Renault Grand Scenic: foutmelding wissen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Na een aanhouden probleem van onregelmatig stationait draaien en schokken tijdens het rijden, heb ik de stekker van de EGR klep losgemaakt. Probleem is nu volledig opgelost. Enkel krijg ik nu een melding "emissiesysteem controleren". Als ik de stekker terug aansluit blijft de melding aanwezig. Help het als de ECU even zonder stroom wordt gezet?

Kan ik deze melding zelf uit de computer wissen of moet ik hiervoor naar de garage?

Indien ik na het (laten)wissen van de melding, de EGR-uitlaat afsluit, komt de melding dan terug? Iemand enige ervaring?

gverbiest

Geplaatst door gverbiest (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Matt77 (0), 14 jaar geleden

Weet niet of het bij een Grand Scenic werkt, maar bij mijn Laguna is een goede oplossing voor vreemde foutmeldingen:
1. Even accupolen losmaken.
2. + en - kabels een aantal sec tegen elkaar houden (met afgekoppelde accu dus)
3. Kabels weer aansluiten op de accupolen
4. Radio, klokje, electrische ramen etc. weer even juist instellen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Geef je weinig kans. Vanwege wettelijke regels zal dit waarschijnlijk niet werken.
Ook het loshalen van de stekker van de EGR gaat niet vanwege diezelfde wettelijke regels.
Wat je kunt proberen is de EGR met een plaatje afsluiten met daarin een klein gaatje - start met 6 mm.
Krijg je nog steeds een fout dan het gaatje groter maken totdat je geen fout meer krijgt.

Wissen van het lampje dient te gebeuren d.m.v. uitleesapparatuur.
Loshalen van de accu-polen kan weer leiden tot andere problemen, zoals weigerachtige alarm-systemen, brandende lampjes van Abs of Airbag etc. etc.
Zie bijvoorbeeld: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Of: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

gverbiest (0), 14 jaar geleden

Alvast dank voor jullie antwoorden. Vermoedelijk zal ik toch de foutcode moeten laten wissen.

Had bijkomend nog een andere vraag. Aangezien door de afkoppelen van de egr (stekker) de auto veel vlotter rijdt, had ik graag de aan- of afvoer naar de klep afgedicht.

Weet niet welke zijde (in- of uitlaatkanaal of beide) best af te dichten is. Maakt dit enig verschil?

Bijgevoegde foto's geven een aftakking aan de EGR weer. Heeft iemand enig idee of dit de in- of uitlaatzijde van de EGR is?

[url=http://img268.imageshack.us/i/egr001.jpg...][img]http://img268.imageshack.us/img268/7244/...[/img][/url]
[url=http://img268.imageshack.us/i/egr002.jpg...][img]http://img268.imageshack.us/img268/746/e...[/img][/url]
[url=http://img268.imageshack.us/i/egr003.jpg...][img]http://img268.imageshack.us/img268/8776/...[/img][/url]

gverbiest (0), 14 jaar geleden

Ter info: wanneer je de stekker van de EGR terug aankoppelt, verdwijnt de foutmelding op het dashboard. Dus hoeft niet door de dealer terug uitgelezen te worden.

Iemand enig antwoord op mijn laatste vraag aub?

gverbiest (0), 14 jaar geleden

Heb verder geêxperimenteerd met het afdoppen van de EGR. Het volledig afdoppen geeft een foutmelding, ook een gaatje in het afdopplaatje geeft een melding (noodloop).

Blijkbaar niet evident om het systeem te omzeilen. Rest nog één mogelijkheid: De uitlaatzijde afdoppen en de aanzuig van de EGR openlaten, zodat enkel zuivere lucht wordt aangezogen. Ga dit nu proberen maar heb hier nog vragen bij:

- is het aanzuigdebiet van de EGR groot? Anders moet er misschien een luchtfiltertje tussen geplaatst worden.
- heeft deze afkoppeling invloed op de motortemperatuur (meer zuurstof = hogere verbrandingstemp. en misschien ook meer verbruik)?

timo tt (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou eerst de egr demonteren en reinigen, ipv van stekker eraf halen of afdoppen want dat is toch geen oplossing? Als de egr niet goed is komt de storingsmelding toch weer terug. De dealer kan de egr klep heel gemakkelijk controleren zonder hem te demonteren dmv een egr tester van Renault en daarmee kan hij ook zo aangestuurd worden dat hij een reinigingscycles uitvoerd.

RenaultDriver (0), 14 jaar geleden

Waarom niet gewoon die hele EGR-unit (laten) vervangen? Ze gaan wel vaker stuk. Volgens mij heb ik nog geen 1,9dCi of 2,2dCi gezien boven de 150kkm die nog nooit een nieuwe EGR-klep gehad heeft (of met een afgedopte rondrijdt). Dat ding zit er niet voor niks?

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

DAAR zijn al boeken over volgeschreven, waarom dat ding er eigenlijk tussenzit.

Groeten Marcel

gverbiest (0), 14 jaar geleden

Hello

Dank voor jullie reacties: ik zou de EGR inderdaad zijn werk laten doen indien je van de werking geen nadelen ondervind. Ik ervaar echter dat de auto veel vlotter rijdt als ik de stekker van de EGR haal: beter doseren met het gaspedaal, geen motortrillingen meer en rustig stationair draaien, geen rookpluim,...

Als na 80 000 km dat ding al niet meer goed functioneert, zal dit er niet op verbeteren. En ik ben van plan om nog wel even met deze auto te rijden.

IK heb het wel gezien met die EGR, daarom... weg ermee!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.