De originele motor is aan hetzelfde kapot gegaan: werd te heet, slangen gingen stuk. Besloten een gereviseerde motor te laten monteren. Het probleem is echter gebleven, ik kan geen grote afstanden rijden of er stroomt koelvloeistof uit het dop van het reservoir. Thermostaat is vervangen, reservoir vervangen, sensor op thermostaat ook vervangen. Probleem is gebleven: na 50 km is het reservoir weer leeggelopen. Weet iemand waar ik de oplossing moet zoeken? Ik word er gek van!
Groet aan alle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik lees niks over de radiateur zit deze niet verstopt.
groetjes jan.
hoe zou je dat kunnen controleren en verhelpen Jan? De radiateur is nu anderhalf jaar oud, maar ik denk dat het blok niet geheel schoon was, er verschijnt troep in de koelvloeistof. Dank alvast voor het meedenken!
14 jaar
Hoe is de waterpomp? is het koelsysteem goed ontlucht?
Je kan even kijken of de motor temp daalt als je de kachel helemaal heet zet en de aanjager aan, ramen open. Dan koelt hij via het interieur. Als hij dan kouder wordt zou ik eens gaan kijken naar radiateur.
14 jaar
De waterpomp is, als alles klopt, 1 jaar oud, was al gemonteerd op de ruil motorblok. Natuurlijk weet je nooit 100% zeker dat het echt een nieuwe was, maar omdat het nu gaan vervangen het duurste is van alle mogelijkheden, laat ik dat voor het laatst. Ik heb nog even Dialogys bekeken en zag dat de G9- motor anders ontlucht moet worden, dat zou best de oorzaak kunnen zijn. Dit omdat ik halverwege de testrit nogal veel geborrel in het systeem heb gehoord. De volgorde voor vandaag zal dus zijn: 1. opnieuw vullen en ontluchten volgens de voorschriften van Dialogys (met dank aan Highway); 2. als dat niet afdoende is, de test met koelen via de kachel ( met dank aan Safrane 10698). Mocht dat ook geen resultaat opleveren, dan... waterpomp?
Dank allen, blijf mij a.j.b. helpen met tips
14 jaar
Een paar voorlopige resultaten:
1. Het koelsysteem is weer bijgevuld en ontlucht. Ik stond er op dat niet alleen de zichtbare nippels opengedraaid werden, maar ook de achterste, moeilijk bereikbaar nippel van de verwarmingskachel.
2. Vervolgens naar huis gereden en de motor laten draaien tot het inschakelen van de koelventilator. Gezien dat het vloeistof in het reservoir ong. 1cm gedaald was (benieuwd naar het niveau bij koude motor!).
3. De ventilator blaast wel in de goede richting: richting motor.
4. De dikke slang tussen thermostaat en radiateur bleef betrekkelijk zacht, dit in tegenstelling tot vorheen, door de opgebouwde druk werd ie steeds harder.
Maandag gaat de auto weer naar de garage, waar zij de andere mogelijke oorzaken zullen testen: koppakking, waterpomp, radiateur. Hoe zij de koppakking zullen testen is mij een raadsel, ze hebben geen snuffelpompje.
Wordt vervolgd....
Groetjes
14 jaar
Ohja, verwarming aangezet met aanjager en ramen open, maar dat heeft geen invloed op de temperatuur van de motor, wel op de mijne... :-)
14 jaar
Vandaag gemerkt dat de verwarming aan de passagierskant niet werkte. Ook de radiator onder het dashboard voelde koud aan. Motor met verhoogd stationair laten draaien, terwijl de verwarming geheel open stond. Na +/- 15 minuten kwam er wel warme lucht uit, de verwarmingsradiator voelde toen ook erg warm aan. Wat dit met het vorige te maken zou kunnen hebben is mij een raadsel. Wie?
Groetjes
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar