Kan iemand mij vertellen hoe de carterventilatie werkt bij deze auto? Filter, route, aan- en afvoer, etc? Ik heb nu mijn derde turbo sinds een paar maanden en nu al blaast er oliedamp uit mijn olievulopening (er spat zelfs olie uit!). Is de slang vanaf de zwarte doos (filter) bij de olievulopening de aan- of afvoerzijde van de carterventilatie? Er zit allemaal olie in en deze gaat nu naar de aansluiting op de luchtslang tussen de luchtfilter en de turbo-inlaat!! Hier lekt hij een beetje olie. Volgens mij niet goed voor de tubo, ofwel?
Moet er geen onderdruk zijn bij de olievulopening (of carterfilteropening)? Bij de vorige turbo was de carterventilatie volgens mij ook niet goed en die turbo is dus history!
Graag snel een reactie. Kan ik door blijven rijden?
Min dank!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Overdruk in het carter is niet een erg goed tken.
Als daardoor via de carterventilatie te veel olie in het luchtfilter komt, gaat dat ook via de turbo naar de inlaat.
Eerst de carter overdruk oplossen, lekke koppakking?
Bij mijn bus heb ik de EGR klep dicht, en de carter ventilatie via een apart oliescheidertje naar buiten uitgevoerd, niks geen carterdampen en olie in mijn inlaat traject.
Maar dat is een heel andere auto.
Cor
Cor,
Nu heb ik net gehoord van een dieselspecialist dat een dieselmotor met een luchtoverdruk? werkt. Er is dus overdruk in de carter. et schijnt een normaal beeld te zijn dat er olielucht uit de olievulopening blaast! Het vreemde is dat de turbo dit allemaal moet slikken. Is dat dan normaal. Bij stationair draaien spat er lichtjes olie uit de opening, maar wat gebeurt er als je hard rijdt?
Heb je een idee hoe het ontluchtingscircuit loopt bij deze diesel? Zit er ook ergens een filter die de olie uit de dampen zou moeten opvangen?
18 jaar
Vroeger liep er gewoon een slangetje van de bovenkant van de kleppendeksel naar het huis van het luchtfilter zodat de carterdampen daarin uit kwamen, het luchtfilter filterde dit.
Maar de olie komt mee, bij elke auto zo, zie maar naar een gebruikt luchtflter, waar de ingang zit van de carterventilatie zit olie in het filter.
Een beetje overdruk is geen probleem, maar teveel is niet goed.
Ik heb mijn egr klep afgesloten, en de carterventlatie vial een apart oliescheidertje gewoon via een langere slang naar de buitenlucht afgevoerd.
Dit voorkomt olie in het luchtfilter/turbo/inlaatcircuit, en tevens met afgesloten egr klep krijgt mijn busje alleen maar schone koude lucht binnen.
Dat je turbo stuk gaat heeft een andere oorzaak, niet genoeg olie om het lager te smeren/koelen?
Wat was de reden dat de andere turbo's stuk gingen?
De carter ventilatie moet wel werken... controleer de slang vanaf kleppendeksel naar luchtfilter op verstopping/maak schoon.
In het luchtfilter als je die open hebt kun je zien hoeveel ole daar in komt, een stukje van het luchtfilter mag wat olie opgenomen hebben, een drijfnat luchtfilter is niet goed.
Groet,
Cor
Cor, bedankt voor je antwoord, maar ben je bekend met een Laguna 1.9dci? Er loopt een slang vanaf de fliter? naast de olievulopening naar de inlaatluchtslang tussen luchtfilter en turboinlaat en deze komt dus niet echt in de buurt van het luchtfilter!? Turbo en alle bijbehorende leidingen zijn 3 maanden geleden vervangen en nu is er al weer olie merkbaar in de leidingen. Da's toch wel erg snel. Wat kan er mis zijn? De dealer zegt dat de auto betrouwbaar klinkt?!
18 jaar
Hoe is het met de compressie ? Als er veel koolaanslag in de cylinders zit of op de zuigerveren dan gaat ie ook doorblazen naar het carter. Zeker bij een auto die wat rustiger gereden wordt. Zelf ook meegemaakt met een 120 pk Dci. Compressie meten kan trouwens ook wel eens lastig worden want na een aantal jaar zijn die injectoren er zowat niet meer uit te krijgen.
Hallo Pieter,
De lektest en compressietest zijn uitgevoerd ten tijde van de turbovervanging en toen waren ze binnen de norm ("zeer acceptabel", aldus dealer). Helaas geen waarden!
Wel maakt de motor sinds een paar weken meer geluid, maar de pingelklank is normaal volgens de dealer. Het rijgedrag is altijd normaal gebleven; nooit fel optrekken of iets. Gewoon lange afstanden op de snelweg. O ja, en sinds de nieuwe turbo dure diesel gaan rijden.
Nog een idee? Dank.
18 jaar
Is je toevoerleiding naar de turbo wel vervangen nadat de turbo is vervangen?
Deze willen wel eens verstopt raken waardoor de turbo slechte smering krijgt.
Aan de olieafscheider (waar je olie bijvult) zit een olie afvoerslang, deze zit onder de olieafscheider aan de voorkant. Waarschjnlijk zit deze, of de aansluiting van deze slang op het carter dicht. De olie kan nu niet meer terug stromen in het blok, en word dus de turbo ingeblazen. Succes!!
Sjaak, als je de olieleiding naar de turbo bedoelt, ja deze ziet er nieuw uit. Alles is volgens het Renault boekje vervangen; voorwaarde voor de coulance-regeling.
Han, kan ik die afvoerslang zomaar afnemen of loopt er dan veel olie uit. Hij sluit zo laag op het carter aan! De slang wordt zonder klemmen weer teruggezet? Kan doe olieafvoerslang ook
Effe een vraagje tussendoor: alls via de onderste afvoerslang de olie terug het carter ingaat, moet er in de carter dan geen onderdruk bestaan? Bij overdruk, zoals bij een diesel, kan dit toch tegenwerken, niet?
18 jaar
De afgescheide olie loopt door zwaartekracht weer naar beneden het blok in.
Inderdaad die leiding schoonmaken/vervangen als het rubber dikker wordt en poreus wordt.
Op dat systeem staat overal dezelfde druk, alleen de lucht uit het carter wordt na het olie afscheiden naar het inlaat systeem terug geleid.
Cor
Cor, bedankt voor de uitleg. Ik zal vanavond de slang eens losnemen en nakijken. Voor alle zekerheid: er kan geen grote hoeveelheden olie eruit lopen? Ik moet het namelijk bij huis doen.
Wordt vervolgd....
18 jaar
Als de leiding verstopt zit zal er best wel wat olie in zitten, voor de zekerheid even een teiltje of emmertje eronder, zou ik zowie zo doen.
Mors je wat op de grond, wat kattebak grind erover dat absorbeert het meeste.
Succes,
Cor
Cor, ik heb de olie afvoerslang onder de olieafscheider losgehaald en deze is volledig open; geen verstoppingen. Ook de ontluchtingsslang naar de luchtinlaat is open. Nu heb ik op een site van een turbospecialist gelezen dat een verhoogde carterdruk tot olielekkage van de turbo kan leiden daar deze de terugvoer van de smeerolie naar de carter niet goed kwijt kan met als gevolg dat de olie zijn weg langs de turbolagers zoekt. Al met al kan dan de motor op hol slaan en ik denk nu dat dat bij de vorige turbo het geval was (alleen bij mij sloeg de motor nog niet op hol).
Kan de verhoogde carterdruk het gevolg zijn van een verstopte uitlaat (katalysator)? Kan deze katalysator verstopt zijn geraakt na het vorige voorval waarbij de vorige (tweede) turbo stuk ging? Mijn auto rookt flink bij (normaal) optrekken, tot ongenoegen van mijn achtervolgers. Ik wil er nog aan toevoegen dat het lijkt alsof de auto niet of moeilijk boven de 3000 tpm komt (het gevoel van een vrachtwagen voortslepen zeg maar).
Nog suggesties? Binnenkort staat hem een rit van 1300 km te wachten en ik wil geen onnodig risico lopen.
18 jaar
Bij een diesel zou ik zowiezo de katalysator verwijderen, meer lucht voor de turbo, iets meer pk's, en geen kans op een katalysator die verstopt raakt.
Om te voorkomen dat er teveel olie in de turbo komt kun je de leiding naar de luchtinlaat eraf halen, de aansluiting waar ie op zit afdoppen, en via een flesje/blikje met daar de slang in en een extra slang welke de lucht weer afvoert naar beneden hangen
De olie uit de slang van de carter komt uit in het blikje, de olie blijft in het blikje/fles, en de andere slang ernaast laat de lucht die overblijft afblazen naar de buitenlucht.
Zo zit mijn carterventilatie al jaren, geen olie in mijn inlaat traject, nog vieze carter dampen in het inlaat trjaject,
Verder is mijn EGR klep afgedopt, geen uitlaatgassen terug in mijn inlaat traject, roetmeting 1 week terug met de Hyundai H200 TD 0.94 ;)
Voordeel van het sluiten van de EGR klep een zeer merkbare vermindering van de uitstoot van de Roet, zwarte rook dus.
En geen uitlaatgassen in je inlaat retour, schone lucht in je inlaat traject.
Deze 2 maatregelen zullen in de winter leiden tot het minder snel warm worden van de motor, doordat er nu geen hete uitlaatgassen worden retour geleid bij deellast, en ook geen hete carterdampen.
Is uiteraard in de zomer geen probleem.
Het lijkt me een goed idee om hier eens over na te denken, mijn bus is niet jouw auto, maar bij de meeste VAG groep auto's doen ze dit, VW, Audi, SEat etc.
Het omleiden van de carter ventilatie verhinderd de olie die naar je inlaat gaat.
Als je al te veel carter overdruk hebt moet dat ook opgelost worden, rijdt je veel korte stukjes, waarbij de motor niet echt warm wordt? ik denk aan ritten regelmatig van ten minste 30 km, met ff redelijk gang.
Dit versmerigd de motor als je veel korte ritten maakt, kans op ringen in de cylinder en vastzittende schrapveren van de zuigers etc.
Cor
Zoals al eerder aangegeven compressie laten controleren. Eventueel endoscopie in de cylinder. Wat bij ons toen geholpen heeft was een busje Forté motor flush erdoor voor het olie verversen. Dat heeft de zuigerveren, schraapveer en cylinder weer goed gekregen waardoor lekkage minder was en olieverbruik weer in orde. Lijkt me het proberen waard, zeker als de auto "rustig" gereden wordt.
Cor, ik waardeer het meedenken. Ik neem je adviezen zeker in overweging. Eén vraag nog: het schijnt dat zonder recirculatie van de uitlaatgassen de verbrandingstemperatuur hoger wordt. Dit heeft verder geen consequenties, neem ik aan?
Vanochtend viel mij op dat bij een koude motor de cilinders/kleppen/verstuivers? goed te horen zijn; een helder tikkend geluid. Ook als de motor warm is, hoor je bij optrekken in de 1 of 2e versnelling duidelijk een ratel in de motor (tussen 1000 en 1800 trp). Bij hogere toerentallen/snelheden verdwijnt het nagenoeg weer. Als je bij stationairloop meer toeren maakt merk je dit verschijnsel merkwaardig genoeg niet/nauwelijks. Alsof alleen onder last dit geluid ontstaat. Ik zal de compressie maar eens laten meten, zoals Pieter voorstelt.
Korte ritten: ik rij dagelijks 80km heen en terug bij cruise snelheid 120-130. Zijn dit dan die rustige ritjes waar jullie het over hebben?
Nogmaals, dank voor jullie hulp.
18 jaar
Martin,
ZOnder recirculatie wordt de piek in de ontbranding hoger, deze duurt echter een breukdeel van een seconde, de rest van het verbrandingsproces is normaal, omdat je nu geen bloedhete uitlaatgasen meer in de cylinder krijgt is het effect het tegenovergestelde, de totale warmte wordt lager.
Ik rijdt al 1 jaar zonder EGR klep rond, en de motor wordt minder snel warm in de winter, wat inhoudt dat de warmte ontwikkeling ook lager is.
Je maakt in ieder geval ritten die lang genoeg zijn, 80 km is genoeg om het blok lekker warm te laten worden.
Schoonblazen van het blok kan doordat je eens goed doortrekt als het blok goed warm is 4000 toeren draaien.
Hoeft niet elke dag, maar wel eens per week.
Persoonlijk haalde ik de kat er onderweg, maar dat is je eigen beslissing.
Ik heb onder mijn bus van midden 2000 geen kat, nu geen EGR uitlaat gassen meer, en ook carterventilatie omgelegd.
Je merkt dat je rustig rijdt als je ff heen en terug naar Frankrijk op vakantie bent geweest en met dergelijke ritten de motor beter loopt na de vakantie, zeker als ie moet werken in de bergen, en je wat harder rijdt in Frankrijk.
Een diesel is een werkmotor, over de kop jagen is wat anders, maar stevig gebruiken als ie warm is is alleen maar goed.
COr
@ Cor; Wat is de reden dat er EGR wordt toegepast op een dieselmotor?
@ Henk,
Verlaging van de NOx uitstoot.
Probleem is dat er veel meer kankerverwekkende roetuitstoot plaats vind.
Auto technisch gezien is het een onding, slecht voor de motor, roet in je inlaatsysteem, vermengd met de olie van het carter ventilatiesysteem vormt dat een dikke laag koolachtige substantie in je inlaatspruitstuk, waardoor minder lucht in de cylinders kan komen, en deze troep indien meegenomen in de cylinders ook extra slijtage veroorzaakt, en extra olie vervuiling.
Groeten,
Cor
FF gejat:
De EGR (Exhaust Gas Recirculation)
INLEIDING
De EGR-valve zijn al erg lang in circulatie. In 1972 had GM in een poging om de NOx uitstoot te reduceren deze klep op de markt gebracht. Het bleek effectief te zijn, vandaar dat het tegenwoordig in de meeste dieselmotoren voorkomt.
De EGR had bijna de naam REG (recirculated exhaust gas) gedragen. Maar één van de ingenieurs, Reginald genoemd, wou dit niet. Zijn naam wou hij niet geassocieerd zien met een auto-onderdeel. Vandaar dat het EGR is geworden.
WERKING
Eerst een klein beetje chemie om de onderliggende kracht te begrijpen. Bij een verbranding van diesel in een cilinder worden hoge temperaturen bereikt. Deze temperaturen zijn zo hoog dat zuurstof (O2) en stikstof (N2) samen een binding aangaan en zo stikstofoxiden (NOx) vormen. De gevormde oxiden zijn stikstofmonooxide (NO) of stikstofdioxide (NO2), al naar gelang de beschikbare zuurstof en de bereikte temperatuur. Deze oxiden zijn erg slecht voor het milieu omdat ze bijdragen tot de vorming van zure regen en tevens de vormding van smog in de hand werken.
Dus om de NOx uitstoot te reduceren is het enkel nodig om de temperatuur tijdens de verbranding te reduceren. Maar dit is sneller gezegd als gedaan. De meeste methoden hadden neveneffecten in de aard van vorming van grote hoeveelheden koolstofmonoxide (CO), een hoger verbruik, dure aanpassingen, etc.
De tegenwoordige EGR verlaagt de temperatuur door gebruik te maken van een inert gas. Lucht kon niet gebruikt worden omdat het zuurstof en stikstof bevat (die in eerste instantie het probleem zijn). Koolstofdioxide (CO2) bleek een goed inert gas te zijn. Nu was de vraag nog, van waar moet dat gas komen? Om het niet te moeilijk te maken, namen ze gewoon de uitlaatgassen. Dat is een vruchtbare bron van CO2. Het was nu enkel een kwestie van de uitlaatgassen terug richting cilinders te loodsen om de benodigde emissiewaarden te behalen. Bij dit systeem is ook een nadeel. Er wordt roet gevormd. Vandaar dat er bij elke jaarlijkse controle (APK voor in NL) de hoeveelheid roet die de auto uitstoot wordt gemeten. Is deze onder een bepaalde waarde (3,5%) dan is er geen probleem. Een hogere waarde geeft u een rode kaart. (Zie problemen en EGR afsluiten)
bron foto: hXXp://volkswagen.msk.ru/engine/tdi-tech.pdf
Op bovenstaande afbeelding vind u de werking van de EGR. We gaan beginnen bij de clinder in de rechteronderhoek. Bij een verbranding worden uitlaatgassen gevormd. We volgen de rode lijn in de linkerrichting. Die weg heeft en aftakking naar de EGR-klep. Deze klep wordt aangestuurd door de N18 klep (linkerbovenhoek). Deze N18 klep wordt door de ECU aangedreven. Indien deze een signaal krijgt, zal er een vacuum gecreëerd worden in de buis naar de EGR waardoor de EGR-klep opent. Er wordt dan uitlaatgas herleid naar de lucht die voor de cilinder bestemd is (intake air). Is er geen uitlaatgas meer nodig (voor vorming van weinig NOx bijvoorbeeld) dan wordt de vacuum geneutraliseerd door lucht in de leidingen te laten waardoor de EGR-klep dicht gaat.
De bovenste is een EGR valve en de onderste is de N18 valve. bron foto: hXXp://volkswagen.msk.ru/engine/tdi-tech.pdf
PROBLEMEN
Door gebruik (zelfs normaal gebruik) komt de ERG klep wel eens vast te zitten. Dit komt doordat de roet aankloekt. Het is dan logisch dat de EGR door deze vettige (want dat is het effectief!) brij vast komt te zitten. Is de EGR in de dichte toestand dan hebt u een beetje geluk, want EGR dichten heeft enkel dan voordelen (zie verder). Komt de EGR echter in open toestand vast te zitten (denk hierbij aan de wet van Murphy), dan zit je wel met een probleem. Want dan blijft er continu uitlaatgassen in de cilinders geloodst wat kan leiden tot een sterk vermogenverlies en een enorm roeten.
EGR AFDICHTEN
Het heeft dus enkel voordelen. Er wordt geen vermogen gewonnen, maar u behoed uzelf voor vermogenverlies in de toekomst. Want de EGR zal ook eens vast te komen zitten. Concreet komt het er op neer dat het roeten zogoed als nihiel wordt. Een nadeel is dat er NOx gevormd wordt. Het is te zien waar uw prioriteiten liggen.
[quote=Cor1822]Martin,
ZOnder recirculatie wordt de piek in de ontbranding hoger, deze duurt echter een breukdeel van een seconde, de rest van het verbrandingsproces is normaal, omdat je nu geen bloedhete uitlaatgasen meer in de cylinder krijgt is het effect het tegenovergestelde, de totale warmte wordt lager.
Ik rijdt al 1 jaar zonder EGR klep rond, en de motor wordt minder snel warm in de winter, wat inhoudt dat de warmte ontwikkeling ook lager is.
COr[/quote]
Je brengt de NOx uitstoot juist omlaag door de verbrandingstemperatuur naar beneden te brengen. Dus bovenstaand verhaal kan niet kloppen.
Door de toevoeging van inert uitlaat gas zal de temperatuur tijdens de TOTALE verbranding lager zijn, dus bij deellast als de EGR klep geopend wordt.
De piek is de plaats direct van de verneveling/injector.
Maar in het totale volume van de cylinder is nu veel minder zuurstof aanwezig, waardoor de brandstof maar tendele verbrand, zie roet uitstoot extra.
De totlae opgewekte warmte is dan ook lager omdat maar een deel van de brandstof compleet kan verbranden.
Cor
Hallo Cor, Henk, Pieter,..
Even iets anders. Ik lees nu op renaultforum.nl dat Renault zijn vergoedingsbeleid heeft aangepast sinds april 2006 voor wat betreft reparaties aan de turbo. Voor alle modellen tot 6/2003 worden reparaties aan de turbo volledig vergoed en indien de motor hiervan ook schade heeft ondervonden zelfs de kosten van een andere motor, indioen nodig!! Dit is toch wel opmerkelijk. Het evrhaal komt bij een Belgische dealer (Garage van Bortel) vandaan in Kontich/Antwerpen. Site: http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtop....
Is jullie iets bekent hierover en zo ja, zijn er documenten of sites beschikbaar die hierover uitsluitsel geven?
Ik hoop snel iets van jullie te horen!!
18 jaar
Hoop voor veel benadeelden dat het echt waar is, ben echter niet werkzaam in een Renaultdealer o.i.d..
Als dat van April 2006 al zo is volgens dat forum bericht zou dat al bekend zijn onder de Renault monteurs.
Groeten,
Cor
Helaas heeft mijn turbo aan het eind van mijn vakantie het ook begeven.
Ook in NL geldt genoemde coulanceregeling.
Mijn auto heeft echter 177000 gelopen (ik heb hem gekocht met 157000) en zou er dus buiten vallen. Wel is bij 124500 de turbo al eens vervangen.
Wie weet of er nu nog mogelijkheden zijn voor coulance?
Ik hoop snel wat te horen, mijn auto moet nog uit Frankrijk terugkomen en ik moet aangeven naar welke garage (lees dealer of algemene garage...) hij gebracht moet worden.
Avast bedankt!
18 jaar
Gefeliciteerd. Als die bij een Renault dealer erin gezet is, gewoon garantie claimen?
Hoe is die eruit gelopen? Hoorde je het (fluittoon, resonantie)?
18 jaar
Je zou kunnen overwegen als Renault moeilijk doet het lekker zelf te doen: http://www.filefactory.com/file/6b389c/
18 jaar
Nieuwe ontwikkelingen:
Het blijkt dat op het onderhoudsoverzicht wat ik bij aankoop van de auto heb gekregen een fout staat. iemand heeft ergens een verkeerde code ingetypt en nu staat er wel dat de turbo vervangen is, maar het was in werkelijkheid enkel de intercooler. Dit was wel een argument om DEZE auto te kopen, maar dat is dan weer een ander punt.
De auto valt nu buiten elke coulance van Renault, omdat hij meer dan de bekende 150000 km gelopen heeft en de turbo niet eerder vervangen is. Tevens wordt door Renault aangegeven dat er ook geen coulance mogelijk is omdat ik de auto niet bij een bij Renault aangeloten dealer hebt gekocht.
@speerpunt:
achteraf heb ik een paar maanden terug al eens op de snelweg de melding "defect in inspuitsysteem, raadpleeg een renault dealer" en vermogensverlies gehad na het optrekkne na een file. Even later trok de auto weer prima.
Enkele weken later ging ik met de caravan naar Frankrijk en na ongeveer 800km kreeg ik dezelfde melding. auto stil gezet op parkeerplaats, kopje koffie gedronken en weer gestart. alles prima, dat was in april.
Tot afgelopen zaterdag (15000 km verder, waaronder een paar duizend met aanhanger) ging alles goed. Maar toen ik zaterdag weer met de caravan de snelweg op ging in Frankrijk, was het mis. Melding en vermogensverlies. Tevens had ik al een paar dagen het idee dat er meer geluid onder de motorkap vandaan kwam als de turbo draaide. een soort schrapend / rammelend geluid. Maar ik was er niet geheel zeker van. Wilde na thuiskomst er even mee langs een garage gaan.
Na opnieuw starten werd het geluid een soort gegil, wat lager in toonhoogte dan fluiten. En dat gebeurde natuurlijk net bij het oprijden van de snelweg. Weer melding en vermogensverlies, met 60 km/h over de tolweg naar volgende afslag 20km verderop gereden, steeds meer grijze rook. na 3 gesloten dealers in kleine plaatsjes in Dijon bij een heel grote dealer uitgekomen.
Daarna stond ik in de weg voor een geparkeerde auto en wilde ik mijn combinatie 3 meter naar achteren rijden. Toen begon de motor uit zichzelf veel toeren te maken en hoorde ik een luide knal en was er onmiddelijk veel dikke zwarte rook. Ik heb meteen de motor afgezet (lukte gelukkig gewoon met de stopknop) en heb hem zelf niet meer durven starten.
Vervolgens kwam een opgetrommelde monteur die me wist te vertellen dat er geen olie meer in zat. Voorheen nooit hoeven bijvullen... En hij vertelde me ook na wat rommelen onder de afdekkap van de motor (zo te zien aan de tekeningen bij bovengenoemd bestand in de buurt van de EGR-klep) tot 2 maal toe starten en veel gas geven dat de turbo overleden was. Dat wist ik natuurlijk inmiddels ook al.
De auto moet nu nog naar NL getransporteerd worden. Ik hoop maar dat er verder geen motorschade is. Ik heb hem nog wel zelf op de takelwagen gereden.
De turbo zelf vervangen en nieuwe olie er in zal wel lukken, slangen ook wel, maar hoe weet ik nu of er meer stuk is? EGR klep? sensors? of nog ergere dingen... gaat mijn nieuwe turbo er dan niet weer aan?
En wat is de oorzaak waardoor de turbo stuk is gegaan? Hoe weet ik dat de nieuwe turbo niet weer stuk gaat vanwege dezelfde reden?
Helaas heb ik de auto nog niet terug, anders kon ik zien of de intercooler ook stuk is. Dat is zo te zien is dat heel veel extra werk.
18 jaar
Wat is beter? een ruilturbo of een nieuwe turbo aanschaffen? Zijn de nieuwe van een ander type/degelijker? zit er veel prijsverschil in?
18 jaar
renault levert alleen nieuw en kost geloof ik 1200.-
after market levert ook zoals garret ,nieuw voor de prijs van ruil dacht rond de 600,-
Als je wat wil weten over turbo's(werking en oorzaken van overlijden) kijk dan eens op http://www.turboplaza.com/
Ga naar"Alles over turbo's"
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar