Goedendag,
Ik heb een probleem met de CO waarde van een Renault 19 16v.
ten eerste is het verbruik ook aan de hoge kant
het HC is ook aan de hoge kant
CO is stationair nog wel binnen de perken namenlijk 0.3
als ik de motor op toeren gooi voor de 4 gas meting, dan loopt het co naar de sterren, hc is hoog, lambda is dan 1.02
bij een bepaald toerental is het co 0.39 maar dan is het lambdagetal weer veel te hoog.
wat ik gecontroleerd heb is:
Lambda sonde dit is vervangen maar geeft continu 0.1 a 0.2 volt aan.
de verwarming van de lambda sonde is ok
katalysator is ok die heb ik los gehad en ziet er goed uit.
temperatuursonde koelvloeistof is ok
temperatuursonde inlaatlucht is ok
gaskleppositiesensor is ok
de auto rijd verder prima maar wel met een bovenmatig verbruik.
wie o wie heeft nog ideeen over dit probleem?
met vriendelijke groet, Niels
Geplaatst door nsdj1983 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 19? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 Reacties
oldford (0) PRO, 14 jaar geleden
Je zet er geen O2 percentage bij, maar ik denk dat dat ook hoog is, anders kom je niet aan die arme lambda-waarde.
Zuurstof moet ergens vandaan komen, dus misfires of lekkage aan het uitlaatspruitstuk.
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
arme lambda waarde ok maar dan verklaar ik nog niet waarom het voltage van de lambdasonde zo laag is.
en het co zo hoog
jan4911 (0) PRO, 14 jaar geleden
Hoe heb je de sonde-spanning gemeten?
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
de sonde spanning is bij verhoogd toerental 0.1 a 0.2 volt en blijft daar steken
jan4911 (0) PRO, 14 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk met wat voor meter je de spanning gemeten hebt. Deze spanning gaat namelijk (als het goed is) pendelen tussen hoog en laag. Met een te trage multimeter krijg je dus een meting waar je niet veel mee kunt.
Het makkelijkste vind ik persoonlijk het gebruik van een lambda-tester daar op deze manier het pendelen gevisualiseerd wordt
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
ik heb de spanning gemeten met een fluke multimeter met een balkje onderin het scherm die snel reageerd
oldford (0) PRO, 14 jaar geleden
Simpel. Lambda-sonde doet precies wat deze moet doen, zuurstof meten.
Computer krijgt signaal dat het mengsel te arm is en verrijkt en verrijkt en verrijkt.....
Zoals ik al zei, die zuurstof komt ergens vandaan.
jan4911 (0) PRO, 14 jaar geleden
Is de zuurstofwaarde in de uitlaatgassen ook werkelijk zo hoog?
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
dat zal ik morgenvroeg eens even meten.
hoe hoog mag het zuurstof percentage zijn?
jan4911 (0) PRO, 14 jaar geleden
nagenoeg nul
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
bedankt voor de info, echt super hoe snel ik reactie's krijg
jullie horen nog even hoe het afloopt
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
ik ben weer even met de auto bezig geweest.
ik kwam erachter dat er een klein lek was bij het uitlaatspruitstuk. dat heb ik verholpen maar nu is het co nog steeds niet goed. stationair is het 0.22 en zuurstof 1.30 op toeren loopt het co op naar 1.6 en zuurstof daalt dan naar 0.30. niet goed genoeg voor de apk dus. Ik heb ook nog met de multimeter het lambdasignaal gemeten die blijft steeds rond de 0.1/0.2 volt hangen de computer wil dus verrijken.
ik loop nu behoorlijk vast en hoop dat iemand mij een goede tip kan geven.............
greetz, niels
abc (0) PRO, 14 jaar geleden
koppel je accu even los of ff de stekker van de computer er af en dan nog eens meten.
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
accu klem al tijdje logehad en weer geprobeerd maar nog steeds hetzelfde.
jan4911 (0) PRO, 14 jaar geleden
Het klinkt misschien raar, maar ik zou geloof ik toch gaan twijfelen aan de lambda-sonde. Heb je een nieuwe sonde geplaatst of een gebruikte? Als je er een voorhande hebt zou ik dat eerst eens proberen. En anders zou ik het toch proberen met een andere sonde. De sonde geeft namelijk een arm mengsel aan dus gaat de computer verrijken.
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
eerlijk gezegd twijfel ik ook aan de lambdasonde. als ik meet met de multimeter krijg ik op toeren 0.1 a 0.2 volt maar als de motor stationair loopt krijg ik een - in het display dat wil zeggen dan de polariteit dan is omgedraaid zou het dan toch de lambdasonde zijn, het zou in ieder geval wel mooi zijn.
nsdj1983 (0) PRO, 14 jaar geleden
In eerste instantie had ik er een gebrukte lambdasonde in gezet, deze bleek dus niet goed te zijn.
ik heb nu een nieuwe geplaatst en nu is het co stationair 0.08 en op toeren 0.18, ruim voldoende voor de APK dus.
in ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken.
met vriendelijke groet, Niels