Na het starten van de auto krijg ik een "servicemelding" dat er een probleem met de airbag is.
Volgens een monteur zou dit betekenen dat er een breuk in de leiding zat. Gevolg een reparatie van circa 140,=.
Heeft iemand ervaringen hiermee ofwel een suggestie hoe e.e.a. goedkoper op te lossen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ronald,
Bekend probleem. Heb ik ook zo af en toe last van. Er zit een stekker onder de bestuurdersstoel die die hiervan de oorzaak is.
Bij het verstellen van de stoel kan je deze melding al krijgen. Er is hier op dit forum al genoeg over geschreven en oplossingen gegeven, gewoon even zoeken! Oplossing was volgens mij stekker verrwijderen en doorvbinden!
gr,
Martin
Met alle respect; ik vindt het nu niet verstandig om bij een veiligheidsorgaan een diagnose te stellen op grond van "bij mij was het dat, dus moet jij dat ook ff doen"............
Ook het zomaar doorsolderen van een stekker door een particulier is af te raden alleen al om het feit dat ALS de klapzak zich laat zien, je in de stand die je dan zit, je het niet meer na zal kunnen vertellen!
Feit is wel dat de stekekrs onder de stoelen inderdaad de zwakste schakel zijn. De weerstand van de rekeneenheid door de klapzak en terug is 2,5 ohm; als de stekker wat ouder wordt, wordt die weerstand bijvoorbeeld 6 ohm; voor normale stekekrs geen erg groot probleem alleen de airbag is een orgaan waar dat net te veel van het goede voor kan zijn en deze geeft dan dus de melding. Alleen al de stekker zonder loshalen in elkaar heen en weer bewegen kan dit al oplossen. Probleem zal weer terugkeren; aan jou de keuze hoe je het doet, solderen zou ik laten doen. Stekker rommelen (kan dus ook de andere stoel zijn hè?) lost het probleem misschien wel voor een half jaar op, doe je dat elke keer.......
doorverbinden NIET met een doodnormale electrische soldeerbout, maar met een gasboutje, of anders smeltpijpjes.
Altijd contact uit, dan geeft het geen problemen.
Groeten Marcel
Hellbat schreef: "Altijd contact uit, dan geeft het geen problemen."
Renault schrijft toch echt voor de je de rekeneenheid moet vergrendelen........toegegeven; ik doe het zelf ook niet altijd, maar laten we de mensen nou wel de juiste manier vertellen; mogen ze zelf laks worden daarin nietwaar?
Edit; maar hebben we nu al vastgesteld dat het inderdaad in de stekkers onder de stoelen zit? Of zijn we nu nog steeds aan het "gokken met belangrijke veiligheidssystemen"?
Een moderator zal dit wel weer weghalen want een discussie is gevaarlijk, een veiligheidssysteem stelt niet zoveel voor daarmee vergeleken.
Ook fijn dat de bewuste moderator van gisteravond mans genoeg is om mij het verwijderen van mijn reactie mede te delen; dwingt echt respect af!
Icedude.
Of je dat ding nou wel of niet in SAFE modus zet. als je een spanning op de aigbag zet gaat ie af, KLAAR.
Daarom, GEEN electrische soldeerbout gebruiken, in verband met inductiespanning.
Een gasslodeerboutje kan, of eventueel smeltpijpjes, hiermee hoef je helemaal niet te solderen.
Als technisch specialist mag ik toch zeker ook wel denken dat ik er iets verstand van heb .
Groeten Marcel
Hellbat; de vergrendeling is een EXTRA safety natuurlijk, ik zeg niet dat er dan nooit wat kan gebeuren maar ALLE veiligheid is op zijn plaats.
Jij bent dus baas boven mij? Knap dat je dat zo kan beoordelen, of kan je helderziend inschatten dat ik hele dagen sta te poetsen?
Maar goed; viel ik jou aan dan?? IK ben gauw op mijn pik getrapt, maar iedereen hier wil toch ook lekker zijn haantje laten kraaien hoor!! Ik gaf louter aan dat Renault dat ook voorschrijft en dat je dus maar beter teveel dan te weinig voorzorgsmaatregelen kan nemen! NIET dat wat jij aangaf niet goed was; veel mensen denken niet eens na bij een electrische soldeerbout.
Ik snap zowieso jouw reactie naar mij niet; ik heb toch niets met jou? Ik deed je toch niets zegmaar?
Dat jij mij gisteravond "verlinkt" hebt vindt ik wel fout (moderators zien dat vanzelf wel naar mijn idee) maar geef eens eerlijk toe; als een particulier jou kinderlijk toespreekt als technisch specialist zijnde met de melding dat wat JIJ schrijft over airbags helemaal niet waar is en dat hij jou wel even uit zal leggen hoe een airbag werkt en je daar een filmpje bij geeft.....hij spreekt jou tegen ten overstaan van iedereen.......DAT vindt jij fijn??
Ongetwijfeld had je anders gereageerd dan ik, maar dat zou heel Nederland doen.
Tot slot nog even een hele serieuse vraag aan jou, mijn meerdere; WAT gebeurt er met je als een airbag 30 centimeter van de zijkant van je hoofd afgaat? Zeg eens eerlijk? Misschien leerzaam voor mensen die denken dat ze met airbags zomaar kunnen klooien.
Nogmaals; ik heb met jou verder niets dus ik snap je rancune jegens mij niet zo.......
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar