close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Grand Espace: Espace 2.0T; Turbo kapot of Automaat?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0T

Heren specialisten,

Op weg naar Spanje ben ik na 900 km gestrand met mijn Espace. Ik hoorde tijdens het rijden een zoemend geluid als de motor kracht moest leveren. Het geluid kwam van rechts boven. De motor had geen kracht meer maar gaf verder geen signalen van defecten. Het eerste dat ik dacht was dat de automaat kapot was omdat er een zoemend geluid klonk en omdat tijdens het afremmen op de motor (veel toeren) het geluid niet klonk. Als leek ga ik er van uit dat dan de turbo ook draait). Het geluid was alleen te horen bij het accelereren.

Doorgereden (max 70) naar een Renault garage in Saint Flour en chef-mechanique in laten rijden. Door de vele uitgevallen Renaults duurde het even voordat ik aan de beurt was. (Daardoor was de motor al weer wat afgekoeld)
Het geluid was nu minder te horen leek tijdens de testrit minder groot maar was er zeker nog. De auto had totaal geen kracht meer en de conclusie van de monteur was ook: Boite Automatique (de automaat). Reparatie zou komen om 4800 euro. (3300 euro voor een ruilbak en 12 uur om deze te monteren) Merde!

Ik ben akkoord gegaan met de reparatie en ben vervolgens met de auto naar een hotel gereden in afwachting van de verzekering ivm vervangend vervoer. Tijdens deze rit kreeg ik allerlei meldingen: ESP kapot, gasdetectie systeem kapot of zo iets, mm-symbool. Dat had ik nog niet eerder gezien. Nu ging me een lampje branden omdat ik eerder een kapotte turbo heb gehad en toen dezelfde meldingen kreeg. Mijn conclusie is nu dus dat de turbo kapot is en niet de automaat.

Ik heb de garage op het hart gedrukt (in mijn beste Frans) dat ze eerst een nieuwe analyze moeten doen voordat de bak vervangen word en dat ik denk dat het de turbo is.

Inmiddels met een Opel Vectra station (jekkie) in Spanje aangekomen en van de vakantie aan het genieten. De Espace halen we op de terugweg op en als het goed is is deze dan weer goed (...voor de verkoop...) Ik ga morgen echter met de garage bellen omdat ik wat wantrouwend ben en wil voorkomen dat ik een dubbele reparatie voor mijn kiezen krijg.

Mijn vragen aan jullie:
- Is het een logische conclusie dat de turbo defect is?
- Wat gebeurt er als een garage een foute conclusie trekt en (in mijn geval) de bak vervangt terwijl dit niet oorzaak is. Voor wie zijn dan deze onnodig gemaakte kosten?
- Als de turbo nu alweer kapot is betekent dit dat ik ong. 2 jaar (30000km) heb gedaan met een nieuwe turbo. Dat kan toch bijna niet?

Alvast bedankt voor jullie (hopelijk spoedige) reacties.

Groet,

Peter Moerland

Geplaatst door

Peter Moerland (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Regelmatig wordt er op de site een vraag gesteld met betrekking tot prijsindicaties voor reparaties en/of vervangingen aan auto's.
Aangezien deze site is opgezet om TECHNISCHE (!) vragen te stellen en zo mogelijk ook op te lossen en niet als een begrotingssite, kunnen die topics worden gesloten en/of verwijderd.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden waar geïnformeerd kan worden wat bepaalde werkzaamheden en/of onderdelen kosten.

moderator 0
badge

15 jaar

Mooi klote dat je op vakantie de auto kapot hebt :-(

Ik zou toch maandag vroeg bij de garage staan en proberen uit te zoeken wat er kapot is voordat er reparaties plaats vinden, desnoods second opinion bij een andere (Renault) garage. Er kan ook nog iets anders zijn dan turbo of automaat kapot.

- Als de turbo nu alweer kapot is betekent dit dat ik ong. 2 jaar (30000km) heb gedaan met een nieuwe turbo. Dat kan toch bijna niet?

Hangt er helemaal van af:
Hoe is de vorige reparatie uitgevoerd
hoe is de rijstijl (warm worden en af laten koelen)
hoe is het onderhoud (soort olie en verversingstermijn)

sjaak10918 0
badge

15 jaar

[quote=sjaak10918]- Als de turbo nu alweer kapot is betekent dit dat ik ong. 2 jaar (30000km) heb gedaan met een nieuwe turbo. Dat kan toch bijna niet?

Hangt er helemaal van af:
Hoe is de vorige reparatie uitgevoerd
hoe is de rijstijl (warm worden en af laten koelen)
hoe is het onderhoud (soort olie en verversingstermijn)[/quote]
Een 2e turbo defect binnen een xxxx aantal kilometers komt regelmatig voor.
Indien met alleen de turbo vervangt en niet verder kijkt en niet het probleem aanpakt,
kun je de klok er op gelijk zetten dat de nieuwe turbo ook zal sneuvelen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Inmiddels is de auto weer gemaakt (in de Franse Renault garage), het was idd de turbo. Kosten 2080 euro... Nu dacht ik altijd dat bij een dergelijke reparatie niet alleen de turbo vervangen moet worden maar ook de interkoeler en wat slangen. Dat is bij mij niet uitgevoerd. Is dit een voorschrift?

Ik ga nog wel kontakt opnemen met Renault Nederland over deze kwestie.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Groet, Peter

Ligt eraan hoe de turbo kapot was.
Als er brokjes van het wiel aan de inlaat-kant afgebroken zijn dan is het schoonmaken/vervangen van slangen en intercooler wel heel verstandig, anders krijg je motorproblemen als de losgebroken stukjes in de motor komen. Om elk risico te vermijden is vervangen inderdaad het beste.
Hetzelfde geld als er olie in de intercooler is gekomen. Leeg halen en schoonmaken is wel het minste wat je moet doen, anders loop je de kans dat de motor op hol slaat.

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.