Het gaat om een Clio iV, bouwjaar 2014 (net uit de garantie).
Sedert februari van dit jaar (2016) heb ik problemen met het openen van de auto: zonder aanwijsbare oorzaak werkt de deurontgrendeling niet. De auto reageert dan totaal niet op signalen van de elektrische sleutel.
Ook, nadat de deur met de noodsleutel geopend is, werkt er niets in de auto. Het contact gaat niet aan, de motor start dus niet, hij is volledig "dood". Na wat gerommel in de auto, bijvoorbeeld accukabel los/vast, start hij soms weer. Daarna werkt alles weer een paar dagen. En dan is het problem weer terug. Diverse keren opgesleept naar de dealer, wekenlang in reparatie geweest maar vanochtend de hij weer niks.
De (nieuwe) accu (13.0 volt) vervangen door de oude (12,2) volt en hij start weer!? Waarom? Geen idee!
De interieurcomputer is vervangen, de accu is vervangen, de sleutelbatterij is vervangen, de trekhaakkabelset is vervangen: geen effect. Het valt me op dat bij het vastmaken van de accukabel vaak vonken overspringen. Ook lijkt er "iets" te zoemen onder het dashboard/de motorkap. Na het uitzetten van de motor blijft er een tijd lang een stroomverbruiker actief.
Iemand enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn?
Vanochtend Renault-Benelux om assistente gevraagd. Vooralsnog geen oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem is geconstateerd in de garantie en nog niet opgelost , blijft dus garantie .
Als de auto uitgelezen wordt wat komt er dan als storingsmelding tevoorschijn ?
Is het zeker dat het niet aan de sleutel zelf ligt?
Werkt ook de reserve sleutel niet?
8 jaar
Garantie? Daar komen we wel uit. Hoop ik.
De reservesleutel gebruiken heeft geen enkel effect.
Sinds kort is het dagelijks prijs: de deuren gaan niet open en hij start niet. Eigenlijk werkt helemaal niks.
Vanochtend weer geen reactie van de auto.
Accuspanning is 12,6 V
Massakabel los en gemeten of er nog stroom loopt. En, inderdaad er is een permanente gebruiker die 2,45 A stroom opslorpt. Ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is. (?)
Ipv accu wisselen, wat in het verleden effectief leek te zijn, gewoon met losse accukabel een paar minuten gewacht. Weer aangesloten en alles werkt weer zoals het hoort!
Wordt vervolgd.
8 jaar
Jou diagnose van dat er 2,45A lekstroom loopt klopt niet volgens mij , als deze verbruiker de gehele nacht of nog langer aan de accu loopt te lurken is de accu leeg of in iedergeval veel lager dan 12.6 V
Want als je accuklem weer aansluit , start hij wel.
Als je de accuklem los neemt en dan een amperemeter aansluit , worden er een aantal modules wakker die stroom gaan gebruiken dat verklaart de meting van 2.45A heb ik het idee
Het volgende , motorkap open , auto afsluiten zoals je normaal doet , amperemeter aansluiten en na een uur gaan kijken wat er dan nog aan amperage loopt , zou ongeveer rond de 0.05 max mogen zijn.
Bedankt voor het advies. Ga ik doen.
Het leek mij ook een beetje bijzonder zo'n grote stroomsterkte.
Terugkijkend naar de afgelopen maanden valt het wel op dat het probleem zich 's-ochtends voordoet (nadat de auto een nacht stil heeft gestaan) en het losmaken en weer vastzetten van de accukabel het probleem elke keer oplost.
Gedurende de dag doet het problem zich niet meer voor (tot nu toe).
8 jaar
Heeft dus te maken met het aktiveren van de auto , de auto wordt s morgens niet wakker , doordat je de accuklem er af en er op doet , schrikt hij wakker en doet het dan.
Welke module/systeem aktiveert de auto ?
Hmmm. Wat nu?
8 jaar
Neem aan dat de dealer ook wel zo "wakker" is/was dat ze dit toch ook hebben geconstateerd ?
Bij nalezen is het mij een raadsel waarom de dealer niet nameet wat in de auto nog spanning/massa heeft en wat niet "als hij het niet doet": dat is de oplossing voor jouw verhaal.
Het probleem is dat de auto in slaap valt als hij op slot wordt gezet (dat hoort hij ook te doen, de computer gaat dan na enkele minuten uit de stroomverbruikende zelfdiagnose stand naar de slaapstand), maar dat de module die hem wakker maakt (de afstandbedienings ontvanger) geen stroom meer heeft, waardoor hij niet werkt en je de huidige problemen hebt. Oftewel je mist ergens in de auto een spanning.
Het vervangen van de accu helpt niet (die is goed), de UCH (comfortcomputer) vervangen was ook zinloos (die was ook goed) en het terugzetten van de accuspanning maakt de auto telkens wakker.
Gewoon meten met een multimeter en ik zou de voeding van het hele ontvangerdeel (van de afstandsbediening en alles wat daarachter zit wat nodig is om de auto wakker te krijgen) dan als uitgangspunt nemen. Moet niet zo moeilijk zijn. En je hebt nog garantie, want het is in de garantietijd gemeld/begonnen. Je moet gewoon iemand bij de dealer treffen (een Cotech of zo) die niet alleen een (Clip) computer kan bedienen, maar ook nog gewoon iets van auto's begrijpt en wat spanningen / massa kan nameten. Met deze aanwijzingen is dat niet zo moeilijk meer, zéker als de klacht zo gemakkelijk is op te roepen.
8 jaar
Dat zeg ik dus !
Natuurlijk was het vanochtend weer prijs.
Maar helaas, ik krijg hem niet meer aan de praat. Geen enkele reactie van de auto.
Het valt me wel op dat er onder de motorkap "iets" zoemt. Daar zit een box met relais en zekeringen waar dat geluid uit komt.
Morgen vroeg maar optakelen en naar de garage laten brengen.
Ik laat nog wel weten hoe het afgelopen/opgelost is.
8 jaar
Hallo, misschien een beetje laat maar ik heb ook problemen met mijn Clio die verdacht veel op de problemen uit jou omschrijving lijken.
Is dit inmiddels opgelost?
Graag zou ik de oplossing horen.
7 jaar
Opgelost. Als laatste is de hele kabelset van de motor vervangen. Waarom? Geen idee! Het probleem was daarmee weg en is dat nog steeds. Alle eerdere diagnoses waren goed bedoeld maar onjuust denk ik. Renault wilde aanvankelijk 100 euro bijdragen in de kosten maar uiteindelijk heb ik 100 euro betaald en Renault de rest. Wat me het meest teleurstelt is de onmacht. Veel verschilende diagnoses waarvan er niet een juist was .....
7 jaar
Dank voor de snelle reactie. Klinkt niet erg bemoedigend. Wij hebben de auto (Clio 2014) dit voorjaar gekocht en zit dus geen garantie meer op. Nu sinds 3 weken deze problemen. Van de een op de andere dag geen stroom meer en als eerste de accu vervangen (is het meest voor de hand liggend). Toen een week later de accu weer leeg en gestart met startkabel. 2 weken geen last en nu weer leeg.
Ik zal bovenstaand meenemen naar de garage en hopelijk helpt het bij het oplossen van onze storing.
7 jaar
Ik twijfel nog even aan de kabelset want er was ook nog iets met het artikelnummer. Als je wil kan ik nog wel even het artikelnummer opzoeken.
7 jaar
Als dat niet te moeite is graag. Meer info zal helpen de storing sneller op te lossen.
7 jaar
Het was de interieurkabelset. Daar zat mogelijk een breuk (?) in waardoor een aantal intelligente componenten soms niet of niet goed werkten.
Artikelnummer 8201289531 Prijs 96,84 euro.
Arbeidsloon kan aanzienlijk zijn omdat er nogal wat gesloopt moet worden om er bij te kunnen. Blijkbaar was dit de oorzaak wan de afgelopen 16 maanden geen last meer gehad. Succes.
7 jaar
Hartelijk dank voor het delen van deze oplossing. [edit] als ik het artikelnr in Google opzoek krijg ik een kabelboom voor de trekhaak.
7 jaar
Ik zoek het uit.
7 jaar
Sorry voor de fout. Ik heb zoveel rekeningen van hetzelfde euvel dat ik even abuis was.
Het probleem is opgelost door het vervangen van de dashboard kabel, artikelnummer 240182950S, 434 euro, arbeidsloon 120 euro (excl BTW).
Succes ermee.
7 jaar
Heel erg bedankt voor de info.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar