Hallo!
Probeer sinds gisteren een vriendin te helpen, deze stond volgens de ANWB met een kapotte dynamo langs de weg. Ik kijken, start motor deed idd niks. Start kabels erop en toen deed hij het nog niet. Ik accu gemeten en tijdens het starten zakt de accu ook maar van 12.1 naar 11.9.
Startmotor gaat ook niet rond, ik hoorde eerst nog wel een klik maar nu ook niet meer. Dacht eerst aan de start motor stuk maar ik kwam er gisteren achter dat de start motor wel een constante stroom krijgt. Maar er gaat nog een dikke rode draad naar toe, hier komt maar 0.32 volt op te staan als de sleutel omgedraaid wordt...
Iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt!
Martijn
Edit: ik dacht er nog eens over na, het contact slot is stuk en veert na het starten niet automatisch terug. Ik gok eigenlijk dat deze dus constant bekrachtigd is geweest...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
- contactslot: als de start-stand maar terugveert, anders is wellicht de startmotor nu defect.
Laad nu de accu bij totdat die met contact aan minimaal 12 Volt afgeeft.
Trek of duw de auto daarna aan totdat hij loopt. Meet dan de accuspanning.
Als die na enige tijd lopen bij minimaal 2000 toeren minder is dan 13, 8 Volt, is de dynamo defect.
Bij een defecte dynamo kan je eerst nog achter op de dynamo kijken: daar zit meestal met 2 schroefjes de spanningsregelaar/koolborstelcombinatie. Vaak is dat de boosdoener.
Die kan je los vernieuwen.
Als de dynamospanning (gemeten op de accu) wel boven de 13,8 Volt ligt, is de startmotor de verdachte: zet de binnenverlichting aan en start. Als de binnenverlichting voluit blijft branden en je alleen maar een klik hoort, is het startrelais niet goed. Dat is de dikke cylinder die op je startmotor zit. In dat geval ruil je de startmotor in voor een gereviseerde.
Hartstikke bedankt voor je reactie!
De startmotor is (mogelijk) niet kapot. Dynamo is sowieso goed dat heb ik nagemeten!
Echter komt er dus op de stuur draad van het start relais maar 0.3 volt komt te staan... Dus daar gaat iets niet goed ben ik bang. Maar wat?
Vergeet je start relais niet te controleren
12 jaar
In principe heb ik de oplossing zelf al gegeven... Contactslot moet sowieso vervangen worden n vanaf daar moet ik gaan zoeken wat er nog meer kapot is gegaan. Er mag een slotje op dankjewel!
Martijn loop alle dikke verbindingen na van en naar de accu . Meet spanningsval bij iedere verbinding maar wel in BELASTE toestand . Met de voltmeter lijkt het vaak goed maar met een verbruiker valt die gemeten spanning compleet weg, of in jouw geval er is in eens een aanwijzing terwijl er geen verschil mag zijn. Maak als proef op de som een draad vanaf plus van de accu naar dat dunne draadje aan de startmotor. Als deze nu rond gaat dan datzelfde maar dan de plus van de startmotor naar dat kleine contact aan het startrelais . Is er nu geen reactie .........dan is de dikke kabelverbinding niet goed .
Die accuklemmen van zo'n renault is ook vaak maar fragiel .
Zoek de fout en kleur de plaatjes ..!
Succes.
Punt, bedankt voor je reactie.
Echter is het probleem dat de startmotor (vrijwel zeker) vervangen moet worden, en het contact slot waardoor je al op en rekening komt van minstens 150 euro. Dat is dan nog minus de arbeids kosten want de aandrijfas moest eraf om de startmotor te kunnen vervangen. En dan krijg je het probleem wat je nog meer tegenkomt. De startmotor heeft dus constant aangestaan terwijl ze reed. Misschien is er wel bedrading verbrand? Kortsluiting? Wat kom je tegen? En dan vertellen ze me ook nog dat de max wat ze kunnen uitgeven 250/300 euro is. Dat wordt gewoon zeuren dan ben ik bang... Helemaal omdat je niet weet waar het stopt. Als je weet dat het de startmotor en contactslot is en thats it dan kan je een offerte maken maar dat kan ik nu niet omdat ik geen idee hebt wat ik tegen ga komen...
Je kunt op de volgende wijze eenvoudig testen of je startmotor en startrelais nog goed zijn: zorg voor een zaklamp en een stuk draad.
Laat het contact gewoon uit staan.
(Schrik er niet van als de startmotor gaat draaien.)
1. zet de versnelling in vrij en trek de handrem er goed op
2. doe al je ringen en ketttingen af
3. open de motorkap
4. trek het schuifstekkertje ("AMP-stekkertje") van de startmotor af.
5. je ziet op de startmotor nu een dikke draad die met een grote moer op de startmotor zit en het contact waar eerst het schuifstekkertje op zat.
6. Verbind het contact waarop het schuifstekkertje zat met het stuk draad door met de moer waarop de dikke draad gemonteerd zit: de startmotor gaat nu draaien (als de startmotor en het startrelais goed zijn.
7. laat op deze manier de startmotor een vijftal keer achter elkaar een seconde of 2 draaien. (De motor zal daardoor wel ronddraaien maar niet aanslaan!)
- Als de startmotor alle 5 keer de motor rond laat draaien, zijn de startmotor én het startrelais in orde.
In dit geval zou ik het schuifstekkertje terug zetten en de draad die naar het contactslot gaat, controleren. Als die goed is, zou ik de roterende schakelaar achter het startslot vervangen (die zijn goedkoop).
- Als je een keer alleen een "tik" hoort, zonder dat de startmotor gaat draaien, is het startrelais defect. Je vervangt dan de startmotor door een gereviseerde.
12 jaar
Doorstarten is meestal het gevolg van een zwaardraaiend contactslot . Springt niet naar de ruststand terug.
Als bruin het niet kan trekken ???????? Wat is wijsheid.
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar