Hoi,
Twee weken geleden ging mijn auto in noodstand (of dat leek het) bij het optrekken bij een stoplicht. Lampen elektrische storing en ESP brandden.Motor bleef steken bij 900/1000 toeren en auto reageerde niet op gaspedaal. Na het verwijderen van de sleutelkaart en het weer "erin" steken geen waarschuwingslampen meer en auto reed als vanouds.
Vanmiddag bij het wegrijden van een parkeerplaats zelfde symptomen, zelfde probleem (motor reageert niet op gaspedaal en bleef in eerste instantie steken op 900/1000 toeren) echter ineens verhoging van stationair toerental naar 2500 toeren en daar bleef ie een paar seconden staan, nadien weer terug naar 1000 en nog steeds geen reactie op gaspedaal.
Paar keer kaart eruit gehaald en weer erin, auto gestart en iedere keer stationair toerental 2000+ en waarschuwingslampen bleven aan (voor het starten elektrische storing, na het starten elektrische storing en ESP),ANWB gebeld. ANWB monteur heeft gekeken en vastgesteld dat stekker van gaspedaal goed erin zat. Foutcodes afgelezen en een hele waslijst aan codes op zijn scherm, waaronder fout in LPG inspuiting terwijl deze auto dat niet heeft, fout in achterruitverwarming terwijl deze het perfect doet, fout in startonderbreker terwijl deze mijns inziens perfect werkt...ik vermoed of oude codes of zijn aflees programma niet helemaal in orde. Vreemder was dat ie ook een error gaf in vliegwielsensor. Volgens hem kan een motor met een defect aan het vliegwiel nooit draaien.
Wat mij opviel is dat ie beide keren dit euvel vertoonde toen ik bij het optrekken net te weinig gas heb gegeven en de koppeling iets te snel op liet komen waardoor de motor een beetje stikte zeg maar....
Op mijn aanraden accupolen losgemaakt, paar seconden laten staan, accupolen er weer op en ondanks dat ie tegen mij zei dat dat niet zou helpen......geen waarschuwingslampen en een motor die draait als een zonnetje! Weliswaar blijven alle foutcodes zichtbaar ondanks dat ie ze heeft geprobeerd te wissen (en dit volgens hem ook lukt, alleen komen ze meteen weer terug, ik twijfel of dit waar is...).
Ik heb heel weinig verstand, maar vermoed dat dit een probleem is met de brandstofdruk sensor (volgens ANWB monteur kan dit niet want dan zou de motor helemaal niet draaien), gasklepregelaar of een storing in de ECU, wat is jullie eerste indruk?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de dealer laten uitlezen, universele apparatuur kan een renault niet juist uitlezen.
Mogelijke oorzaken, gaspedaal sensor defect, gasklephuis defect, of bedrading ervan moet omgelegd worden.
Hoe oud is je accu?
Ervaringsfeit: in veel gevallen ontstaan met accu's die zo rond 4 jaar oud zijn en waarmee de auto overigens nog wel goed start, allerlei rare/vage verschijnselen. Na accu vervangen (door het juiste type met de juiste capaciteit) blijft alles in een keer weg.
Je zou dat tijdelijk kunnen uitproberen als je accu inderdaad rond de vier jaar oud is (2003 + 4 + 4 = .... 2011!).
(Qua kosten is dat wellicht nog goedkoper dan een flink onderzoekstraject, zeker als je het mag uitproberen.)
13 jaar
Heino,
De accu die er nu inzit is +/- 2.5 jr oud.
Vanmorgen reed de auto weer als vanouds, geen storingslampjes, mooi stationair.....
13 jaar
Dan kan je mijn opmerking negeren.
Boordspanning is in orde en constant? Massa-aansluitingen allemaal in orde?
13 jaar
Bij de grote beurt kwam aan het licht dat de massa aansluiting van de achterlichten niet 100% in orde was
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar