Beste gebruikers,
Mijn Renault Megane break 170000 km loopt niet meer stationair op LPG. Wel goed op benzine.
Ik heb een Eurogas EAS LPG installatie.
Over dit problem heb ik al veel gelezen en van alles geprobeerd.
Zoals: Bougies nieuw, gasklephuis schoon gemaakt, ERG klep schoon gemaakt, Temp. meter doorgemeten, stappen motors schoongemaakrt en O-ringetje vervangen, bedrading nagekeken, verdamper van bovenaf doorgespoelt met wasbenzine. Verder heb ik geprobeer hem opnieuw in te leren ps ik ken de procedure). Dat lukt niet want hij wil niet overschakelen op gas als ik het inleer proces doe. Het ledje blijft snel rood knipperen.
Mijn technische man van Renault garage waar de installatie is ingebouwd kwam niet overtuigend over en ik kon pas over 2 weken de auto laten inlezen (motormanagement van benziene, gas konden ze niet lezen) Ik heb inmiddels een nieuwe verdamper besteld maar je zal zien dat dit verkeerd gegokt is. (verdamper schijnt tussen de 150000 en 200000 km op te kunnen zijn)
Het valt me verder op dat de auto stationair op LPG koud sneller afslaat dan warm. En soms loopt hij warm even goed stationair en dan ineens valt het toerental weer terug naar 0. Het overschakelen op LPG na het starten gaat soms ook heel erg snel, zeg maar vrijwel meteen.
Mijn vraag is of de LPG computer van Eurogas vaak stuk gaat en of er nog wat anders is wat ik kan proberen?
Op het forum zie ik vaak dit probleem maar af en toe maar een oplossing. Ik ben blij met alle info en ik zal zeker mijn ervaring delen.
Dus help deze doe het zelver.
Gr Tjulo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zie, https://problemcar.nl/topic/renault/welk... , verder kun je na een gascontrole inbouwstation toe gaan,
want als de computer stuk is kunnen ze daar direct zien.
Mvg.J.Teunissen.
Tja het blijft moeilijk.
In middels heb ik een nieuwe verdamper geplaatst. Daarna geprobeerd in te leren maar dat lukte niet. Stationair liep hij nu iets beter maar nog steeds instabiel.
Bij de Renault garage heb ik hem uit laten lezen. De lambda sonde op het uitlaatspruitstuk bleek defect. (CO ook te hoog) Deze is inmiddels vervangen door Bovag garage. Ze hebben ook nog nagekeken og er gen valse lucht aangezogen werd, maar dat was niet het geval. Inleren LPG ging nu wel. De auto loopt nu staionair redelijk goed. Alleen als hij koud is loopt hij matig. Verder als ik rustig 50 rijd zeg maar op ongeveer 2500 toeren voel ik de auto schokkerig rijden. (jojo efect)
Ik heb tussendoor ook de bougies vervangen met die NKG bougies met die dubbele contacten. Zouden die wel geschikt zijn voor LPG? Of zal ik die iridiums proberen? Eigelijk weet ik het niet meer. Motorisch moet hij nog goed zijn. De oude bouchies waren mooi droog en licht bruin.
PS. De verdamper heb ik open gemaakt. Hij was zeer vuil bij de eerste trap. Het lagedruk membraam was wat uitgelubberd. En de rubber klepjes ingedeukt. Reviseren zou niet moeilijk zijn geweest.
17 jaar
Waarom nou iets gaan vervangen terwijl je niet weet wat het is.
Loopt tie op benzine wel goed?.
Als tie dat doet zit het in het gas gedeelte.
Het beste is dan toch een gasinbouwer op te zoeken en de installatie uitlezen.
Niet een gewone garage aan laten sleutelen, kost je een klap geld en probleem niet opgelost.
17 jaar
Mijn gasinbouwer zit bij de Renault dealer. Bij deze hoofdealer ben ik vervelend behandeld. Het koste al veel moeite om alleen Co te laten meten. Je mag ook niet meedenken. Ik begrijp ze wel, want ze hebben liever klussen die veel geld opleveren. Je ziet het ook vaak op dit forum dat er onodig dure onderdelen vervangen worden. Ik heb niet het geld om alles maar aan zon dealer over te laten.
Ik heb gegokt dat de verdamper slecht was gezien zijn aantal de 175 dkm. En anders zou de verdamper toch niet lang meer leven. Bovendien was de verdamper in de aanbieding.
Ik ga binnenkort opzoek naar een goede Gasboer. In Apeldoorn zit er n.l. geen meer. Misschien in Wezep?
17 jaar
Zou het niet gewoon een bobine kunnen zijn?
Verdamper is makkelijk te kontroleren door een drukmeter op de drooggasslang aan te sluiten.
17 jaar
Ik denk dat de nieuwe verdamper goed is. Bij een doorslaande bobine gaat de motor direct op 3 poten lopen. Dat is bij mij niet het geval.
Bij mij loopt de motor warm op lpg keurig prima stationair. Ook op benzine geen klachten. Alleen koud op LPG valt het staionair soms terug naar 500 toeren en loopt de motor onregelmatig. Vooral als ik moet stoppen en nog een klein dotje gas geef valt het toerental onder de voorgeschreven 750 toeren en slaat hij bijna af.
Ik heb wel een vraagje over het inleren. Volgens de procedure moet je na het inleren de doorverbinding verwijderen. Kan dat met draaiende motor? Ik heb zelf eerst de motor uitgezet en daarna de doorverbinding verwijderd.
17 jaar
Hallo allemaal ik ben eigenlijk meer van de elektronica maar sleutel ook regelmatig aan auto's, ik heb pas van iemand een auto hier gehad met problemen met een eurogas installatie, diegene was al bij de gasboer geweest en die had geconstateerd dat de computer defect was en de kosten hiervan op 325 euro neer kwamen, haha dus voor mij een uitdaging om dit uit te gaan zoeken, ik heb de computer open geschroefd en al vrij snel ontdekt wat er aan de hand was een aantal componenten defect, ik heb deze vervangen en de auto rijd weer perfect en geen problemen meer.
Het gaat hier om een renault megane scenic met een eurogas installatie die in het begin af en toe niet over wou schakelen op gas en een paar maanden later helemaal niet meer.
Als er nou mensen zijn die ook problemen hebben met een eurogas computer wil ik deze graag helpen, ik reken voor het repareren 50 euro maar dan moet je wel met de computer los komen, ik doe wel aan no cure no pay dus als er niets aan mankeert o.i.d.
Ik kan ook eventueel de computer voor je uitbouwen maar dan moet je dat zelf even aangeven.
Ik hoop dat ik mensen hiermee van dienst kan zijn en kan zorgen dat mensen niet op onnodige hoge kosten gejaagd worden.
17 jaar
Mijn Megane loopt weer prima.
Ik heb de orginele Renault bougies er weer ingezet. Hiermee had ik duidelijk veel verbetering. Alleen beeft de auto wat hakkelig lopen bij een nauwelijk ingetrapte gaspedaal.
Een professional vertelde me dat het druk meetpijpje in de verdamper verkeerd zou kunnen staan. Dit pijpje zit in de verdamper onder de aansluiting van de bovenste stappenmotor. De uitlaat van dit haakse pijpje moet in de richting van de stappenmotor wijzen. Bij mij stond hij inderdaad in de verkeerde richting. Ik heb hem in de juiste richting gedraaid. Probleem opgelost.
Ik dank de proffsional Willm, problemcar, en alle andere voor de hulp.
Gr Frank
16 jaar
zou graag kontakt met je willen opnemen maikelvb
i vm mogelijke defecte eurogascomputer
16 jaar
Jorden wat wil je weten? Mijn mail is tjulo@hotmail.com groetjes
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar