Renault Kangoo: Distributie riem Kangoo 1.6 16V bouwjaar 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ik wil samen met een collega zelf mij distributie riem gaan vervangen. Ik hoorde dat je hiervoor veel speciaal gereedschap nodig hebt, zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Spanrollen en waterpomp moet je ook doen is mij verteld.

We zijn redelijk handig hoe lang is een dergelijk klus werk? Alle tips zijn meer dan welkom

marcelkok724

Geplaatst door marcelkok724 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Is al veel vaker besproken dus je kunt de zoekfunctie even gebruiken..

Maar complete set vervangen(rollen en wp ook).
Speciaal gereedschap heb je nodig want onderste poulie is spieloos..

Succes

Ps Ik koop speciaal gereedschap niet eerder dan dat het echt noodzakelijk is en/of tijdwinst geeft dus je kunt er echt vanuit gaan dat je het nodig hebt ;-)

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Marcel,
Als je dit echt zelf wil doen, zorg dan dat je een gedetailleerde handleiding uit het werkplaatshandboek van Renault bij de hand hebt. Als je dit goed wil doen, moeten de nokkenaspoelies los en de nokkenassen blokkeren aan de bakzijde met een speciaal gereedschap. Daarvoor moet je 2 zwarte doppen in de cilinderkop verwijderen en ook door nieuwe vervangen. De gleuven in de nokkenassen waar het gereedschap inpast, zijn asymmetrisch, dus goed uit de doppen kijken.
De krukas blokkeer je door een afsluitdop uit het motorblok te schroeven en er een blokkeerpen in te draaien. Vooraan motor aan vliegwielzijde.
Krukaspoelie niet lossen voor je deze geblokkeerd hebt in BDP. Opgepast: de krukastap duwt tegen de blokkeerpen, maar zit daarom niet geblokkeerd. Tegen de klok indraaien is nog steeds mogelijk!
Spanrollen en waterpomp mee vervangen. De juiste spanning van de riem kan je op de spanrol zelf aflezen.
Bij de kangoo heb je wel ruimte zat, maar eenvoudig is deze klus nooit. Bij enige twijfel, niet aan beginnen.
Toch succes gewenst...

marcelkok724 (0), 15 jaar geleden

Ik ga de klus samen doen met iemand die ervaring hier mee heeft, hij heeft ook alle stukken gereedschap.

Hoe lang is een dergelijke klus werk als je dit samen aan pakt, ik wil overigens eerst kijken naar de conditie van de riem. Mijn kangoo heeft net 80.000 kilometer gelopen en is net 5 jaar oud. Als de riem er droog en mooi uit zit laat ik hem zitten en controleer ik de riem volgend jaar weer.


Kan iemand me vertellen waar en hoe de kap zit zodat ik deze kan verwijderen om de riem te bekijken? en hoe lang is het werk om de riem
samen te wisselen?

Ik ben trouwens al een tijdje op zoek naar het werkplaats handboek maar kan het echt nergens vinden, iemand een idee hoe ik dit boek in mijn bezit kan krijgen

Groetjes en bedankt voor de support tot dusver, TOP!!!!!

meeder (0), 15 jaar geleden

[quote=marcelkok724]Ik ben trouwens al een tijdje op zoek naar het werkplaats handboek maar kan het echt nergens vinden, iemand een idee hoe ik dit boek in mijn bezit kan krijgen[/quote]
Dit bijvoorbeeld? Het is wel in het Duits, maar het zijn goede boeken.
http://www.buch24.de/1213885827-11210408...

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb genoeg riemen gezien die mooi droog waren en er goed uitzagen en toch kappot waren na 5 jaar en een paar weken en nog geen 80.000 km gelopen dus veel geluk.neem maar van mij aan dat ie termijn van 5 jaar niet voor niks is.maar die keus is aan jou .ik hoop dat je een wp handboek vind want ie zul je nodig hebben als ie over een 6 maanden springt.
riem plus pomp vervangen is +- 3 uur werk.en een blik op de kaappen werpen is voldoende om te zien wat je los moet halen.

meeder (0), 15 jaar geleden

[quote=abc]ik heb genoeg riemen gezien die mooi droog waren en er goed uitzagen en toch kappot waren na 5 jaar en een paar weken en nog geen 80.000 km gelopen dus veel geluk.neem maar van mij aan dat ie termijn van 5 jaar niet voor niks is.maar die keus is aan jou .ik hoop dat je een wp handboek vind want ie zul je nodig hebben als ie over een 6 maanden springt.
riem plus pomp vervangen is +- 3 uur werk.en een blik op de kaappen werpen is voldoende om te zien wat je los moet halen.[/quote]
Helemaal gelijk. Nooit besparen op een distributieriem, beter een keer een riem extra vervangen in het leven van de auto dan één keer een gesprongen riem. Bij onze Clio is de termijn 4 jaar of 120.000km. De riem zit er nu 2 jaar en 50.000km op, bij 90.000km gaat die er zeker af.

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Marcel,
zeker vervangen als de wagen 5 jaar is! Heb er al enkele weten over gaan. De K4M-motor is minder gevoelig dan bv een D7F (1.2), maar gewoon er even naar kijken is onvoldoende!!! Motorsteun wegnemen (motor ondersteunen met een krik uiteraard, en zeker een houten blokje of rubber tussen de krik en carter gebruiken!)
De aluminium beschermkap zit met een 4tal bouten met kop16 en ik dacht 1 bout kop 13. Je moet het plastic kapje net boven de krukaspoelie toch ook wat lossen (boutjes kop 10), anders wordt het moeilijk de alu kap ertussen uit te wringen... Als je dan al zover bent, kan je beter verder doen, want de riem van de alternator is dan ook al los...Je bent dan al bijna halfweg! Mij lukt het op een twee uur ongeveer, incl. waterpomp. De eerste keer deed ik er bijna 4 uur over... Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.