Renault Megane: Grote beurt??

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Beste Mensen, kan iemand mij vertellen wat ik allemaal moet vervangen voor een grote beurt! megane diesel 2003. want ik heb het altijd bij de dealer gedaan en aangezien ik op de kosten een beetje wil besparen, wou ik het deze keer zelf gaan doen. alleen verder dan de oilie en filter en luchtfilter kom ik niet. bedankt alvast!
de teller zit al ongeveer op 280 000 km

rij-net

Geplaatst door rij-net (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

grote beurt:

olie+filter
brandstof filter
luchtfilter
controleren wisserbladen en afvullen reservoir.
werking van lampen

eventueel remolie, hangt er vanaf hoelang het er al in zit. max 2 jaar.

verder als er geen klachten zijn visuele controle van remmen,banden en controle of alles spelingvrij is.

dat is het wel zo;n beetje..

en niet geheel onbelangrijk, de distributie riem..als deze op zijn max km stand of leeftijd zit deze ook vervangen.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Rij-net,als ik het zo lees bespaar je meer geld door de auto naar de garage te brengen dan er zelf aan te gaan prutsen.
Je komt niet verder dan olie en filter, er is wel meer tussen voorbumper en achterbumper.

ewdijks (0), 15 jaar geleden

primera p11 werkt zeker voor een dealer.

bovenstaande items zijn allemaal zeer goed zelf te doen (behalve de distributie riem misschein), zeker voor een handige klusser.

Maar dat je handig bent betekend niet dat je gelijk alles weet... Aldoende leert men.

biged1971 (0) PRO, 15 jaar geleden

je kunt natuurlijk alles zelf doen maar waar laat je de olie en het filter en brandstof filter?????????
en hoe van je de olie op??
het is best te doen maar als het verkeerd gaat dan zijn de gevolgen weer eens op te lossen door de garages want dan weet met ze namelijk wel te vinden

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ewdijks]primera p11 werkt zeker voor een dealer.

bovenstaande items zijn allemaal zeer goed zelf te doen (behalve de distributie riem misschein), zeker voor een handige klusser.[/quote]
Je zegt het zelf al.... [i]een handige klusser[/i] dat moet je dan ook wel zijn wil je iets kunnen en durven ondernemen.

[quote=ewdijks]Maar dat je handig bent betekend niet dat je gelijk alles weet... Aldoende leert men[/quote]
Realiseer je wel dat sommige lessen enorm veel geld kunnen kosten, tja!! je hebt gelijk al doende leert men dan.

Gr. paul

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Jim,
Dit is allemaal afhankelijk of jij het onderhoudsschema gedurende die 280.000km! strikt hebt gevolgd. Je kan het onderhoudsschema in je onderhoudsboekje terugvinden. Er zijn 1.5 DCi die elke 20000 een beurt nodig hebben, maar er zijn er ook elke 30000.(zie onderhoudsboekje) Enkele vaste intervallen:
Brandstoffilter:60000km (te vervangen via de wielkuip rechts voor)
Luchtfilter: 60000km
Pollenfilter: jaarlijks of 20000/30000 valt te zien welke interval je zit (onder handschoenkast in middenconsole, wel een beetje friemelen...)
Olie/oliefilter:20000/30000 idem (4,75 liter)
Distributieriem:120000 of 5jaar
Remolie: elke 2 jaar is aan te raden.
Koelvloeistof: 4 jaar (denk ik)
Dit is onder normale omstandigheden uiteraard. Succes!
P.s. onderhoudsinterval resetten kan je ook zelf.

Treb (0), 15 jaar geleden

Moi,
En daar komt nog bij: controle (en dus eventuele reparatie) van: remblokken -schoenen, -schijven, -trommels, -klauwen, -cilinders, -leidingen, wiellagers, fusee-, stuurkogels. rubbers van aandrijfassen, stuurinrichting, kogels, etc. verlichting, uitlaat vast en gasdicht, spanning multiriem, niveau vloeistoffen (rem-, stuurbekrachtigings-, koel-, accu-, ruitenwisser-, etc) de ruitenwissers (+bladen) zelf, koplampafstelling, zit alles nog vast en op z'n plaats, slangen en slangklemmen bv. carterontluchting, schokbrekers, veren, silentblocks, deuren en scharnieren, roestvorming, moet de airco een beurt, banden, bandenspanning en -profiel, afstellen en smeren van kabeltjes, accupolen schoon, ehhh..
...nog wat van dat soort zaken. Ik zeg niet dat je het zelf niet kan, maar realiseer je wel dat het iets meer is [i]dan de olie en filter en luchtfilter.[/i]
Groet,
Bert

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Bijna alles juist.......Geen stuurbekrachtigingsolie, de rest is waar!

rij-net (0), 15 jaar geleden

Soms krijg je het gevoel dat ze niet alles doorlopen als je ziet hoe durk ze het hebben.....maar dat blijft een kwesteie van vertrouwen denk ik...

Treb (0), 15 jaar geleden

Zal af en toe best wel eens gebeuren, maar vergis je niet. Een ervaren garagist ziet snel bij welke punten iets mis is, en aan welke punten hij verder geen aandacht hoeft te besteden.

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=rij-net]Soms krijg je het gevoel dat ze niet alles doorlopen als je ziet hoe durk ze het hebben.....maar dat blijft een kwesteie van vertrouwen denk ik...[/quote]
dat is wel zeker. Wel eens een garagetest gelezen?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=AS1][quote=rij-net]Soms krijg je het gevoel dat ze niet alles doorlopen als je ziet hoe durk ze het hebben.....maar dat blijft een kwesteie van vertrouwen denk ik...[/quote]
dat is wel zeker. Wel eens een garagetest gelezen?[/quote]
Vergeet niet!! de omstandigheden waarin gewerkt wordt spelen een hele grote rol..... kloktijden zijn hier deels schuldig aan.

Gr. paul

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ja
wat paul zegt is waar
want
jij bent 1 dg bezig en dat moeten wij in 2,5 uur doen
of mogen we ook een dag de tijd nemen en dan de uren door rekenen
rem controle ,5 uur
distributie 1,5 uur
helaas is dat allemaal berekend met een nieuwe auto
en wat als er na 120d km een paar poelie bouten door een onverlaat zijn rond gedraaid om de kosten te sparen??
dan is de garage te klein als er een rekening komt van 4 uur om de bout te vewijderen de schroefdraad te herstellen en een nieuwe bout met poulie
maar wie heeft t daar over want de klant weet de standaard tijden
of een remcilinder vervangen en de leiding is vast geroest in de wartel die jopie om de hoek al 3 keer met een waterpomptang heeft getracht los te draaien
en t olie filter wat met een moordenaar is vastgezet met bison kit omdat ie misschien wel gaat lekken
jongens doe het zelf en bespar geld voor deze keer
dan weet je meteen wat t volgende keer extra kost(dag besparing)

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

wat ik nog vergeet
jij werkt natuurlijk gratis
want je uren kosten niks
en je vrouw moppert niet dat ze met die boodschappen moet lopen

Treb (0), 15 jaar geleden

Een paar garage-uren, dat is nou éénmaal veel geld, dat wil iedereen wel anders lijkt me. Maar niet iedereen is 'een jopie om de hoek'.
Bovendien begrijpt iemand die zelf ook sleutelt veel beter dat een klus soms wat langer heeft geduurd.
Olie en dergelijke kan je gewoon inleveren bij KCA.
Als je voor elk wissewasje je auto naar de garage moet brengen, hoeft de vrouw inderdaad niet meer met de boodschappen te sjouwen, daar is immers dan geen geld meer voor. Trouwens zelf sleutelen gaat ook niet voor niks.
Je moet af en toe fors investeren in gereedschap. En met sommige klussen ben je veel langer bezig dan een ervaren monteur.
Zeker, je moet weten waar je aan begint, maar dat men al doende leert en dat er dus wel eens iets mis kan gaan wat ook weer kosten met zich meebrengt, is geen schande. Noch dat je voor grotere, ingewikkelde klussen de garage wel weet te vinden.
Dat wil echter nog niet zeggen dat iedereen, die geen monteur van opleiding is, met z'n handen van z'n eigen auto moet afblijven. Laat staan dat je vervolgens voor extra kosten komt te staan omdat je zelf niet een oliefilterje zou kunnen verwisselen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ja een distributie afstel setje €150 voor 1 keer
en ach je leert snel
vooral met remmen vervangen
dan rem je 1 keer gaat nog goed en de 2e keer remt ie niet meer omdat de abs pomp weigert
of je veren schieten weg omdat de montage handleiding van de dempers pas 's avonds op je gemak wordt gelezen een week later
want die avond ben je te moe van t klussen
en ik zeg niet dat niemand niks kan
maar ik lees hier veel problemen die duurder uitpakken dan in menig garage
odat men door schande schade leert9KENNEN OF VEROORZAKEN) MAAR DAT GEEFT NIET
OF ROEPEN DE GARAGE IS DUUR EN DAN ZELF ALLES VERVANGEN OM DAT T DAT LIJKT TE ZIJN
(EEN WIELLAGR hoor je links achter en blijkt rrechts voor te zitten)
maar rijnet kan zelf beoordelen of t ook wordt sleutelnet
en dat lezen we dan weer hier

op t net

willem12077 (0), 15 jaar geleden

Heren,
Leuk te merken dat de professionals zich zo aangevallen voelen. En heel expliciet geven ze nog toe dat er niet altijd volledig werk wordt afgeleverd. Verschuilen achter kloktijden betekent dat niet alles wordt gedaan en zeker geen volledig werk wordt afgeleverd. Een prima stimulans om zelf te gaan/blijven sleutelen.
Natuurlijk sleutelervaring , gezond verstand en goede informatie zijn van belang. Maar laat je vooral niet bang maken. Als je weet wat je doet is regulier onderhoud gemakkelijk te doen en nog leuk ook!

Een goede investering van een paar tientjes zijn de handboeken van Haynes.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=willem12077]Heren,
Leuk te merken dat de professionals zich zo aangevallen voelen. En heel expliciet geven ze nog toe dat er niet altijd volledig werk wordt afgeleverd. Verschuilen achter kloktijden betekent dat niet alles wordt gedaan en zeker geen volledig werk wordt afgeleverd. Een prima stimulans om zelf te gaan/blijven sleutelen.[/quote]
Voel mij zeker niet aangevallen, wil slechts iets verhelderen van hoe zaken nou ontstaan. zelf heb ik niets met kloktijden te maken, dealers destemeer het wordt hun opgelegd. Niet alleen bij garages, alles draait tegenwoordig om massaproductie kwaliteit komt niet meer op de eerste plaats.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.