Renault Kangoo: distributie timing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dti f9q 780/782

Bij vervangen van de d-riem willen wij de pomp timing controleren . Nu hebben wij volgens ons de riem wel optijd staan ( streepjes op de riem komen overeen met de tandwielmerktekens ) maar nu krijgen we de pomp niet juist afgesteld .

Wat we niet hebben gedaan is de poeli van de nokkens vervangen deze werd er wel bij geleverd . Kan het zo zijn dat we een afwijking hebben in de nokkeas tandwiel .

We hebben de timing zo goed mogelijk gezet koud start de auto niet perfect eenmaal gelopen is het goed .

bandenman

Geplaatst door bandenman (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

dit deed hij van te voren niet dus? dan zou ik als ik jou was even met oude poellie kijken, dan weet je het zeker. in de poellie hoort geen verschil te zitten.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat snap ik niet,je blokkeerd toch de pomp op het juiste tijdstip daarna de riem eraf en nieuwe erop dan blijft de pomp toch op tijd staan,wat ik ooit gehad heb bij dis. riem van renault die had ik precies op de witte strepen op de riem gelijk staan met de tekens op de poulie en niet goed lopen na lang trubbelen en weer kontroleren en informeren bij renault bleek dat er een modificatie op die riemen zat en de witte strepen niet meer klopte maar moest ik de tanden tellen tussen de krukaspoulie en nokkenas poulie lekker hé,wat ik nu voortaan doe ik zet met lakstift streepje op de riem en poelie en leg de nieuwe riem langs de oude en zet deze strepen over,altijd goed daarna eventueel fijnafstelling uitvoeren indien mogelijk en nodig

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

De auto kwam binnen bij ons met de klacht dat hij slecht liep, daarom hebben wij de timing gecontroleerd en we kwamen tot de conclusie dat de distributie 1 tand verkeerd stond. Toen hebben we er een nieuwe riem opgezet en de streepjes van de riem bij de merktekens op de tandwielen gezet. De auto loopt nu wel goed maar slaat koud niet goed aan.
We hebben uiterraad ook de gloeibougie's getest, deze zijn goed.

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Harrie,
vandaar ook de vraag of het van te voren was. de pest is dat bij deze motoren ook de kleppen vaak te nauw gaan staan. meet ff klepspeling,
inlaat 20 uitlaat 40 (0.2 en 0.4mm). hierop slaan ze koud super slecht aan en naarmate ze warmer worden wordt ook de speling wat meer dus gaat ie beter lopen.

marco7126 (0) PRO, 13 jaar geleden

veel voorkomend probleem bij de dti is de retourklep boven op de pomp!!
is een bout met een kogeltje erin los draaien even er op zuigen of blazen hoort dan niks door te laten anders vervangen!!!
heb ze al tig keren vervangen bij deze dti motoren

rico1047 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is het spietje van de nokkenas poelie niet gebroken waardoor deze niet op tijd staat en dus de pomp ook niet op tijd ,

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

vergelijk de oude en de nieuwe poelie eens. staat het merkteken op dezelfde plek ten opzichte van het spietje? dit is wel te zien met een lampje zonder de poelie te demonteren, eventueel de stalen plaat er achter iets verbuigen.

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals Rico al zei:---> Is het spietje is het nokkenastandwiel niet gebroken? Daarom wordt er een nieuwe poulie meegeleverd, Omdat dit een vaker voorkomend probleem is. Hierdoor vergaat de distributietiming met gevolg, van slecht aanslaan en minder vermogen. De meeste vervangen hem niet, omdat je er bij sommigen typen motoren nog wat extra voor weg moet halen, en wat meer werk is!

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

Klant heeft inmiddels de auto terug . Ik was op zoek naar de reden van het bijna standaard leveren van een nokkenas poeli bij renault. Wij vervangen deze eigelijk nooit , maar zoals rico en bas zegen het afbreken van het spietje is de reden . Ik denk ook dat dat ons probleem is .

bedankt voor alle nuttige tips en antwoorden

harrie

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

in de nokkenas poelie zit een rubbere trillings demper .omdat deze wel eens scheuren wordt er een nieuwe bijgeleverd en is het raadzaam deze dus ook te vervangen want als ie scheurt gaat het mis.
deze wordt alleen bij de 1.9 dti gebruikt en geleverd en volgens de renault adviezen om de 75.000 km vervangen

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet iemand hoeveel tanden er zitten tussen merkteken nokkeas en merkteken brandstofpom .

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk op de nieuwe riem en tel de tanden??

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja dat weten wij ook wel . Maar zoals je in de bovenstaande antwoorden had kunnen lezen is het voorgekomen dat dat wel eens fout is gegaan . Wij hebben een auto met een probleem en ik wil het zeker weten , mischien hebben wij wel een verkeerde riem met afwijkende merktekens .

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

De hoeveelheid tanden zal ik zo niet weten, maar ik weet wel dat ik al honderde riemen heb gedaan bij zulk soort renault modellen, en dat je bijna wel voor 100% kan vertrouwen op de merktekens van de riem mits je een orginele riem hebt. Ik werk al een tijdje bij de Renault en heb het nog nooit gezien dat het fout is gegaan.

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

We hebben een riem van het merk gates . We hebben de auto weer terug klacht slecht aanslaan als die koud is , warm is het goed . We gaan nu de nokkenaspoeli vervangen . En de klepspeling controleren .

bandenman (0) PRO, 13 jaar geleden

klepspeling was in orde . Nu hebben we een retour klepje vervangen bij de bovenste aansluiting op de brandstofpomp het is een bosch pomp . Het lijkt nu goed s'morgens nog geen problemen met starten gehad .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.