Renault Laguna: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: benzine 1.6 16v

Mijn distributieriem is vervangen bij 72.000 km (huidige kilometerstand 106.000 km) in september 2002. Volgens het boekje moet de riem elke vijf jaar vervangen worden. de auto heeft echter een jaar stilgestaan. Geldt die vijf jaar dan ook? Is het sowieso mogelijk om een distributieriem te controleren?

Kees77

Geplaatst door Kees77 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

stilstand is versnelde veroudering door uitdroging
dus of 5 jaar of km en in dit geval voor de zekerheid direct

Devvo (0) PRO, 17 jaar geleden

D-riem controleren is theoretisch mogelijk maar een controle geeft geen garantie op een bepaalde levenstermijn

bij uw type motorblok ( de K4M ) is visuele controle nagenoeg ondoenbaar (lees niet handig ) omdat er een half tot vol uurtje arbeid in gaat zitten

om de riem en waterpomp ( die deel uitmaakt van het D-riem gedeelte ) te kunnen zien moeten er verschillende onderdelen verwijderd worden

Beunhaas (530) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Kees77]Mijn distributieriem is vervangen bij 72.000 km (huidige kilometerstand 106.000 km) in september 2002. Volgens het boekje moet de riem elke vijf jaar vervangen worden. de auto heeft echter een jaar stilgestaan. Geldt die vijf jaar dan ook? Is het sowieso mogelijk om een distributieriem te controleren?[/quote]
Visueel controleren kan maar is zinloos in mijn ogen, de kans dat er zichtbaar een defect is dat op korte termijn tot breken zal leiden is bijna nul.
Een enkel keertje loopt zo'n riem scheef en dan is het mooi dat je het op tijd ziet, maar meestal breken de riemen waar je niks aan ziet.

Stilstaan hoef je niet mee te tellen, verder gewoon aan de termijn houden geeft het meeste zekerheid.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Beunhaas][quote=Kees77]Mijn distributieriem is vervangen bij 72.000 km (huidige kilometerstand 106.000 km) in september 2002. Volgens het boekje moet de riem elke vijf jaar vervangen worden. de auto heeft echter een jaar stilgestaan. Geldt die vijf jaar dan ook? Is het sowieso mogelijk om een distributieriem te controleren?[/quote]
Visueel controleren kan maar is zinloos in mijn ogen, de kans dat er zichtbaar een defect is dat op korte termijn tot breken zal leiden is bijna nul.
Een enkel keertje loopt zo'n riem scheef en dan is het mooi dat je het op tijd ziet, maar meestal breken de riemen waar je niks aan ziet.

Stilstaan hoef je niet mee te tellen, verder gewoon aan de termijn houden geeft het meeste zekerheid.[/quote]
kees

grote stappen snel thuis ? het gaat hierbij niet ALLEEN OM DE RIEM die visueel gecontroleerd wordt. met visueel bedoelt men ook andere zaken die vroegtijdig aan het licht komen, denk daarbij eens aan spanrollen, looprollen, lekkage oliekeringen, waterpomp ook heel belangrijk riemspanning............... NOEM HET MAAR ZINLOOS!!

paul,

Beunhaas (530) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Beunhaas][quote=Kees77]Mijn distributieriem is vervangen bij 72.000 km (huidige kilometerstand 106.000 km) in september 2002. Volgens het boekje moet de riem elke vijf jaar vervangen worden. de auto heeft echter een jaar stilgestaan. Geldt die vijf jaar dan ook? Is het sowieso mogelijk om een distributieriem te controleren?[/quote]
Visueel controleren kan maar is zinloos in mijn ogen, de kans dat er zichtbaar een defect is dat op korte termijn tot breken zal leiden is bijna nul.
Een enkel keertje loopt zo'n riem scheef en dan is het mooi dat je het op tijd ziet, maar meestal breken de riemen waar je niks aan ziet.

Stilstaan hoef je niet mee te tellen, verder gewoon aan de termijn houden geeft het meeste zekerheid.[/quote]
kees

grote stappen snel thuis ? het gaat hierbij niet ALLEEN OM DE RIEM die visueel gecontroleerd wordt. met visueel bedoelt men ook andere zaken die vroegtijdig aan het licht komen, denk daarbij eens aan spanrollen, looprollen, lekkage oliekeringen, waterpomp ook heel belangrijk riemspanning............... NOEM HET MAAR ZINLOOS!!

paul,[/quote]
Als ik een nering in distriebuutsie had zou ik ook zo reageren....
-Een span- of looprol met defecct lager is gemonteerd niet te herkennen
-Bij water- of olielekkage is het leuk om dat bij inspectie te kunnen vaststellen, maar daar kom je meestal tussen de inspecties door achter.

Het gebruik van hoofdletters geeft aan dat uw argumentatie zwak is, maar je handeltje gaat voor, snap ik ook wel.....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

laatst sprak ik een BEUNHAAS die wist mij leuk te vertellen dat hij vele jaren ervaring had..... wat bleek, hij deed het al jaren verkeert.

''ervaring is een optelsom van alle gemaakte fouten uit het verleden''

paul,

moderator (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi. Dat weten we dan ook weer............

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]laatst sprak ik een BEUNHAAS die wist mij leuk te vertellen dat hij vele jaren ervaring had..... wat bleek, hij deed het al jaren verkeert.

''ervaring is een optelsom van alle gemaakte fouten uit het verleden''

paul,[/quote]
wat heb ik dan veel geleerd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.