close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Diesel loopt bonkerig bij koude start

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 TD

Nu het kouder wordt start mijn diesel motor nogal bonkerig(zoals bij een benzine motor als hij op 3 poten loopt). Ik heb vorig jaar alle gloeispiralen vernieuwd.
Weet iemand wat ik hieraan doen?
mvg henk

Geplaatst door

TR6 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe loopt hij als hij warm is? Rookt ie dan ook overmatig?

jopiekees 0
badge

13 jaar

Hallo Kees,
Sorry ik was even een paar dagen niet On line daar vandaan.
Als hij warm is loopt hij als een zonnetje ondanks zijn 380.000 km stand. Hij rookt ook niet. Verbruikt geen olie.
Ik ga vandaag even checken of alle gloeispiralen o.k zijn. Mijn accu is niet meer 100 %(4jr. oud) Kan dat er ook mee te maken hebben?
gr. Henk

TR6 0

13 jaar

Ik denk niet dat het aan de accu ligt. als hij daardoor niet goed zou gloeien, zou hij ook niet meer starten. Het is misschien wel nuttig om te meten op de gloeibougies of er überhaupt wel spanning op komt (bij koude motor uiteraard). Als er wel spanning komt moet het minimaal 10 Volt zijn (belast). Omdat de motor wel goed loopt als hij warm is, zijn de gloeibougies verdachte nummer 1.

ik hoor het wel.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Ik heb gisteren de gloeispiralen eruit gehaald en gevoeld of ze warm werden met kontakt aan. Ze werden aardig heet dus de gloeispiralen op zich zijn goed. Alleen zal ik morgen even
meten of er min. 10 volt opstaat.Dan hoor je dan wel. Kan het niet aan de brandstof pomp/verstuivers liggen?
gr. Henk

TR6 0

13 jaar

Gloeispiralen zullen altijd wel warm/heet worden.
Maar dat betekend niet dat ze dan ook nog goed genoeg zijn.
Wel aardig heet is vaak niet goed genoeg.
Als ze goed zijn worden ze in een redelijk korte tijd toch wel roodgloeiend mits de accu oke is.

S400 0

13 jaar

Hallo Kees
Ik heb op alle gloeispiralen +/- 11,3 volt gemeten. De accu spanning was 14,4 volt als de motor loopt. Deze gloeispiralen zitten er 2 jaar nu in en =/- 30.000 km mee gereden.
Is het ondanks alle gegevens die ik heb gegeven misschien dan toch verstandig op alle spriralen te vernieuwen?
gr. henk

TR6 0

13 jaar

2 jaar is nog niet zo heel lang dat moet makkelijk kunnen .
Maar er kan natuurlijk altijd wel een gloeisspiraal sneuvelen of slechter worden.
Gewoon even goed testen dus even eruit en kijken of ze echt gloeien of aleen maar heet worden.

S400 0

13 jaar

Hallo Kees
Ik ben blij want ik heb het gevonden. Ik had van de week 3 gloeispiralen er uit gehaald. Om de gloeispiraal van de 2e cyl. eruit te halen moet je nogal wat wegslopen.Wel had ik daarop 11,3 v gemeten en dacht het zal wel toevallig zijn als deze stuk is. Vandaag toch maar deze eruit gehaald en jawel hoor hij was stuk.
Bedankt voor je advies en meedenken. Prettig weekend. gr. henk

TR6 0

13 jaar

Net als Kees ook S400 bedankt voor je advies. gr henk

TR6 0

13 jaar

Tip voor de volgende keer:
Je herkent een defecte gloeispiraal alleen aan het feit dat die te weinig stroom uit de accu trekt.

Je bespaart je een hoop gesleutel voor niets als je iemand met een z.g. "Ampèretang" opzoekt die gelijkstroom kan meten: die meet de stroom door een draad d.m.v. het omklemmen van die draad.

Voorbeeld:
http://www.google.com/imgres?q=amperetan...

Gebruik:
(Tijdens het gloeien:)
- je meet eerst met een Volt/Multimeter de spanning op elke gloeispiraal t.o.v. massa(om te voorkomen dat een spanningsverlies ergens anders of een defecte accu de oorzaak is). Die spanningen moeten op alle gloeispiralen identiek zijn.
- daarna kan je heel eenvoudig de stroom per gloeispiraal meten door de Ampèretang om de aansluitdraad ervan te klemmen. (Je hoeft hiervoor dus niets te demonteren!!!)
Alle gloeistromen dienen identiek te zijn: als er eentje te weinig stroom trekt, wordt die wel warm, maar niet heet genoeg. Je moet die dan vervangen.

Heino4267 655

13 jaar

Dag TR6, Ik was even afwezig, vandaar dat reactie uitbleef. 11,3 Volt op de Gloeibougies is in elk geval voldoende, dus aan de voeding zal het niet liggen. Op elke gloeibougie zul je dezelfde spanning meten omdat deze parallel zijn aangesloten (spanning is overal gelijk). Het belangrijkste is zoals Heino4267 zegt, ampéretang geeft inderdaad uitsluitsel. Als je niet de beschikking hebt over een ampéretang, kun je ook met een losse draad werken. Voedingstrip van gloeibougies losnemen, en dan mbv. de losse draad 12 Volt (van accu) op de uiteinden (schroefdraad) van de gloeibougies zetten. Als er een dikke vonk ontstaat op het moment dat je de gloeibougie raakt, betekent dat dat er een flinke stroom loopt. Dan is het aannemelijk dat die gloeibougie goed is. Als er een gloeibougie bij zit die duidelijk minder vonkt, is die waarschijnlijk defect. Gebruik wel een draad van minimaal 2,5 kwadraat ivm. de hoge strrom circa 30 amp. bij goede gloeibougie.

suc7

jopiekees 0
badge

13 jaar

Sorry voor het laten antwoord, maar nadat ik de gloeispiralen had vervangen was het probleem opgelost. Inmiddels Espace verkocht.

TR6 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.