Renault Laguna: Controlelampje elektrische storing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk ging het controlelampje elektrische storing branden. Vervolgens ging de motor gemiddeld zo´n 2500 toeren draaien, maar enigszins onregelmatig, en reageerde niet meer op het gaspedaal. Motor gestopt, gewacht, kaart eruit, kaart er weer in. Lampje gaat direkt branden, voordat de start knop wordt ingedrukt. Na zo´n 15 minuten, maar besloten ANWB te bellen. Na 1.5 uur verschijnt de depanneur. In Frankrijk wordt een auto vrijwel nooit ter plekke gerepareerd, maar eigenlijk altijd afgevoerd. Op dat moment deed de storing zich al niet meer voor. Volgende dag ben ik naar de depanneur gegaan. Heb zelf maar weer een proefrondje gereden van zo´n 30 minuten. Geen enkel probleem meer. Ik neem de auto dan maar weer mee. In de loop van de middag wil ik wegrijden, en meteen bij het starten doet het probleem zich weer voor. Hortend en stotend en met loeiende motor bij stoplichten, weet ik de depanneur nu zelf te bereiken. Echter deze zit te eten, en heeft dan dus geen tijd. Gelukkig weet hij het diezelfde middag ook te reproduceren. Hij hangt er een computer aan om e.e.a. uit te lezen, maar kan geen definitief uitsluitsel geven. Volgens hem zijn het niet de bobines, niet de bougies, heeft niets te maken met LPG, maar hij verdenkt de sonde. Behalve het uitlezen doet hij kennelijk ook een reset. Hij vertelt mij dat de auto naar de Renault dealer moet omdat die blijkbaar andere software hebben waarmee ze de diagnose hopelijk wel met zekerheid kunnen stellen. Een dag later neem ik kontakt op met de Renault dealer. Deze meldt mij dat de auto prima loopt en dat hij geen probleem kan vinden. Ik ga maar weer zelf een proefrit maken. Ditmaal tot aan mijn voordeur. Ik ben weer thuis....

cpescador

Geplaatst door cpescador (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cpescador (0), 15 jaar geleden

Nu zag ik dat dit probleem erg veel lijkt op topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
maar dat dateert al weer van enige tijd geleden. Aangezien dit probleem zich moeilijk laat reproduceren, is ook moeilijk te bewijzen, dat het daadwerkelijk is opgelost, bij de diverse voorgestelde ingrepen. En omdat dit topic al weer al weer enige tijd geleden beschreven is, is de vraag of er inmiddels nieuwe inzichten zijn.
Wat is nu de echte oorzaak en oplossing? Wat is de procedure bij Renault, als iemand zich met een dergelijke klacht meldt?

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

ik werk deze klacht af zoals beschreven in dat topic dat je aanhaald en heb al div malen de computer vervangen waarna de klacht niet meer terug kwam

cpescador (0), 15 jaar geleden

Als je er zo zeker van bent dat de computer dus kapot gaat, dan is de vraag hoe komt dat? Het meest voor de hand ligt dan dat deze of te heet wordt, of blootgesteld wordt aan te veel trillingen, waardoor er iets breekt. Een computer die te heet wordt, gaat rare dingen doen, en het probleem is weg zodra de temperatuur weer binnen de tolerantie ligt, tenzij hij ahw smelt/verbrandt. Aangezien het probleem bij mij vanzelf weer verdwenen is (ik heb nl. al weer zo n 2000km gereden zonder enig probleem, en zonder iets vervangen te hebben), vraag ik mij af of de temperatuur niet af en toe te hoog is, zeg maar net tegen de tolerantie aan. Als dat zo is, dan zou een koelplaat bv een oplossing zijn. Waar zit deze computer en kunnen we meten wat de oppervlakte temperatuur is?

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Onder de batterij.

dazzleme (0), 15 jaar geleden

had ook zón storing maar dan in januari 2007 met laguna 1.8 16v bj2001
rekeneenheid vervangen update eroverheen en probleem heeft zich niet meer voorgedaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.