Renault Clio: een automatische choke?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400cc

Hallo,

ik had een vraag m.b.t een renault clio 1.4 uit 1991. ik wil er namelijk eentje aanschaffen maar ik vroeg me af of deze auto een handchoke heeft of een automatische. het val me namelijk op dat toen ik vandaag een proefritje maakte de auto vrij zenuwachtig optrok en begon bij snel gas geven toch wat te schokken. de motor was wel koud dus ik zou bijna denken dat het komt doordat de choke niet in werking treed. ik zou dus graag willen weten of deze auto een handchoke heeft of niet.

alvast bedankt voor de reacties,

groet Manuel

manuel6862

Geplaatst door manuel6862 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Auto heeft geen handchoke, wel mogelijk dat de kop krom is, komt vaker voor bij deze motoren, komt omdat de motor aan de kop opgehangen is ipv aan het blok.

Succes Marcel

manuel6862 (0), 17 jaar geleden

he marcel dank voor je antwoord.

wat bedoel je precies met de kop is krom?
is dit dan heel erg of heeft dit erge gevolgen? en wat zou je eraan moeten doen.

groet Manuel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Indien de kop krom is loopt de motor niet lekker meer, meestal heb je dan ook een waterlekkage aan de distributiezijde van de motor ( geloof aan de rechterkant), net boven de waterpomp.

Als dit zo is, kost je dit een kopdemontage, vlakken/afpersen kopset + nieuwe bouten en ben je "zomaar even" dik 500 euri's lichter.

Ik wil je niet bangmaken, maar omdat je al zei dat de motor niet lekker liep, behoort dit tot de mogelijkheden.

Succes Marcel

manuel6862 (0), 17 jaar geleden

dank voor je antwoord,

ik hoop dat je me even verder wil helpen. de motor loop wel goed die loop namelijk gewoon prima maar het zit hem echt in het optrekken en verder schakelen. bij elke versnelling die ik dan neem moet ik echt oppassen dat ik het gaspedaal niet te snel intrap omdat de auto dan echt gaat schokken. heeft dit dan nog steeds met de motot te maken?

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Manuel.

Het kunnen een aantal dingen zijn, die ik best met je door wil nemen, maar gezien het feit dat je niet wist wat een kromme kop inhield den ik dat mijn hele uitleg veel nut zal hebben.

De motor wordt centraal dmv een computer aangestuurd, die op zijn buert weer signalen krijgt van de sensoren.
Het kunnen diverse sensoren, of actuatoren zijn die een beetje liggen te klieren, en de meeste storingen hiervan zijn zonder noemenswaardige problemen/kosten op te lossen.
Het stationair lopen, gasgeven, afremmen op de motor wordt allemaal geregeld.

Indien echter ergens inwendig de motor kapot is kan de computer dit niet zien, maar gaat zijn signalen aanpassen wat verschillende gevolgen kan hebben, van slecht stationair lopen, slecht optrekken, weinig vermogen tot helemaal niet meer lopen aan toe.

Indien je echt besluit tot aankoop van de auto, ben er dan zeker van dat het NIET de kop is, door een compressiemeting uit te laten voeren, en het koelsysteem af te laten persen.

Het kost een paar centen extra, maar indien je dalijk opgezadeld word met een kromme kop wordt je niet vrolijk, geloof me.

succes Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.