwe lambda-sensor was Lambda-waarde ok, maar nog steeds CO bij een lamda=1 aan de hoge kant, grens-geval.....de auto halve dag als boodschappen-auto gebruikt, met hogere belasting en toerentallen gereden dan de wat oudere eigenares doorgaans doet, en ook de Catalysator kwam weer tot leven! Sterker nog, einde vh verhaal was een strakke lambda=1 en een CO van 0%.



Pakkings-gedeelte bij circulatie gewoon laten zitten, dus ook met dit systeem buiten werking, voldoet deze motor ruimschoots aan de eisen!


alfamini 0
badge

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.