De motor heeft al een paar keer ingehouden (stotterd) en dit tussen de 1.500 en de 2.700 Toeren en hij krijgt dit meer en meer niet bij koude motor heb de wagen laten uitlezen en geeft een fout bij egr-klep onjuiste waarden...
er zit nog maar een 3.000 Km een reviesiemotor in.
Nu is mijn vraag kan ik de klep afsluiten zoals ze bij VW en Opel al eens doen, door er een plaatje tussen te monteren, gewoon de stekkers afkoppelen resulteerd in een hoger stationair toerental.
Mvg Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja maar dan moet je het plaatje niet bij de EGR zelf doen, maar waar de buis op het EGR huis komt. De buis komt van je uitlaatspruitstuk af. Hiertussen kan je een plaatje maken.
Als ik het goed begrijp moet het plaatje komen langs de kant vanwaar de uitlaatgassen komen deze buis loopt onder de hogedrukpomp door naar de uitlaat bij deze V6 motor, weet je ook of je er bijkan zonder al teveel demontage werk, of moet ik hiervoor wat uurtjes voor vrijmaken?
Dit zou een watergekoelde egr klep zijn?
Alvast bedankt, vanwegen een toch nog steeds Espace fan. Chris
15 jaar
Ik ben niet zo bekend met de 3.0 DCI, Maar water gekoeld? volgens mij is het juiste de bedoeling van de EGR om de inlaat temperatuur te verhogen.
15 jaar
[quote=Chrisstiaan]Nu is mijn vraag kan ik de klep afsluiten zoals ze bij VW en Opel al eens doen, door er een plaatje tussen te monteren, gewoon de stekkers afkoppelen resulteerd in een hoger stationair toerental.
Mvg Chris[/quote]
Ik begrijp niet waarom je een hoger stationair toerental zou krijgen wanneer je de stekker van de EGR afkoppelt.
EGR doet in principe niets bij stationair draaien van de motor, heb je dit zelf geconstateerd?
Bij mijn Laguna heb ik de stekker gewoon los gehaald. Betekent wel dat er altijd een foutcode in de computer blijft staan maar ik krijg geen foumeldingen op het dashboar o.i.d. Wel een schone turbo maar geen hoger stationair toerental
15 jaar
Je turbo word niet schoner van de EGR buiten werking stellen. Want de turbo zit vóór de EGR. Wil je je turbo schoonhouden dan moet je de carterventilatie opvangen.
Maar het kan zijn als zijn EGR openstaat bij stationair, wat dus niet hoort, dat zijn toerental niet juist is, maar dat zou dan ook bij aangekoppelde EGR moeten zijn.
15 jaar
[quote=Safrane10698]Je turbo word niet schoner van de EGR buiten werking stellen. Want de turbo zit vóór de EGR[/quote]
Weet je dit wel heel zeker.................?
Gr. paul
Ja bij het afkoppelen van de 2 stekkertjes verhoogt het stationaire toerental tot 1.000 tr heb het zelf ondervonden bij mij toch ook het ombeurten afkoppelen de bovenste en dan het onderste stekkertje het geeft allebei ook een foutcode wat normaal is zou ik denken heeft iemand het al gedaan bij een 3.0 V6 DCI motor met een ander effect?
is normaal het loskoppelen van de stekkertjes voldoende of kan ik ze beter afstoppen en de stekkertjes laten zitten zodat ik geen foutcode krijg?
In de Renault garage kost deze klep 450 zonder plaatsing weet iemand miss betere prijzen of is het afstoppen een duurzamere oplossing.
Gr. Chris
15 jaar
[quote=Chrisstiaan]Ja bij het afkoppelen van de 2 stekkertjes verhoogt het stationaire toerental tot 1.000 tr heb het zelf ondervonden bij mij toch ook het ombeurten afkoppelen de bovenste en dan het onderste stekkertje het geeft allebei ook een foutcode wat normaal is zou ik denken heeft iemand het al gedaan bij een 3.0 V6 DCI motor met een ander effect?
is normaal het loskoppelen van de stekkertjes voldoende of kan ik ze beter afstoppen en de stekkertjes laten zitten zodat ik geen foutcode krijg?[/quote]
Wat je kunt proberen is de bestaande EGR afdichten en er een losse, een 2e EGR aangesloten naast hangen.
Gr. paul
Paul bedoel je een tweedehands klep en zoja is dit op deze motor een speciaal modelleke of zouden die van Laguna ook passen?
En het afdichten kan dit met een dun plaatje de dikte van een pakking of best dikker wegens de hitte?
Gr Chris
15 jaar
[quote=Chrisstiaan]Paul bedoel je een tweedehands klep en zoja is dit op deze motor een speciaal modelleke of zouden die van Laguna ook passen?[/quote]
Dat bedoel ik....... of een EGR van een laguna gaat passen weet ik zo niet, zul je moeten bekijken.
Gr. paul
[quote=Chrisstiaan]En het afdichten kan dit met een dun plaatje de dikte van een pakking of best dikker wegens de hitte?[/quote]
Een alu plaatje van 3/4 mm is ruim voldoende.
Gr. paul
Op de laguna zijn al twee verschillende verkrijgbaar, ik denk dat ze per motortype verschillen.
Maar Paul als ik het fout heb moet je het zeggen: Luchtfilter->turbo->intercooler->stopklep->EGR->inlaatspruitstuk.....
Als je een plaatje ertussen doet kan je de stekkers laten zitten en heb je dus geen tweede klep nodig.
15 jaar
[quote=Safrane10698]Maar Paul als ik het fout heb moet je het zeggen: Luchtfilter->turbo->intercooler->stopklep->EGR->inlaatspruitstuk[/quote]
Je zit er iets naast.....
Een slecht / niet goed functionerende EGR kan wel degelijk de turbo vervuilen metname de uitlaatzijde.
Gr. paul
Ja die kant wel, maar dat kan je weer schoonrijden als de problemen over zijn. Ik bedoelde de inlaat zijde. Alletwee beetje gelijk:)
15 jaar
[url=http://img338.imageshack.us/i/vwgarrett0...][img]http://img338.imageshack.us/img338/8828/...[/img][/url]
[url=http://img11.imageshack.us/i/vwgarrett06...][img]http://img11.imageshack.us/img11/7618/vw...[/img][/url]
Hier de afrekening.........................
Gr. paul
Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp kan ik best de klep met een plaatje afdichten en de stekkers er gewoon op laten zitten en wat geeft dit bij de keuring v/d auto ?
Is het afdichten slecht voor de motor want er zit pas een revisieM. in en dit was niet goedkoop snik....
Deze foto's zijn van? vervuilde egr klep?
Gr Chris
15 jaar
[quote=Chrisstiaan]Deze foto's zijn van? vervuilde egr klep?[/quote]
Indien het afdichten van de EGR gaat lukken kan dit totaal geen kwaad, sterker nog het komt alleen ten goede.
Niet aan het milieu, wel aan je portemonnee.
Afbeelding betreft de uitlaatzijde van een turbo.....
Gr. paul
[url=http://img24.imageshack.us/i/egrdwars1.j...][img]http://img24.imageshack.us/img24/3583/eg...[/img][/url]
EGR klep.... (volkswagen)
Gr. paul
Morgen ga ik een poging ondernemen om deze egr klep af te dichten als ik het goed begrijp langs de uitlaat zijde...ik bedoel het buisje dat van de uitlaat komt en naar de egrklep gaat.
Ik hoop niet teveel demontage werk want het is geen pretje bij deze motor pffff.
In de garage hadden ze gezegt van af te sluiten langs inlaat kant?
Iedereen bedankt voor de informatie ik weet jullie te zeggen of het gelukt is en wat de resultaten zijn.
Bedankt. Gr Chris
15 jaar
Ja de inlaat kant van dat buisje is de koudste kant. De uitlaat kant is de heetste kant. Maar als ik kijk naar die volkswagen dan is ie anders dan de renault.
Maak anders even foto's van de onderdelen dan kan ik kijken of het overeenkomt met de laguna en waar je dan het beste het plaatje ertussen kan doen.
Heb je een handbak of een automaat?
15 jaar
ja het is een automaat, ik veronderstel aan de klep zijn 2 aansluitingen 1 kant uitlaat komende van de uitlaat en 1 kant lucht inlaat en moet dus het plaatje tussen de klep en buisje kant uitlaat steken toch?
Foto's kan ik nu niet direct plaatsen moet ze nog nemen dan en ben nu niet thuis dus is nogal moeilijk nu, maar ik weet wel dat de klep heel slecht bereikbaar is je ziet alleen het kopje steken bovenaan het gaat geen lachertje worden.
Gr Chris
15 jaar
Bij een automaat heb je de EGR nodig om soepel te blijven schakelen, alleen schoonmaken en terug plaatsen.
15 jaar
ok en het schoonmaken hoe doe je dat het beste met welk product --->remmenreiniger mischien?
dus het afsluiten is niet aan te raden?
Gr. Chris
15 jaar
Nee is niet aan te raden, de automaat geeft dan iedere keer een schok naar voren.
Ik heb het schoongemaakt met wd 40 en een keer met remmenreiniger. Verder met een koperen borstel de randjes gedaan. Staal zou ik niet gebruiken dat kras in de kleppen. De kleppen kan je met je vinger openduwen en dan helemaal schoonmaken.
15 jaar
ok goed maar kan ik ook als de egr klep gedemonteerd is niet nakijken of deze defect zou kunnen zijn en hoe ik dit het beste doe? het zou te gek zijn de klep te rienigen en dan kapot terug te monteren?
of gaan deze niet rap stuk is deze doorgaans alleen in z'n werkenig belemerd door vuil aanslag?
ik vraag dit omdat de uitlezing een fout gaf met name: foutieve waarden egrklep
Gr Chris
15 jaar
Die foute waarde komt omdat de klep weerstand ondervind door de aanslag. De computer meet een voltage, deze moet binnen een bepaald bereik liggen. Ik geloof iets van 1.6 volt. Even uit mijn hoofd.
De dealer kan de werking testen op hun computer, die laten de klep dan bewegen waarbij de waardes in de gaten gehouden worden. Maar gezien de prijs van de klep zou ik hem eerst schoonmaken en dan eens een proefritje doen. (maar dit zou je kunnen doen het testen, maar kost uiteindelijk alleen maar geld en lost weinig op)
15 jaar
Heeft er hier mischien een handleiding hoe je het beste deze EGRklep demonteerd bij deze motor P9X ?
Als u zo vriendelijk zou willen zijn deze door te mailen naar ; c.r1@telenet.be
Of heeft iemand dit al eens gedaan bij dit type of eventueel wat tips zijn zeker welkom.
Avast bedankt
Gr. Chris
15 jaar
Hallo,
ik heb van de garage een (proffesioneel spuitbusje!) meegekregen (betaald) dat ik bij warme motor in de inlaat moest spuiten het zou onderdelen reinigen, wel het probleem is tot nu toe opgelost ik hoop dat het wegblijft?
Groetjes Chris
15 jaar
EGR 3 reiniger? Zwart busje.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar