Hallo,
mijn nieuwe tweedehandsje, Renault Megane 2.0, blijkt minder goed te zijn dan ik dacht.
Tijdens de testrit geen problemen en gekocht.
Tijdens de rit naar huis wel
Melding "inspuiting controleren".
Symptomen :
- maximaal 3000 toeren, daarboven begint de auto te schokken en te stoten. 110 km/u max.
- bij optrekken bij een stoplicht schiet het toerental omhoog en omlaag (zo'n 3-4 keer per seconde).
- na stilstand van 30 minuten zijn de problemen weg.
Kan het een injector zijn? Of is dit kenmerkend voor een gasklep?
Heb weinig zin om de kassa van de Renaultdealer te laten rinkelen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder eerst de foutcodes uit te laten lezen wordt het een raadspelletje en dat kan duur uitvallen als je de verkeerde onderdelen eerst vervangt.
Leg het probleem met optrekken nog wat nader uit, als je kunt.
Wanneer gaat dat toerental onhoog en omlaag? In de 1e versnelling of ook andere versnellingen?
Vlak voor je de koppeling laat opkomen of nadat de koppeling is opgekomen?
Je zegt "na stilstand van 30 minuten zijn de problemen weg". Is dan ook de melding "inspuiting controleren" weg?
En wanneer komen de problemen dan weer terug? Wanneer komt die melding weer terug?
Het lijkt wat op verborgen gebreken, dus een andere optie zou kunnen zijn om de auto te retourneren en je geld terug te eisen.
Kan zeker een vervuilde gasklep zijn, heb exact hetzelfde gehad met mijn Vel Satis met F4R motor. Als je de gasklep voorzichtig demonteert kan je de pakking nog een keer gebruiken. De gasklep moet soepel in het huis kunnen bewegen. Controleer ook het inlaatgedeelte op valse lucht. De F4R motor is verder erg betrouwbaar.
7 jaar
@oldford : toerental gaat omhoog/omlaag vlak voor ik de koppeling laat opkomen, Zowel in de eerste als in de tweede versnelling.Derde versnelling ook.
Als ik de auto na een half uur opnieuw start, is ook de foutmelding weg. Na 5 minuten rustig rijden komt de futmelding weer terug.
Als ik echter direct veel toeren maak, komt de foutmelding eerder terug.
@7seconds: ik zal proberen de gasklep te vinden en voorzichtig eraf te halen. Zal wel pas zaterdag worden, en voor de zekerheid wat reserve pakkingmateriaal in huis halen.
7 jaar
Voor de zekerheid uitlezen met de melding aanwezig.
Moet niet zo moeilijk zijn, want je kunt kennelijk de foutmelding opwekken.
Oorzaak van het schokken bij 3000 toeren is bekend, de 6e versnelling is niet in orde.
In alle andere versnellingen trekt ie makkelijk en probleemloos naar de 5000 toeren,
Melding inspuiting laat ik zaterdag uitlezen, dan zal het ook duidelijk worden waarom het toerental op en neer gaat.Moet met de injectors te maken hebben, Het is net alsof er 1 cilinder te veel of te weing brandstof krijgt. Morgen eerst Liquid Moly er in en kijken of dat wil helpen.
Bedankt voor het meedenken :)
Ik sluit dit topic.
7 jaar
Hoe weet je dat het de 6e versnelling is die niet in orde is? Dat schokken in 6 kan ook uit de motor komen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar