Hier en in andere fora lees je steeds weer over problemen met verstopte EGR kleppen.
Nu is dit niet alleen bij Renault een probleem, er zijn genoeg merken waar die dingen problemen veroorzaken.
Nu zijn er reinigings middelen op de markt, bijvoorbeeld van Wynn's, die hebben een product EGR 3 genaamd en dat is een spuitbus die je in de inlaat moet leeg spuiten.
Onze Clio heeft (nog) geen problemen met de EGR, maar eigenlijk wil ik die problemen ook voorkomen. Ik zit er dus aan te denken om de EGR en het inlaat traject te reinigen of het te laten doen. De enige angst die ik er bij heb is dat als je zo'n reinigings product gebruikt dat er dan "brokken" koolstof los komen die natuurlijk weer schade kunnen veroorzaken in de motor en/of turbo.
Wat zijn de ervaringen van jullie met dit soort reinigings procedures? Hoe worden EGR kleppen in garages gereinigd of worden ze daar "gewoon" vervangen?
Ik wil zo lang mogelijk kunnen genieten van onze Clio en wil daarom alles in een zo goed als mogelijke conditie houden. De olieverversings termijn heb ik al terug gebracht van 30.000 naar 15.000, luchtfilter om de 30.000km ipv 60.000 en de distributieriem gaat er na 90.000 af in plaats van 120.000 (ik geef liever een paar honderd euro meer uit in het leven van de auto dan dat er een motorschade ontstaat...). Bij elke beurt gaat er ook een fless Wynn's High Pressure 3 in de tank om de brandstofpomp en verstuivers schoon te houden. Sommige mensen zullen het allemaal overdreven en onnodig vinden, zolang ik er maar een goed gevoel bij heb ;-).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zullen vast wel stukjes in je motor blok komen, maar ik heb mijn egr klep eruit gehaald, en daar zaten zulke grote broken in die breken ook vanzelf wel af zodat ze in je motor komen. Verder die klonten bestaat uit roet en olie. Het product wat jij noemt lost die olie op en dan krijg je dus een vloeistof (met veel roet) die je motor in gaat. Is nou eenmaal niet anders.
Wel een aanrader om de klep een keertje schoon te maken, en met de hand krijg je er meer af dan dat een spuitbus doet. Maar de spuitbus komt op alle plekken en je vingers niet.
dus misschien toch maar een keer de EGR klep er uit halen om hem schoon te maken.
@Safrane10698, jij hebt gewoon een blindplaat op de plek gezet waar de EGR klep normaal zit? Gaat het motor management niet zeuren als de EGR klep weg is?
16 jaar
Ik hád een blinde pakking er tussen zitten. Maar ik heb een automaat en die schakeld daardoor slechter.
De ERG zat dan nog steeds op zijn plek, en ook aangesloten alleen de uitlaatgassen komen niet verder dan de ERG klep. Daardoor heb je geen meldingen. En sommige renaults geven sowieso geen melding bij het loshalen van de stekker. Maar als je de stekker loshaalt moet je hem wel eerst schoonmaken. Het kan zijn dat de klep nog open staat als ie vervuilt is en de stekker eraf is.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar