164 bezoekers online

Renault Laguna 1999: CO waarde was boven de 0,5

Bouwjaar: 1999, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig

Vandaag naar de keuring geweest, alles ok alleen uitlaatgassen van het voertuig voldoen niet aan de huidige norm.
Alles ok alleen de CO waarde was boven de 0,5 bij stationair toerental en bij 2500 toeren ook te hoog.

Waar zou de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt

Zambezi

Geplaatst door Zambezi , lid sinds 3 jaar geleden

23 Reacties

0

oldford, 3 jaar geleden

Met alleen het CO om af te gaan gok ik voor nu op een defecte katalysator.
Wat waren alle exacte waardes van de meting? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal? Zowel stationair als op toeren.

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Deze waarden weet ik niet
Ze zeiden alleen dan de CO te hoog was 0,5 stationair en op 2500 rpm nog hoger.
Lambda waarden waren goed zij hij?

0

oldford, 3 jaar geleden

Als de lambda waarde tijdens de 4-gas test echt goed was (rond de 1,0) dan rijst de verdenking dat de kat overleden is.
Zonder de exacte meetwaardes is het niet vast te stellen en blijft het een gokje/verdenking.
Wat zei de man die de APK-keuring deed?

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Deze zij CO te hoog!

Ik zal eens een onderhoud beurtje doen,
Luchtfilter, bougies, olie en filter.
Dan terug gaan en een fotootje nemen van de waarden.
Dan kom ik wel terug.
En misschien heb ik deze keer geluk.
En ff goed heet rijden vooraf?

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Btw auto net 145000 km
Ik rij nooit harder dan 110 km/h
En vorige weer achterste twee knalpotten vervangen.

0

kaleido 1, 3 jaar geleden

Dan eens de auto flink op zijn staart trappen , als de motor inwendig vervuild is dan kan dit ook een slechte verbranding dus verkeerde waardes geven.
Afstappen van het ouwe truttig nieuwe rijden.

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Morgen naar de Keuring
Dan weet ik meer te vertellen.
Zal een fotootje maken van de waarden.
En natuurlijk knallen richting keuring :)

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Misschien ook nog even luchtfilter vervangen
Weet iemand welke ik erin zou kunnen steken (een die meer lucht doorlaat)
Misschien ook weer een stage in de goede richting?

0

Heino4267, 3 jaar geleden

??? gewoon een originele!
En anders kom je bij een KN-filter uit, met alle herrie van dien.

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Ok bedankt
Kan de luchtfilter ook invloed hebben op een te rijk brandstof mengsel?

0

primera p11, 3 jaar geleden

Heb je een brandend storingslampje?.
Want dat zou je met deze storing wel moeten hebben.

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Nee er is geen storing melding op het dashboard.

Net oli en oliefilter vervangen, nu luchtfilter en bougies ophalen.
Deze erin steken en dan naar de keuring knallen :)

Tot straks :)

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Ben net terug van de keuring
Helaas afgekeurd.
(Had nog even bougies vervangen, luchtfilter en olie en oliefilter).

Natuurlijk op CO

CO stationair 0,528
Deze moet onder de 0,5 zitten
CO op toeren 0,543
Deze moet onder de 0,3 zitten

Lambda meting 1,004
Deze zou ok zijn.

Kan iemand mij wat verder helpen.

0

oldford, 3 jaar geleden

En de rest van de waardes?

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Dat is alles wat ze gemeen hebben!

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Gemeten bedoel ik

0

oldford, 3 jaar geleden

Dit is alles waar ze naar gekeken hebben, omdat dat voor de APK verplicht is.
De gas-tester meet ten alle tijden veel meer. En die informatie is nu juist handig bij diagnose stellen.

Om de lambda waarde te berekenen moet de gas-tester CO, CO2, HC en O2 meten.
Dat gebeurt ook bij stationair (de gas-tester weet niet eens dat de motor stationair loopt), dus ook bij stationair is een lambda getal aanwezig.

Bij gebrek aan de rest van de waardes blijf ik bij de eerdere mening, een zware verdenking dat de kat defect is.

0

Raabje2, 3 jaar geleden

Helpt het niet voor een gunstigere meting om de motor eerst goed warm te rijden, half uurtje snelweg?

En schonere benzine tanken, V-power, BP Ultimate voor schonere uitlaatgassen? Zou mooi zijn als je hiermee weer net onder de grenswaarden uitkomt.

0

RPJdeWeert, 3 jaar geleden

Of je houdt op met hopen en onnozele zaken, laat een goede diagnose stellen en vervangt wat nodig is.......

0

Raabje2, 3 jaar geleden

Ja, maar, dan heeft de TS de omgekeerde volgorde gedaan, eerst veel vervangen wat niet helpt, en dan alsnog die katalysator. Relatief dure grap voor een ouwe bak uit 99...

En komt een auto uit 99 wel door de keuring met een nieuwe katalysator, of is er kans dat het dan nog steeds niet goed is, omdat de milieu regels streng zijn, of de motor te primitief is? Ik ben geen techneut, maar met een bak uit 99 zou ik toch wel twijfelen om er nog in te investeren. Ik zie sowieso niet veel oude auto's meer rijden op straat, als ik naar kentekens kijk.

0

oldford, 3 jaar geleden

Raabje, de mileuregels zijn niet te streng en de motor is niet te primitief, want vorig jaar kwam deze wel door de keuring.
Zogenaamd "schonere" benzine tanken zal niet veel tot niets helpen, daar is de afwijking te groot voor.

En of de auto met een nieuwe katalysator wel voldoet aan de regels?
Het lijkt erop, maar op afstand een juiste conclusie trekken met veel te weinig gegevens is en blijft moeilijk tot onmogelijk.
Vandaar dat advies: laat een goede diagnose stellen.

En wat dat vervangen van onderdelen betreft, dat zijn gewoon dingen die bij een grote beurt horen.

0

Zambezi, 3 jaar geleden

Dan stel ik de vraag, waar kan ik een goede diagnose laten stellen.
En iemand die dit ook eerlijk doet en niet gewoon aan zijn portemonnee denk? :)

0

Highway, 3 jaar geleden

Plaats nu alle waardes van de 4 gas meting. hc en O2 erbij dan kunnen we je helpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.